2020-08-11, 19:22
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det vaccin som eventuellt finns tillgängligt i början av 2021 kommer knappast ge 100% skydd.

Det kommer vara ett komplement till de andra åtgärderna.
Väldigt få vaccin ger 100% skydd
Covid-19 är ett virus vi får leva med.
Citera
2020-08-11, 19:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Apropå mail och Sveriges ”strategier”... Tillbakablick till 2009, långt men läsvärt. Jag tror dock inte att besluten BARA har med nämnda personer att göra (samma som idag), de blir syndabockarna, men det var nog även som de själva sa i mailen 2009 antagligen även ”politik och affärer” inblandat.

Det är även lite som om man har ”lärt sig av misstagen” 2009 genom att gå ”all in” åt andra hållet nu. Där man istället för att utgå ifrån ”worst case” som 2009 har utgått ifrån att Covid-19 var i nivå med en ny svininfluensa... (30-tal dödsfall).

Något är hur som helst numera märkligt i detta land. Hur är det annars ens möjligt med så många frågetecken och märkligheter som kommer fram varje gång det är någon form av kris..?

https://www.svd.se/svd-granskar-sveriges-vaccinering-mot-svininfluensan
Massvaccineringen var redan bestämd. Låter det bekant? Strategin var redan bestämd, i januari enligt Gieseckes intervju i Unheard.
Citera
2020-08-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag följer verkligheten. Från att ha trott att detta dödsvirus skulle gå loss med lien hejvilt utanför mitt fönster har verkligheten visat mig att riktigt så illa är det inte. Jag har inte ens antikroppar så nog kan man undvika skiten om man vill. Jag trodde dessutom att vi skulle bli inlåsta utan att bli tillfrågade vilket också var felaktigt, så vad vill du att jag ska skriva? Jag är fortfarande inte för total låtgå-mentalitet, vill bl a att munskydd ska bli obligatoriska på stan men mycket längre än så är jag inte beredd att gå (ingen lockdown alltså).

Istället för att låsa in riskgrupper borde dock folk tvångstestas och de smittade isoleras så att vi kan sluta lalla om ”andra och tredje vågen”.

All heder till dig. Krävs en del att erkänna att man har fel, visar storhet.
Citera
2020-08-11, 19:45
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag trodde du ville rädda liv.
Men om det enligt dig handlar om kukar och morötter anser jag att du skiter i liv bara de inte döri Corona.

Jag tycker det är väldigt relevant att vi ur hälsosynpunkt förbjuder saker som vi vet är livsfarliga och som inte fyller någon som helst funktion egentligen mer än att berika ett fåtal till priset av andras beroende, sjukdom och död.

Rökning kan vi de facto förbjuda.
Corona kan vi inte med bästa vilja förbjuda.
Hur blir det med dödsorsak #1, livet?
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-08-11 kl. 19:47.
Citera
2020-08-11, 19:48
Medlem
Varnas för Sverige i Australien
Citat:
No, Australia should not follow Sweden’s approach to coronavirus
https://theconversation.com/no-australia-should-not-follow-swedens-approach-to-coronavirus-143540

Bra att folk utanför vårt land börjar förstå vilken farlig strategi Sverige sysslar med.
Citera
2020-08-11, 19:51
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Är det inte en förfalskning? Bara att Tegnell kallar sig "avdelnigschef" gör ju att man blir starkt misstänksam.

?
Han är ju avdelningschef.
Citera
2020-08-11, 19:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Är det inte en förfalskning? Bara att Tegnell kallar sig "avdelnigschef" gör ju att man blir starkt misstänksam.
Han är ju avdelningschef, det är hans arbetssignatur. Statsepidemiolog är en titel och ingenting man har som signatur i arbetet.

Mailen är äkta vilket bekräftats av Karlsten.
Citera
2020-08-11, 19:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
OK, om det stämmer är Tegnell inte direkt någon matematiker. Skulle dock inte ta gift på att den är äkta, ser du ämnestiteln "SV:har ni tid lust jobba här". Giesecke skulle alltså skickat ett mail med den titeln till Tegnell.

De är äkta.

”Under måndagen publiceras det uppseendeväckande mejlet även av journalisten Emannuel Karlsten på hans blogg. Karlsten, som är anställd av Sveriges Radio, har flera gånger under den pågående coronapandemin ryckt ut till Folkhälsomyndighetens och Tegnells försvar.

Men "Mejlet från patrik är riktigt, har själv en kopia", erkänner han i en kommentar.”

https://www.friatider.se/anders-tegnell-staller-grundlaggande-fragor-om-smittskydd-i-lackta-mejl
Citera
2020-08-11, 19:55
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han är ju avdelningschef, det är hans arbetssignatur. Statsepidemiolog är en titel och ingenting man har som signatur i arbetet.

Mailen är äkta vilket bekräftats av Karlsten.

Precis som jag tidigare har sagt.

Tegnell är en fake it 'til you make it gubbe.
Bluffat sig fram i karriären och undvikit jobbiga frågor genom att se butter ut.

Är som om piloten skulle dubbelkolla med andrepiloten vad spaken gör i cockpit.
Helt inkompetent.
Citera
2020-08-11, 19:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar hypotyreos. Det går att ha fel på sköldkörteln åt andra hållet också, hypertyreos, varvid man blir smal.

TV4 hade ett reportage om den sjukaste covidpatienten i Sverige. De nämnde flera gånger att en faktor som räddade honom var att han hade lätt övervikt. Det förklarades aldrig om de menade att räddningen handlade om att han hade lätt, inte svår, övervikt eller om den lätta övervikten gav honom extra kraft.

I vanlig ordning kom den gamla ramsan att vem som helst kan drabbas. Det är ett meningslöst resonemang eftersom alla inte drabbas och de som drabbas har någon svaghet även om det inte syns. Det går inte att leva som om man ska bli sjuk. Alla ska vidta försiktighetsåtgärder, men inte tänka för mycket i övrigt.

Ja, jag är fullt medveten om att man kan ha både över- och underproduktion.
Citera
2020-08-11, 20:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Varnas för Sverige i Australien

https://theconversation.com/no-australia-should-not-follow-swedens-approach-to-coronavirus-143540

Bra att folk utanför vårt land börjar förstå vilken farlig strategi Sverige sysslar med.
Ja;

”By the end of July, Sweden had the 7th highest per-capita death rate in the world, and about ten times larger than its Nordic neighbours. Outbreaks spread to aged care facilities and the vulnerable.

Sweden has to date had about 80,000 confirmed cases of COVID-19 — though this is likely to be an underestimate — and about 5,700 people have died. This would equate to about 15,000 lives lost in Australia.”
Citera
2020-08-11, 20:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Precis som jag tidigare har sagt.

Tegnell är en fake it 'til you make it gubbe.
Bluffat sig fram i karriären och undvikit jobbiga frågor genom att se butter ut.

Är som om piloten skulle dubbelkolla med andrepiloten vad spaken gör i cockpit.
Helt inkompetent.
Ja, det är ytterst anmärkningsvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in