Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Nej, den kommer inte att justeras ned. Den kommer fortsätta att justeras upp. De officiella uppgifterna är dessutom publicerade och tillgängliga för vem som helst. Redan idag.
Det där är inte den officiella statistiken, det där är uppgifter som kommer ur PHE. Det är inte de som ansvarar för den officiella statistiken.
Ok. Jag vet att du som en envis åsna kommer att argumentera för att coronavirus.data.
gov.co.uk inte är officiell statistik.
Så jag säger detta och sen får du säga vad du vill.
Jag förstår att du jobbar på ONS och att UK, liksom Sverige, har olika myndigheter som ansvarar för olika typer av statistik.
PHE redovisar dödsfall som är baserade på individer med positiva test. Det är 46000+ och kommer att revideras eftersom man nu bestämt att man bara ska räkna in de som dog inom 28 dagar från positivt prov. Denna data används också av WHO och är officiell data från "the government" oavsett vad du säger.
Sen har ni ONS, precis som vi har Socialstyrelsen (SOC) och statistiska centralbyrån (SCB) som ansvarar för annan typ av statistik. SCB har total dödlighet och SOC har det som du refererar till, alltså alla dödsfall där covid förekommer i dödsorsaksintyget. Det är också officiell statistik.
Poängen blir ännu mer tydlig. Det är
totalt meningslöst att jämföra olika länders dödstal med hjälp av t.ex. Worldometer vilket alla hobbyepidemiologer här inne sysslar med. För hobbyepidemiologer har ingen aning om vad det är man jämför.
Du kanske har, om du sitter på mer källor och har kunskap om definitioner. Det har inte gemene doktor flashbackare i denna tråd...