2020-08-12, 14:29
Medlem
IMBILDENs avatar
När jag först läste den här mailväxlingen mellan Giesecke och Tegnell trodde jag nästan att det var fake. Så jävla dum kan väl ingen vara tänkte jag. Trodde att någon skojat till det lite och "tillverkat" mailen i photoshop eller nå´t.

De är alltså äkta. Jag tycker det är direkt hårresande att kommunikationen ser ut på det här viset. Inte sjutton stärker det myndighetens auktoritet direkt. Man skulle nästan kunna tro att de som skriver tillbringar första arbetsdagen på jobbet.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/mejlen-som-avslojar-gieseckes-inflytande-over-coronaplanen/?fbclid=IwAR3vUXdg9NHDEMuLjEcV8YgJb3xUUJYaAWxSbSLA MzQY_tJWxJtTEQZK9qQ
Citera
2020-08-12, 14:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Enligt de senaste siffrorna från FHM så vände dock testningen upp marginellt föregående vecka. Är det så att sjukligheten ökar inom de kommande veckorna lär det fortsätta eftersom det inte verkar finnas någon kapacitetsbrist hos regionerna.
Jag tror att den är ganska så missvisande av flera anledningar. Bl.a. tror jag att man inte fångar upp barn, unga och unga vuxna och där tror jag smittan sprider sig fort just nu. Även tidiga asymtomatiska fall tror jag att man missar och det finns nog en hel del nya nu.

Norge tycks ha fattat det iaf.
Citera
2020-08-12, 14:30
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Enligt de senaste siffrorna från FHM så vände dock testningen upp marginellt föregående vecka. Är det så att sjukligheten ökar inom de kommande veckorna lär det fortsätta eftersom det inte verkar finnas någon kapacitetsbrist hos regionerna.
Skåne försöker tydligen med att folk ska testa sig själva och inte belasta sjukvården med testerna.

Citat:
Sedan starten den 3 juli har omkring 15 000 självtester utförts. Det motsvarar omkring 40 procent av samtliga virusprovtagningar som gjorts i Skåne sedan dess.

Samtidigt ändrar man sin annonsering.

Citat:
Många har under våren sett Region Skånes och 1177:s uppmaning om att hålla avstånd, under parollen Tillsammans minskar vi smittspridningen – Två meter är längre än du tror. För att ge ny tyngd åt Folkhälsomyndighetens rekommendationer, kommer nu uppmaningen Vi vet att du vet…. att synas på affischer och informationstavlor runt om i Skåne. Det är helt enkelt en påminnelse om att alla gemensamt måste fortsätta bekämpa smittspridningen under hösten.
http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/region-skaane-fortsaetter-att-bekaempa-smittspridningen-3025914?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news
Citera
2020-08-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det kommer den nog:

Daily new COVID-19 tests

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&country=D NK~SWE&testsMetric=true&interval=smoothed&aligned= true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort= asc

Om man minskar på testandet så lär nog nya fall minska radikalt. Särskilt med tanke på hur dåligt ställt det har varit med den saken tidigare. Vi är fortfarande inte uppe i de utlovade 100K/veckan.

Fast testningen verkar ju öka igen, så det blir ju lite märkligt argument kring en avmattning av nya fall..
Citera
2020-08-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det är få som rapporteras så

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/08/03/vi-raknar-doda-av-och-inte-med-covid-19/

Men det räknas ändå in. Och hur vet man att dessa är få? Isf borde man ju kunna få fram statistik på vilka dessa få är och hur många. Eller har man killgissat...

Men en sak är ju säker iaf. Sverige använder alla hängslen och livremmar för att försäkra sig om att man garanterat fått med alla som dött med Covid19. i särklass bäst i klassen:

"I Sverige har dödsfall utanför sjukhus hela tiden räknats in bland avlidna i covid-19 i de fall individen testats positivt för viruset. Så är inte fallet i alla länder, och i vissa fall har man ändrat rutiner under pandemins gång."

Storbrittanien ändrade sig under pandemin och tog med folk utanför sjukhusen. Plötsligt steg antalet döda med över 40%. Undrar hur många som inte kom med iaf.

"Fram till 10 april dog 13 121 personer av covid-19 i England och Wales, visar nya siffror från The Office for National Statistics (OMS).

Det är 41 procent fler jämfört med regeringens siffror vid samma tidpunkt, som låg på 9 288 dödsfall.

Anledningen till skillnaden är att siffrorna från regeringen enbart visar hur många som dött på sjukhus medan OMS statistik är bredare och exempelvis även räknar in dödsfall på äldreboenden."
Citera
2020-08-12, 14:38
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det läggs knappt in nån alls på IVA numera, 1-2 i veckan. Antal döda är eftersläpning ca 10 dar det dör under per dag nu i genomsnitt.

Nej.

7-dagarssnitt på inläggningar/dag är just 2,3 personer. Dvs i runda slängar 15 personer per vecka.
Som, lägst var det nere i 1,1 person per dag (30 juli).

Tittar man uppdelat på veckor så blir det så här:
v. 25: 78
v. 26: 64
v. 27: 35
v. 28: 16
v. 29: 18
v. 30: 11
v. 31: 15
v. 32: 18

Hittills har det lagts in två denna vecka. Dock kan inläggningarna släpa 1-2 dagar. Så vecka 33 blir klar först på måndag.
Citera
2020-08-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Danskarna har ju ännu ett slakteri nedsmittat av Corona. Vad är det som gör att just slakterier drabbas så hårt i Danmark? I Sverige har vi ju inte samma problem med slakterierna.

Intressant att notera att danska tidningar har slutat att rapportera om Sveriges dödstal de senaste veckorna. Tidigare var det ju ett stående inslag på deras hemsidor.

Egentligen inte så konstigt att man slutat rapportera svenska siffror.
Alla länder vill ju framstå så bra som möjligt. Nu börjar ju Danmark se mindre roligt ut
Citera
2020-08-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Danskarna har ju ännu ett slakteri nedsmittat av Corona. Vad är det som gör att just slakterier drabbas så hårt i Danmark? I Sverige har vi ju inte samma problem med slakterierna.

Intressant att notera att danska tidningar har slutat att rapportera om Sveriges dödstal de senaste veckorna. Tidigare var det ju ett stående inslag på deras hemsidor.
Udover slagteriet Danish Crown i Ringsted ,hvor er der så smitteudbrud?
Vel ret normalt at man rapporterer dødstal når der er voldsomme afvigelser ,i forhold til resten af norden.
Citera
2020-08-12, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluton-Sven
Snarare "bättre" på att mörka dödstalen. Psykopaterna Tegnell, Giesecke, regimen och Tegnellisterna arbetar hårt för att dölja sanningen.
Förstår att det är jobbigt för dig att smittan blir mer och mer under kontroll i Sverige. Du får bita ihop och ta det som en man!
Citera
2020-08-12, 14:41
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
När jag först läste den här mailväxlingen mellan Giesecke och Tegnell trodde jag nästan att det var fake. Så jävla dum kan väl ingen vara tänkte jag. Trodde att någon skojat till det lite och "tillverkat" mailen i photoshop eller nå´t.

De är alltså äkta. Jag tycker det är direkt hårresande att kommunikationen ser ut på det här viset. Inte sjutton stärker det myndighetens auktoritet direkt. Man skulle nästan kunna tro att de som skriver tillbringar första arbetsdagen på jobbet.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/mejlen-som-avslojar-gieseckes-inflytande-over-coronaplanen/?fbclid=IwAR3vUXdg9NHDEMuLjEcV8YgJb3xUUJYaAWxSbSLA MzQY_tJWxJtTEQZK9qQ

Fast det är inte förvånade problemet är att människor tror att bara för att du har hög auktoritet så kan du ditt jobb. Har aldrig varit så kommer aldrig vara så. Majoriteten de som har sten koll är de som inte syns eller hörs alltså de nere på golvet. Och de som har mest betalt som ser ut vad de pratar om kan minst. Säger inte att så år fallet alla gånger men så är verkligheten. Är bara förvånad att man aldrig förstått detta ännu. Önskar att man kan börja anställa för kompetens inte för att det står att du kan saker på ett jävla papper.
Citera
2020-08-12, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Men det räknas ändå in. Och hur vet man att dessa är få? Isf borde man ju kunna få fram statistik på vilka dessa få är och hur många. Eller har man killgissat...
Dom räknas in men det är inte många som rapporteras så,
Nej han gissar inte eftersom det är just han som jobbar med det, det är ju som han säger här
Citat:
Folkhälsomyndighetens officiella räkning visar hur många som avlidit inom 30 dagar efter att de testats positivt för covid-19, och inkluderar därmed mycket riktigt ett antal personer som dör med covid-19 men av andra skäl. Problemet är dock begränsat – risken att man råkar testa positivt för covid-19 och tillhöra den lilla andel av befolkningen som skulle ha gått bort inom en månad oavsett, är helt enkelt mycket låg.
Killgissar du? Förnekar du att folk dör av Corona?
Citera
2020-08-12, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag skriver om varför FHM inte samlade viktigt statistik data om smittspridningen i skolor.
Den här statistiken kunde i get annat land samla förutom Sverige.
Försök att begripa vad jag skriver innan du kommenterar.

Ok, då missförstod jag dig. Sorry!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in