2020-08-13, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
SNÄLLA NÅGON

sveriges smittspridning minskade av två huvudsakliga orsaker.

1. annat väder på sommarhalvåret, inte bara värmen utan det handlar om luftfuktighet, marknära ozon, och massa andra faktorer som gör det mindre gynnsamt för viruset på vårt sommarhalvår.

det dödar inte viruset, men det gör det mindre smittsamt, till exempel kan det vara längre luftburet på vintern och mer likt droppsmitta på sommaren.

lägg därtill att man är mer ute än inne.

2. folk började följa dom vaga restriktioner som ändå kom ut.

att du tror att det VÄNDE TVÄRT pga flockimmunitet är ju helt KOKKO

dessutom kan en annan strain med andra egenskaper tagit över, då skulle vi också sett en skillnad i antal döda.

så att du sitter och predikar din flockimmunitet som enda anledningen till skillnaden då och nu är verkligen helt befängt
Det är sjalvklart flera orsaker som lett till lugnet men flockimmunnitet är en av de viktigaste till att smittan avstannade i Sverige, att tro något annat jaft så stor betydelse är inte vetenskapligt,
Citera
2020-08-13, 01:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Danmark är ju stora producenter på fläskkött och har låga priser. Kanske större slakterier med "inhyrd" personal som bor trångt och tillsammans?

Rätta mig om jag har fel men så här ser det inte ut på Svenska slakterier?

https://www.ja.se/dotnet/getimage.aspx?img=133870&w=-2523&ow=640&h=-1277&oh=640&siteid=97

Jag är lite förvånad faktiskt, såg någon video från Danish Crown om deras slakteriprocess, den såg hyfsat automatiserad ut. Det måste ha att göra med kylan på slakteriet, sars.cov-2 verkar gilla kyla. Får en att bäva lite inför hösten.
Citera
2020-08-13, 01:20
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
När ska du börja göra det? Du behöver åtminstone lite grundkunskap om sådant för att diskutera här. Du verkar inte ens ha förstått än att vårt immunförsvar är extremt komplext och inte bara handlar om antikroppar. Hur långe immuniteten sitter i är individuellt men längre än tre månader är den garanterat för de allra flesta. Minst Två miljoner infekterade är inte osannolikt. Sannolikt är det betydligt fler som haft Corona i Sverige de flesta utan att ens veta om det! Läs och lär https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.24.20042291v1.full.pdf
Handlar visserligen om UK men mycket lika mellan dom och oss.

Kom igen, bättre kan du för annars så kan du ta din kunskap och köra upp den där solen inte skiner.
Sverige som du säger har många smittade och är inget man ska ha egentligen, visst om man kan kontrollera smittan men det lyckades vi ganska uselt med så och vi är fortfarande många smittade som inte är testade för vi testar så dåligt.

Fy fan säger jag bara hur uselt detta har sköts, noll jävla koll men ändå ska vi slå oss för bröstet på Aftonbladet och säga skit om våra grannländer när vi själva sköter detta så dåligt.
Vakna upp!
Citera
2020-08-13, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
SNÄLLA NÅGON

sveriges smittspridning minskade av två huvudsakliga orsaker.

1. annat väder på sommarhalvåret, inte bara värmen utan det handlar om luftfuktighet, marknära ozon, och massa andra faktorer som gör det mindre gynnsamt för viruset på vårt sommarhalvår.

det dödar inte viruset, men det gör det mindre smittsamt, till exempel kan det vara längre luftburet på vintern och mer likt droppsmitta på sommaren.

lägg därtill att man är mer ute än inne.

2. folk började följa dom vaga restriktioner som ändå kom ut.

att du tror att det VÄNDE TVÄRT pga flockimmunitet är ju helt KOKKO

dessutom kan en annan strain med andra egenskaper tagit över, då skulle vi också sett en skillnad i antal döda.

så att du sitter och predikar din flockimmunitet som enda anledningen till skillnaden då och nu är verkligen helt befängt
Finns ju flera länder som har varmt och tropiskt väder där smittan har ökat väldigt mycket.
Citera
2020-08-13, 01:30
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, han är ju inte den tydligaste av dem om man säger så. Att du förstår allting han säger är ju bra.
Nä, jag förstår inte allting Tegnell säger. Han har svårt för att uttrycka sig och verkar inte alltid ha klart för sig hur det kan komma sig att han missförstås.
Jag har märkt att när Karin Tegmark Wisell säger ungefär samma sak som Tegnell blir reaktionen helt annorlunda. Hon är tydlig och inger förtroende, på ett sätt som Tegnell inte gör.

Jag skulle kunna tänka mig att FHM hade varit mindre kritiserat om Tegmark varit den som framträtt på pressträffar etc från första början i stället för Tegnell. I alla fall hade nog missförstånden varit färre.
Det är bara en fundering jag har. I sak hade ju inget förändrats men jag tror ändå att kritiken hade varit mindre med henne vid rodret.
Citera
2020-08-13, 01:34
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är lite förvånad faktiskt, såg någon video från Danish Crown om deras slakteriprocess, den såg hyfsat automatiserad ut. Det måste ha att göra med kylan på slakteriet, sars.cov-2 verkar gilla kyla. Får en att bäva lite inför hösten.

Bara för att lägga in lite erfarenhet runt det hela, jag har arbeta på Nylens Chark på 80-talet och det var ganska sterilt, varje dag efter styckning så städade man med het ånga och tvättmedel på alla arbetsytor men om de som arbetar är sjuka så hjälper inte det för personalen är sjuk, köttet/fläsket är säkert okey och vid 70C när man tillagar så dör allt ändå.

Jag vill minnas att det var något liknande i Tyskland för någon månad sedan.
Citera
2020-08-13, 01:46
Medlem
Citat:
Total bluff kanske är att ta i, men århundradets hype kan man nog kalla coronavansinnet för.
Heil Bill Gates! He tricked us all.

Melbourne. Snart i en stad nära dig.
Citera
2020-08-13, 01:57
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Om det är sant det du skriver att minst 2 miljoner i sverige redan har haft covid-19.
Då innebär det alltså att covid-19 har en dödlighet på 0.0029%, vilket skulle bekräfta att hela den här pandemin är en total bluff.
Tja, pandemin är inte en bluff men hur farligt viruset beror väldigt mycket på vem man är.
Dödligheten ökar ju äldre man är och bland de som är över 70 år är virusets farlighet absolut ingen bluff. Det är inget unikt för covid-19 utan t ex vanlig säsongsinfluensa är också farlig för särskilt äldre.

I Stockholm är dödligheten 0,6 %. För de över 70 år är dödligheten 4,3 % och för personer yngre än 70 år 0,1%
Siffrorna är förmodligen likadana över hela Sverige.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-letaliteten-for-covid-19-i-stockholms-lan/
Citera
2020-08-13, 04:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kurvan kan vända nedåt av många skäl, men det är inte flockimmunitet.
Att kurvan nu börjat vända uppåt igen tyder snarare på att immunteten inte är speciellt hög.
Att vi får ytterligare en topp under hösten/vintern är rätt uppenbart om man kan sin epidemiologi.
Om du inte förstår varför så bör du läsa in dig lite på ämnet.

SARS-COV2 sprida inom kluster, vilket man inte kände till ifrån början av pandemin. Men ju större immunitet som finns ibland befolkningen i övrigt, ju lägre sannolikhet är det att nya kluster uppstår. Detta, givetvis, också beroende på hur väl olika grupper i befolkningen följer myndigheternas restriktioner och rekommendationer. (Vilket alltså tillräckligt många 20-29 åringar inte gjort de senaste veckorna i Sverige.)

En orsak till det kan, faktiskt, vara de svenska medierna. Där har man yvats över nedgången i smittade, iva-fall och döda, samtidigt som man rapporterat om svårigheter i utlandet. Detta kan ha fått många 20-29 åringar att tro att faran är över, vilket, alltså, inte är fallet.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-08-13 kl. 04:16.
Citera
2020-08-13, 04:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu verkar det hela vara en tidningsanka:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag är dock fortfarande skeptisk inte bara till denna kandidat. Jag vill se hur det fungerar med t.ex. äldre-äldre.

Nej, jag skulle inte kalla det en tidningsanka. Fortfarande skall endast 2000 personer vara med i fas 3. Och ännu mer uppseendeväckande är att efter ha testat vaccinet på blott 76 personer i fas 2 så skall man nu börja vaccinera sjukvårdspersonal och folk i riskgrupper i Moskva. Det låter väldigt vådligt i mina öron.

Sant är att det är viktigt att vaccinet fungerar för alla äldre äldre och andra riskgrupper, för det är de som behöver det mest. Du och jag kan nog klara oss utan vaccin ett bra tag till. För egen del så väntar jag på resultatet av min immunitetstest. Jag hade, troligen, covid-19 i slutet av april/början av maj, med ett ganska milt sjukdomsförlopp. Låg utslagen i två och en halv vecka, men det var inte värre än så.
Citera
2020-08-13, 04:50
Medlem
Citat:
Det sistnämnda stämmer inte han har gjort framträdanden även på sistone och nog är Tegnell kompetent och en bra kommunikatör. Inte outstanding men precis en sådan som Sverige behöver.

Var har han gjort "framträdanden" på sistone?

Tegnell är uppenbart inte kompetent och det framgår klart och tydligt i de mail som han själv skickat som media publicerat senaste veckan. Det som däremot är uppenbart är att han inte har några som helst problem att stå och ljuga folket rakt i ansiktet och låtsas som han vet vad han och FHM håller på med.
Citera
2020-08-13, 05:34
Avstängd
KungPungPats avatar
När så många dött och spridningen fortsätter.. så kan ni kalla mig för en galning för att jag säger att Skolverket borde klassas som en biologisk terrororganisation på grund av deras beslut om att barn ska sitta i klassrum utan munskydd och sprida viruset ännu mer.

Att folk ska behöva offras för att det jobbar terrorister i svenska myndigheter.. det gör att dessa beslutsfattare borde buras in för rikets säkerhet.

Jävla ägghuvun hela bunten. Ingen av dom bär väl munskydd medans dom tar beslut om att sprida viruset ännu mer så att lite fler svenskar förlorar sina liv.

Att livsmedelsbutiker i Sverige inte ser till att arbetare i affären har munskydd utsätter inte bara personalen för faror men även alla som pratar med deras arbetare kan bli smittade om dom är smittade.

Alla som inte har testat sig borde visa hänsyn genom att bära munskydd.. tills dom har testats.. för att dom ska vara säkra på att dom inte är spridare av virus som har mördat cirka 6000 svenskar.

Oansvaret i detta landet är enormt.

Det var viktigare att hjärntvätta barn än vad det var att rädda liv och stoppa spridningen som har avslutat tusentals liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in