2020-08-10, 23:36
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi har ju faktiskt många friska barn kvar i Sverige och vi vet ju inget om återinfektion i kombination med MIS. Blir det värre blir, det bättre. Ett barn varannan dag under den lugna delen av pandemin är ju rätt mycket och illa nog det. Det finns säkert barn som inte är sjuka nog att koma till sjukvården och testas, så kanske det finns ett mörkertal också. Vi ser ju redan nu en ökning av smittan, så rent logiskt om smittan ökar kommer fler barn att insjukna. Så hur många barn är det ok att det insjuknar? Ska vi låta skolorna vara öppna även om 10 barn om dagen insjuknar, med men som vem vet, kanske varar för livet ut. Om vi håller skolorna öppna så kommer barn att dö. Kanske inte många, men barn kommer att dö, friska barn, barn som inte skulle ha dött annars.

Du skriver att man vill hålla folket lugnt och kostnader för om vi inte skickar våra barn till skolan. Jag tror dig, det är säkert därför det är så tyst. Men inga pengar i världen är mer värt en min son och jag tror alla föräldrar känner så. Det ska inte sitta ett pris på våra barns säkerhet. Det var illa nog att man inte först ville låtsas om att gravida var i riskgruppen men nu är ju bar det också. Jag kan ha fel men ska inte barn skyddas till varje pris där efter gravida. Vad är det för fel på oss?

jag håller helt med dig och hoppas att vi hittar en lösning.

en risk med att inte prata om dessa faror är att faran underskattas såpass mycket att vi inte gör allt vi kan för att lösa det, och det är ju inte bra heller.

men nu verkar det i alla fall börjas skrivas lite om det i svensk media så hoppas folk får upp ögonen för det och förstår allvaret.

ingen av föräldrarna till barnen som fått MIS-C nu hade nog valt att skicka sina barn till dagis/skola om dom känt till sjukdomen och fått göra om sitt val.. och det ska ändå vara en förälders val tycker jag någonstans, vad man vill utsätta sitt barn för. så det är viktigt att folk får veta i alla fall, och sen agera utifrån det.. utifrån kunskap helt enkelt.
Senast redigerad av AndersTengell 2020-08-10 kl. 23:40.
Citera
2020-08-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
ja vi får dela

MEN däremot har jag inte listat ut om vi har en ny mer smittsam/dödligare svamp eller om det är samtidig infektion av covid-19 + svampen som gör att det blivit så många allvarliga fall av det nu.

vad tror du?

Tror nog att svampen kan vara alllvarligare än C19 därför är det underligt att nästan ingen tagit upp dettq i media, inte ens läkare som ofta är insatta i hur svårt det är att behandla svampangrepp. Kanske vill de inte sprida ännu mer panik i Coronavansinnets spår och kanske har de fingrarna i syltburken när det gäller att ta fram vaccin mot C19?
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-08-10 kl. 23:39.
Citera
2020-08-10, 23:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Är det här någon slags tävling och är du domaren som avgör vem får skriva vad.
Jag svarade på en annan användares inlägg så jag fattar inte riktigt vad DU vill ha sagt.

Men varsågod och hoppa på mig om det känns bra för dig!
Du citerade mig.
Titta på ditt inlägg igen så ser du att du gjorde det:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Om du inte vill ha svar från någon föreslår jag att du avstår från att citera personen.
Citera
2020-08-11, 00:01
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Tittar man på IVA-inläggning för Sverige och Norge så ser det ut som att Sverige hade betydlig fler sjuka den 12 mars (datumet för när Norge införde Lock Down).
(Enligt SIR så är genomsnittstiden från insjuknande till IVA 10,8 dagar).

https://imgur.com/W64GyXm

Så här såg inläggningarna ut den 20, 21 och 22 mars ut:
Sverige Norge
21 10
19 6
33 8

Ser onekligen ut som om Sverige i storleksordningen 3 ggr så många smittade som Norge omkring den 12 mars.
Citera
2020-08-11, 00:11
Medlem
Det kommer högst troligen bli karantänsplikt för delar av Danmark liksom sex ytterligare regioner i Sverige från norskt håll. SMS varningar har gått ut till norrmän i Danmark om att dem bör bege sig hemåt. Vad härligt klimat det råder kring det nordiska samarbetet just nu.
Citera
2020-08-11, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
ja vi får dela

MEN däremot har jag inte listat ut om vi har en ny mer smittsam/dödligare svamp eller om det är samtidig infektion av covid-19 + svampen som gör att det blivit så många allvarliga fall av det nu.

vad tror du?
Det här är ganska intressant
” Bacterial and fungal infections in COVID-19 patients have been inadequately investigated and reported thus far. Among the hundreds of articles published with clinical data, only a few have reported secondary infection, mostly without detailed pathogens (Table 1). Even in studies for which secondary infection data are available, the antibiotics use rate (94%–100%) was much higher than the reported incidence of secondary infection (10%–15%).2,7,8 In addition, the complication of bacterial or fungal infection was not included in the prognosis analysis in most published papers. Moreover, most of the current infection control protocols aim to prevent the transmission and cross infection by SARS-CoV-2, missing the prevention of bacterial or fungal secondary infection. In fact, secondary infection was found in 50% of nonsurviving COVID-19 patients.”
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7184139/
Citera
2020-08-11, 00:17
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Hade det gällt Sverige så hade ingenting hänt av det här ovanstående.

Sant, vi hade inte ens varit medvetna om problemet.

”Vi” blundar och kör.
Citera
2020-08-11, 00:20
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Har du sett kurvorna for hur det sjunker? Du verkar vilja leva kvar i det förgångna då det faktiskt dog ett ansenligt antal personer per dag, men om du bara öppnar ögonen istället för att vara kvar i din mardrömsvärld så är den tiden förbi, och trenden verkar lovande nedåtgående och har sett så ut en längre tid.

Enligt ABC i epidemiologi så kommer epidemin faktiskt att gå över "av sig själv" om spridningen ligger under 1, och det gör den och har gjort länge. Vet du hur en exponentiellt avtagande funktion ser ut?

Det är helt normalt för epidemier att försvinna. Det ligger i sakens natur.

Absolut det är så det fungerar, bra eller hur och det är lugnt nu eller?
Så om det inte blir några större ökningar av smittade så är det lugnt enligt dig men varför är det inte så i övriga världen, R0 är förvisso runt 1 just nu här i Sverige, men det ökar tyvärr i olika länder just nu och att lura sig själv som du gör och tro att det är över är lite som att hoppats på slumpen.

Det finns ingen anledning att slå sig för bröstet och säga under 1 i R0 när vi fortfarande har länder i vår närhet som har problem. Det liksom finns inte något facit på den här usla jävla smittan som man än så länge kan definiera, men forskning pågår för fullt. Så låt oss hoppats på den med vaccin och så vidare.
Citera
2020-08-11, 00:30
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det kommer högst troligen bli karantänsplikt för delar av Danmark liksom sex ytterligare regioner i Sverige från norskt håll. SMS varningar har gått ut till norrmän i Danmark om att dem bör bege sig hemåt. Vad härligt klimat det råder kring det nordiska samarbetet just nu.
Island och Färöarna finns också med på listan.

Island trodde jag var en framgångssaga med tanke på att det är en ö med stor testningskapacitet.
Vad har hänt?!?
Citera
2020-08-11, 00:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF

Island trodde jag var en framgångssaga med tanke på att det är en ö med stor testningskapacitet.
Vad har hänt?!?

Folk har rest runt som tokar i sommar.
Citera
2020-08-11, 00:47
Medlem
Citat:

Vad har hänt?!?
Det är detsamma med Tjeckien. " Covid-Byebye party " i Prag 1 Juli. Nu ses tjeckierna som spetälska i Europa. Jag har länge vidhållit att smittskydden i Europa vida underskattat hur jävla svårt det är att kontrollera Covid-19. Jag tror många länders "track,trace,isolate" kommer haverera fullständigt i höst.
Citera
2020-08-11, 00:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Vad har hänt?!?

Bra fråga.

Det är ett av länderna som inte förstår varför det inte diskuteras mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in