2020-08-12, 19:49
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Det var en miss av mig. De har inte gjort några avtryck på mig och jag fick för mig att de var nykomlingar.

Så här ser tabellen ut för antal raka säsonger i Allsvenskan. Nuvarande säsong inräknad.

1. IFK Göteborg 44 säsonger, från 1977-
2. IF Elfsborg 24, 1997-
3. Malmö FF, Djurgårdens IF 20, 2001-
4. Kalmar FF 17, 2004-
5. AIK 15, 2006-
6. BK Häcken 12, 2009-
7. IFK Norrköping 10, 2011-
8. Örebro SK 7, 2014-
9. Hammarby IF 6, 2015-
10. Östersunds FK 5, 2016-
11. IK Sirius 4, 2017-
12. Falkenbergs FF, Helsingborgs IF 2, 2019-
13. Varbergs BoIS, Mjällby AIF 1, 2020-
Citera
2020-08-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
För de som är intresserade...

Expected goals utan straffar Allsvenskan 2020:

AIK:
XG för: 11.38
Gjorda mål: 13.

XG mot: 13.58
Insläppta mål: 22

XG-skillnad: -2.19
Ska man tolka det som att alla skott går in på vår nya målvakt jämfört Linnértiden.

"Det brukar jämna ut sig över tid". Gör det det per automatik kan man ju vara lugn i båten... blä 🙃
Citera
2020-08-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Ska man tolka det som att alla skott går in på vår nya målvakt jämfört Linnértiden.

"Det brukar jämna ut sig över tid". Gör det det per automatik kan man ju vara lugn i båten... blä 🙃

hehe

Man kan väl säga att ni enligt statistiken släppt in för många mål i relation till antalet bra chanser som skapats mot er, om det beror på målvaktstabbar eller på att målskytten gjort det över förväntan lämnar jag osagt. Sedan är det ju utan straffar, så har ni åkt på straffmål mot er förklarar ju det en del.

Samtidigt har ni gjort lite fler mål än vad statistiken anser rimligt, dvs där har ni överpresterat(om det inte är straffmål, det är ju som sagt XG exklusive straffar). Det är ju lite oroväckande, men ja ni har ju inte varit bländande framåt.

Straffar ger väl typ 0,8.

Edit: Lite feltänkt av mig, straffar förklarar egentligen inte så mycket, i och med att man då också bör lägga till typ 0,8(har jag för mig) per straff till den sammanlagda GX-siffran.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-08-12 kl. 20:30.
Citera
2020-08-12, 21:01
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Ensamma herre på täppan och imorgon hjälper Hammarby till också.

Lifes good.
Citera
2020-08-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
hehe

Man kan väl säga att ni enligt statistiken släppt in för många mål i relation till antalet bra chanser som skapats mot er, om det beror på målvaktstabbar eller på att målskytten gjort det över förväntan lämnar jag osagt. Sedan är det ju utan straffar, så har ni åkt på straffmål mot er förklarar ju det en del.

Samtidigt har ni gjort lite fler mål än vad statistiken anser rimligt, dvs där har ni överpresterat(om det inte är straffmål, det är ju som sagt XG exklusive straffar). Det är ju lite oroväckande, men ja ni har ju inte varit bländande framåt.

Straffar ger väl typ 0,8.

Edit: Lite feltänkt av mig, straffar förklarar egentligen inte så mycket, i och med att man då också bör lägga till typ 0,8(har jag för mig) per straff till den sammanlagda GX-siffran.
Vi har startat sämre än på länge, ändå har vi gjort fler mål än förväntat per målchans och släppt in fler än förväntat per målchans mot oss....... Fan vi är Bajen 😉
Citera
2020-08-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlameItOnAcon
Man har verkligen ångest inför AIK-Östersund på torsdag, en ångest som man inte riktigt upplevt sen 2004, den hann aldrig riktigt komma 2010. Nu känns det. På riktigt.

Samtidigt känns det också på något konstigt sätt som något nytt och lite upphetsande på samma gång. Nästan mer spännande än en toppstrid där vi bara slutar top4 som allt för många gånger det senaste decenniet.

Det här året har vi inte råd att låta andra komma före, iår måste vi komma först. Där nere.

Kommer vi lyckas? Hur många gånger har vi lyckats komma först när det gällde guldet?
Kommer vi klara det nu, när det gäller kontraktet?
Jag tror inte det.
Jag tror du har rätt och det är det svåraste du är inne på.

Bottenkonkurrenterna är inställda på att kämpa till sig ett kryss, och kanske ngn seger. Våra spelare går in för att vinna, vilket gör att de misslyckas vid kryss. Att misslyckas sätter sig på självförtroendet.

Bartoszs Frejerfarenhet kanske är ett plus i den aspekten.

Ta Östersund imorgon. De har bara förlorat/misslyckas mot Malmö, Efsborg, Norrköping, Hammarby, (Sirius och Mjällby).

Mot Häcken, Djurgården, Göteborg, och fem gånger till har de "lyckats". De lyckas oftare än de misslyckas.

AIK har bara lyckats (vunnit) tre gånger sedan coronapausen. Då har vi dessutom nästan samma trupp som tog 62 p förra året.
(Minus Obasi, Tarik, Linnér och In med Ofori, Abraham, Haugaard, Otieno, Asani)
Citera
2020-08-12, 22:24
Avstängd
IWannaBeAdoreds avatar
Skumt att vi lyckades göra 2 mål utan en enda riktig målchans som Ogbu sa... hmm.

Dock fortsätter vi ha problem med just det. Att skapa bra chanser. Idag räckte typ 4st. till 2 mål men vi måste skapa mer.
Citera
2020-08-12, 22:25
Medlem
Vi gör ingen vidare insats idag. Oavgjort hade nog varit rättvist. Men men Mjällby är rätt bra också. Bör sluta någonstans i mitten. Säkerligen högre upp än det uppsnackade Sirius.
Citera
2020-08-12, 23:26
Medlem
BlameItOnAcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Sjukt hur dåliga AIK är ändå. Jag menar, Peking har varit riktigt usla på slutet och har tagit 5p på 6 matcher (MFF 18 under samma tid). Ändå är det mer än det dubbla av vad AIK tagit.

Det är lika sjukt att Norrköping bara är (9!) Poäng före AIK om AIK vinner imorgon. Fast man spelat som ett bottenlag i Superettan hela året bortsett mot bajen och MFF.
Jag menar Peking har ändå värvat för 30 miljoner?
Citera
2020-08-12, 23:37
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Jag blir fortfarande inte klok på deras "Balkansatsning". Okej om man hade scoutat ordentligt för det finns otroligt många guldkorn där att hämta till bra summor och misslyckats men det man har gjort är att man bara tagit några lirare som man tyckt att de kanske passar oss och kört på. Och innan AIK:arna kommer med att de inte kostade mycket, visst men samtidigt upptar de en plats som en betydligt bättre spelare kunnat få istället.

Dels det dels skulle ju AIK betala stora löner då de ville lägga sig på en nivå i Allsv där de signalera att de var ett snäpp upp. Lite som MFF.
Både Ylättupa och Mets plockades in från Nederländerna där Mets kriga sig bort från sitt gamla kontrakt för att få sign'a med AIK. Ylätupa var en haussad junior.
Måste vara frustrerande att vara chefsscout (Tobbe A) inom Gnaget då du vet att många av dina rekomendationer kommer ratas för att Lemic har lagt fram ett par spelare som han tror kommer ha nytta av att gå till AIK.

Som tur är har scouterna fått fokusera på att förfina och gnugga på ungdomssatsning och där har AIK verkligen lyckats med i princip u-landslagsspelare i varje kull numera.
Citera
2020-08-12, 23:41
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Tänk om ni bara hade en tränare som visste exakt vad som krävdes för att ta nödvändiga poäng, alldeles oavsett hur spelet skulle se ut! Typ...som...Norling.

Ha ha! Touché.

Btw - Atalanta måste ju ändå känt sig liiiite hedrade när Norling gick in för att kopiera deras spelsätt helt och hållet. Idag visade Atalanta klass när de betalade tillbaka och hedrade Norling genom att spela som AIK de sista 5-10 minuterna mot PSG. Det var flådigt gjort tycker jag.
Citera
2020-08-12, 23:42
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag har ju tyckt att det har varit lite smått "roande" att Mjällby, som har pekats ut som ett lag i näst intill fritt fall, trots det har "gått ifatt" succélagen Sirius och Varberg.

Folk hade alldeles för mycket fokus på placeringarna i början, när det bara är 2 poängs skillnad mellan toppstrid och nedflyttning, då kan man ju lika gärna säga att alla ligger lika...

Tror snarare det är att det var en hel del chansningar i värvningarna och att Lantz har inte har ett bra facit som A lagstränare och ersatte mirakeljuggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in