2020-08-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har inte kollat talen fören nu.
Fint att antalet fall inte ökar idag.
Men det är 13 dagar sedan Stockholm rapporterat några avlidna och 7 dagar sedan Västra Götaland rapporterat några avlidna. Kan det vara så bra eller har de som rapporterat själva trillat av pinnen/ tagit semester?
Källa c19
Immunitet kallas det.
Bara alarmisterna som inte vill se det.
Citera
2020-08-12, 16:28
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Överdödlighet
Tittar man på denna från SCB och räknar från 1a Mars till 29e Juli är den totala överdödligheten 4973 st jämfört med åren 2015-2019. Då är vi fler personer nu än 2015 ska också tilläggas.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/hog-overdodlighet-i-maj/
Preliminär statistik över döda (excelfil)
Tabell 1

Precis. En sak att tänka på är att datan de sista 2-3 veckorna inte är komplett - i synnerhet den sista veckan. Så om du tror dig se en stor underdödlighet "folk som dog april-maj och som skulle ha dött ändå inom ett par månader" - så är det bara att konstatera att vi inte har sett det i datan..

Möjligtvis att överdödligheten har gått ner med 100 personer eller så under senaste månaden.. Men att det skulle gå ner ytterliggare 5 000 till noll överdödlighet det närmaste året verkar ej sannolikt.
Citera
2020-08-12, 16:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Immunitet kallas det.
Bara alarmisterna som inte vill se det.
Om det är så är det ju bra, men Västra Götaland är ju ganska duktiga på att rapportera många smittade, det talar ju i mot det. I dag är det Skåne som står för 3 av 4.
Citera
2020-08-12, 16:32
Medlem
gloffgloffs avatar
Utbrott på Västerviks sjukhus

Fastnålat inlägg
i dag kl 15:55av Sophie Tanha
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=372735

"Det råder intagningsstopp på en avdelning på Västerviks sjukhus efter ett lokalt utbrott av covid-19 på vårdenheten."
Citera
2020-08-12, 16:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men nu är det väl frånvaro av åtgärder och avsaknad av strategi som är Sveriges problem. I synnerhet under den första tiden då vi inte ens skulle drabbas enl. Tegnell.

Jag tror det är skitbra faktiskt,

ordspråket är "sikta mot stjärnorna och nå trädtopparna",

man måste ju för bövelen sikta på nånting här i världen,

och inte bara sitta på sina händer och låta skiten träffa fläkten,

speciellt när människors hälsa står på spel.

Om norrmännen har is i magen,

och lyckas behålla sitt system,

så kommer både dom och framförallt vi som grannland att anpassa oss

och det kan bidra till minskad smittspridning både i Norge och Sverige,

tror jag.
Men visst är det märkligt att ingen smitta kommer in i Sverige via svenskars och utlänningars resor in och ut i Sverige, men att det i Norge utgör en stora fara med karantänsregler som måste detaljregleras på dygnsnivå? Eller är det så att svenskars liv är mindre värda än norrmäns dito?
Citera
2020-08-12, 16:34
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sorry, jag tänkte fel.

Alla stadsdelar finns i länken som jag bifogade:

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/05/5-maj-antal-smittade-och-avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/

Jag tror oavsett inte att du ska försöka dra för mycket slutsatser om vad det är som ligger bakom skillnader i smittspridning. Notera att det handlar om ganska små antal dödsfall i respektive område (i absoluta tal) så det kan nog ofta bero på rena tillfälligheter.
Ingen fara
Jag tycker bara att det är intressant att vrida och vända på statistiken som ett sätt att försöka hantera pandemin.

Jag håller helt med dig om att man ska vara försiktig med att dra några slutsatser.
Men vi vet några saker om t ex Stockholm: äldre över 70 år är kraftigt överrepresenterade bland dödsfall i covid-19 precis som utlandsfödda.
Citera
2020-08-12, 16:35
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Spelar ingen roll hur många det handlar om. Det är ens far, farfar osv

1,6 miljoner människor tycker jag inte är en väldigt liten minoritet heller. Det finns ju bara 10 miljoner människor i Sverige, så det är 16 %. Så många är riskgrupp bara pga ålder.

Det handlar inte om matte här, utan den äldre människans uppfattade mindre värde. Men flashbackare verkar inte ha far- och morföräldrar.
Citera
2020-08-12, 16:36
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
COVID-19 står för "Corona Virus Disease 2019". 2019 anger när viruset upptäcktes
Om du blir gladare av det kan man naturligtvis räkna på överdödligheten från när viruset upptäcktes.

Jag har aldrig ens försökt förneka att 5 612 personer hittills dött av covid-19. Tvärtom, jag har påpekat det flera gånger senast i dag.
Jag har också påpekat att årets överdödlighet hittills är drygt 3000 personer.

Du förstår, somliga av oss klarar av att hålla två tankar i huvudet samtidigt
Matematisk dyslexi.. Säger man så? För det beskriver din matematiska förmåga väl.

Det spelar ingen roll hur många gånger du säger 3000.. Det är drygt 5000 överdödlighet.

Vem som helst som är normalbegåvad (och ej har matematisk dyslexi) kan öppna excelboken och summera upp datan.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Citera
2020-08-12, 16:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag håller med om att Sveriges agerande har varit för lojt och passivt, särskilt i början av pandemin då möjlighet fanns att trycka ned smittan och tex. vinna tid att runsta smittskyddet i äldrevården. Det missade man.

Men totalt sett tycker jag Norges hattande fram och tillbaka känns lite väl provinsiellt och gränsfixerat, ungefär som de är rädda för världen och vill låsa in sig för evigt. I det långa loppet är inte det möjligt, då det får konsekvenser som är betydligt större än vad man vinner på all denna detaljreglering och ständiga ändrande av olika regler och lagar.
De har bättre förutsättningar för det och pengar att ösa ur sin pensionsfond för att hålla sina företag vid liv. Så varför inte köra med försiktighetsprincipen in absurdum?

Och så får Norges livsmedelsaffärer det andrum de så väl behöver.
Citera
2020-08-12, 16:38
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Udover slagteriet Danish Crown i Ringsted ,hvor er der så smitteudbrud?
Vel ret normalt at man rapporterer dødstal når der er voldsomme afvigelser ,i forhold til resten af norden.
Något fjäderfäslakteri.
Citera
2020-08-12, 16:42
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Precis. En sak att tänka på är att datan de sista 2-3 veckorna inte är komplett - i synnerhet den sista veckan. Så om du tror dig se en stor underdödlighet "folk som dog april-maj och som skulle ha dött ändå inom ett par månader" - så är det bara att konstatera att vi inte har sett det i datan..

Möjligtvis att överdödligheten har gått ner med 100 personer eller så under senaste månaden.. Men att det skulle gå ner ytterliggare 5 000 till noll överdödlighet det närmaste året verkar ej sannolikt.
Du verkar ha glömt vår diskussion i förra veckan. Där påpekade jag bl a att statistiken kommer att justeras.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-08-12, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Precis du förnekar att någon ens dött av Corona det är det som är missuppfattningen.

Det här kan du läsa med från samma läkare

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/08/03/vi-raknar-doda-av-och-inte-med-covid-19/

Okej. Du hittar på vad andra skriver. Då vet jag.

Skrev att jag förnekade att 5770 personer dött av Corona. Skrev inte att jag förnekade att ingen alls dött av Corona. Bara att så många som 5770st gjort det.

Så ett inlägg från en läkare är det som är facit...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in