2020-08-11, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Det viktigaste är ju inte hur pass många nya fall man har, utan det är ju antalet som blir allvarligt sjuka och som läggs in på IVA som är av relevans. Så länge det förblir lågt trots att antalet smittade ökar så borde större event (läs: fotboll ) kunna komma igång här i landet igen.

Så är det ju såklart. Risken är ju dock att antal inläggningar ökar någon vecka eller två efter ökningar i nya fall. Dom som smittas blir ju inte svårt sjuka direkt. Men jag är med på dina tankar. Problemen börjar på allvar när antal patienter ökar.
Senast redigerad av trazke 2020-08-11 kl. 20:19.
Citera
2020-08-11, 20:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det viktigaste är ju inte hur pass många nya fall man har, utan det är ju antalet som blir allvarligt sjuka och som läggs in på IVA som är av relevans. Så länge det förblir lågt trots att antalet smittade ökar så borde större event (läs: fotboll ) kunna komma igång här i landet igen.
Nu verkar det ju som om det ökar bland dem i 20-29-års åldern. Det tar ett tag innan det sprider sig till riskgrupperna skulle jag tro. Vi får se om en månad eller så.

Att bry sig om fotbollspublik i detta sammanhang känns futilt.
Citera
2020-08-11, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Mycket smitta?
Inga regler?
Sverige har exempel 9 gånger mer smitta än Norge och runt 18 gånger mer döda än Finland.
Det har ju blivit så dåligt för Sverige inte har några regler som stoppat Corona vilket dom har i de andra länderna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu verkar det ju som om det ökar bland dem i 20-29-års åldern. Det tar ett tag innan det sprider sig till riskgrupperna skulle jag tro. Vi får se om en månad eller så.

Nej, smittan ökar inte bland dem i 20-29års åldern.
Andelen hos dessa har ökat och det för att övriga grupper sköter sig bättre.
Citera
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det här är lite gulligt. Eftersom det ganska tydligt har bildats två sidor angående pandemin så har jag följt detta med nöje. Det absolut roligaste är att båda sidorna har samma argument när det kommer till...senare/när detta är över.

Wait and see...

Du får ju bra mycket mer långsiktiga konsekvenser av att låsa ner ett samhälle än av att inte göra det. Det är knappast någon svår logik.
Citera
2020-08-11, 20:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Här frågar Tegnell hur flockimmunitet fungerar i internt mejl

https://www.friatider.se/anders-tegnell-staller-grundlaggande-fragor-om-smittskydd-i-lackta-mejl

https://twitter.com/BrundinPatrik/status/1292518461718102017
Det är väl ändå en illvillig och oinsatt tolkning? Han frågar om modellering av hur smittan upphör och kommenterar att då måste ju R förändras. Man behöver ju inte haka upp sig på att det formuleras som en fråga eftersom det bara är ett artigt sätt att framföra nåt, som när man "frågar" kan du stänga fönstret när man i praktiken uppmanar någon att göra det.

Han hade säkert kunnat sätta sig ner och göra egna beräkningar, men det är ju ingen hemläxa som kräver självständigt arbete, utan det kan vara både lärorikt och tidsbesparande att rådgöra med någon.

Angående hans fråga om modellering av slutet, så skulle ju spridningen mot slutet kunna avta rätt drastiskt eftersom andelen mottagliga bör krympa rätt påtagligt då. Har man en spridning fixerad vid ett värde under ett förväntar man sig ett exponentiellt avtagande, men ju mer immunitet brer ut sig och andelen mottagliga krymper i en grupp av fix storlek (exempelvis ett land) så bör spridningen inte bara hålla sig under ett utan även minska, och exakt hur detta ska modellernas mot slutet tycks vara vad han rådgör med Giesecke om. Vad sjutton är det att gnälla över? Helt ofattbart hur villiga vissa är att tolka in något skumt i detta.
Citera
2020-08-11, 20:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Du får ju bra mycket mer långsiktiga konsekvenser av att låsa ner ett samhälle än av att inte göra det. Det är knappast någon svår logik.

Ungefär som att du får långt fler smittade på en kort tid och fler döda genom att låta viruset härja fritt. Frågan är hur man gör en, och vilken form av avvägning man gör. Det går att hitta en mellanväg mellan att alla springer runt och slickar på lyktstolpar eller att alla ska låsa in sig i en jordkällare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige har exempel 9 gånger mer smitta än Norge och runt 18 gånger mer döda än Finland.
Det har ju blivit så dåligt för Sverige inte har några regler som stoppat Corona vilket dom har i de andra länderna.
Sverige fick in mer smitta tidigt än Norge och Finland som dessutom inte redovisar döda på samma sätt som vi gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Åh herregud.... Hur lyckades Toknell bli läkare?!?!? - om än var statsepidemolog?

Folk säger att läkaryrket sjunker i nivån när vi importerar in läkare från andra länder men det verkar som våra egna produkter har inte skarpaste kniven i lådan heller.

Tegnell borde avgå omedelbart!

Var är Aftonbladet? Ska de inte ta upp detta?

Om du inte läst Emanuels hela text, så tycker jag att du skall göra det innan du hänvisar till honom.

Du förstår inte ens bakgrunden
Citera
2020-08-11, 20:26
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Jag och Trazke hänger en del i fotbollstrådarna här inne, så för vår del är fotbollspubliken inte särskilt futil.

Klart att det kan ta fart, men min bedömning är att det inte kommer bli av samma magnitud som i våras (peppar peppar). Fler borde vara immuna, äldrevården har kunnat lära sig av haveriet från i våras, kunskapen om viruset är större nu och folk lär stanna hemma vid minsta symtom. Jag måste välja att tro att det blir så
Citera
2020-08-11, 20:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
På torsdag kommer de finska munskyddsreglerna eller rekommendationerna.

Den planerade rekommendationen att använda ansiktsskydd kommer att offentliggöras på torsdag, säger chefen för Institutet för hälsa och välfärd Markku Tervahauta till Helsingin Sanomat.

Tervahauta säger att man kommer att informera om det här vid en presskonferens på torsdag.

Han säger att rekommendationen borde vara tillräckligt klar och enkel.

Enligt Tervahauta kommer rekommendationen att bli regional och den kommer att handla framför allt om trängsel inom kollektivtrafiken.

Tervahauta har inte ställning till kostnaden för skydden utan anser att det är en fråga för ministerierna och kommunerna.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/08/11/hs-rekommendation-om-ansiktsskydd-ges-pa-torsdag?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Märkligt, då finländarna, själva tidigare, slog fast i en rapport att munskydd inte stoppar smittspridningen nämnvärt. Men nu ökar smittspridningen något i Finland, ifrån en utomordentligt låg nivå, och då utbryter, förstås, det stora paniken.

Jag har, däremot, stor förståelse för om man stoppar alla plan till Finland ifrån Nordmakedonien, då man funnit många smittade på en sådan flight. Dessutom är situationen i t.ex. Kosovo, helt jämförbar med när det var som värst i Sverige. Hm, jag undrar just var de Kosovo-albaner som lever i Sverige semestrat........?
Citera
2020-08-11, 20:27
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ungefär som att du får långt fler smittade på en kort tid och fler döda genom att låta viruset härja fritt. Frågan är hur man gör en, och vilken form av avvägning man gör. Det går att hitta en mellanväg mellan att alla springer runt och slickar på lyktstolpar eller att alla ska låsa in sig i en jordkällare.

Menar du att Sverige låter viruset härja fritt? Eller vilka skulle du syfta till då egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in