2020-08-10, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Just nu får ju hela Telekom stryk, Tele2 och Telia sjunker var dag, trots att det är några av få bolag som går lika bra eller bättre än innan corona samt har utdelningar kvar.

Tele2 är ca 10% back i år och Telia ca 16% back. Både har fina utdelningar som kommer i oktober, båda har egentligen gjort stor tillväxt senare år då Tele2 så sent som i april i år blev klar med fusionen med ComHem, och Telia med sitt uppköp av Bonnier. Båda telekombolagen har gått från att bara vara kommunikation till även mediaproducenter osv.

Även om det går mot vissa regler överväger jag att slänga in allt jag har på Tele2 och Telia och sedan inte titta på portföljen i 2-3 år, känns som säkrare investering är svår att hitta, slår ett sparkonto iaf.

Detta är ju fortfarande coronafynd..

Telia ???
Har du fått värmeslag ??
Citera
2020-08-10, 12:02
Medlem
Citat:
Just nu får ju hela Telekom stryk, Tele2 och Telia sjunker var dag, trots att det är några av få bolag som går lika bra eller bättre än innan corona samt har utdelningar kvar.

Tele2 är ca 10% back i år och Telia ca 16% back. Både har fina utdelningar som kommer i oktober, båda har egentligen gjort stor tillväxt senare år då Tele2 så sent som i april i år blev klar med fusionen med ComHem, och Telia med sitt uppköp av Bonnier. Båda telekombolagen har gått från att bara vara kommunikation till även mediaproducenter osv.

Även om det går mot vissa regler överväger jag att slänga in allt jag har på Tele2 och Telia och sedan inte titta på portföljen i 2-3 år, känns som säkrare investering är svår att hitta, slår ett sparkonto iaf.

Telecom är i regel långsiktigt stabilt, dock är den marknaden mättat med begränsat ny tillväxt och stor konkurrens och prispress som drar ner vinster i väst.

Dock vid en lågkonjunktur som blir längre och ökad arbetslöshet då kommer även drabba telecom i vinster sjunker. Folk väljer då köpa billigare paket. Dom får ex tummen i röven och säger upp sitt dyra TV-paket med tusental kanaler dom aldrig ens kollat på. Dom kommer räkna på hur mycket dom ringer och ser dom betalar förmycket för deras paket och tar billigare etc.

Annars är det så folk alltid kommer behöva internet och mobil oavsett så alltid prio som typ el och vatten.

Men Telia och Tele2 är inga bolag skulle köpt i. Äger i telecom i övriga delar av världen men ser väst för allt för mättat marknad och framtid.
Citera
2020-08-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Telia ???
Har du fått värmeslag ??
Sålänge utdelningarna kvarstår är det fortfarande en helt okej avkastning även om kursen skulle ligga kvar på de här historiskt låga nivåerna i flera år framöver...

Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Telecom är i regel långsiktigt stabilt, dock är den marknaden mättat med begränsat ny tillväxt och stor konkurrens och prispress som drar ner vinster i väst.

Dock vid en lågkonjunktur som blir längre och ökad arbetslöshet då kommer även drabba telecom i vinster sjunker. Folk väljer då köpa billigare paket. Dom får ex tummen i röven och säger upp sitt dyra TV-paket med tusental kanaler dom aldrig ens kollat på. Dom kommer räkna på hur mycket dom ringer och ser dom betalar förmycket för deras paket och tar billigare etc.

Annars är det så folk alltid kommer behöva internet och mobil oavsett så alltid prio som typ el och vatten.

Men Telia och Tele2 är inga bolag skulle köpt i. Äger i telecom i övriga delar av världen men ser väst för allt för mättat marknad och framtid.
Möjligt, men som sagt har ju båda bolagen tagit ny mark i form av uppköp av TV, streaming osv. Även om vi kanske inte ska förvänta oss stora kursökningar är det ändå underligt att kurserna ligger under de tidigare när de enbart var kommunikation i form av bredband, mobiltelefoni och viss tv-distribution som fanns inom företaget. Trenden med att jobba hemifrån borde ju stärka dem med, tex bredbandsföretag som bahnhof är ju på historiskt höga nivåer nu.
Senast redigerad av David86 2020-08-10 kl. 12:07.
Citera
2020-08-10, 12:45
Medlem
Gillar inte telia, tele2 och sådana företag. De är inte aktieägarevänliga. De anställda där plockar ut höga löner och skiter i företagen. Nästan som korruption.
Citera
2020-08-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Gillar inte telia, tele2 och sådana företag. De är inte aktieägarevänliga. De anställda där plockar ut höga löner och skiter i företagen. Nästan som korruption.

Låter som ett bra företag. Dit ska jag söka nästa gång jag byter jobb.
Citera
2020-08-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Låter som ett bra företag. Dit ska jag söka nästa gång jag byter jobb.

Sök till kundtjänst sen är det inga problem att armbåga sig fram till 'Project Manager'. Suger du av chefen också går det fort.
Citera
2020-08-10, 14:57
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Nu var det väl knappast någon som tog till sig min rekommendation på allvar vilket så klart var en grov miss.
Själv är jag jävligt nöjd, lär knappast heller stanna på denna nivå
https://www.avanza.se/aktier/om-akti...erapeutics-inc
Se vecko grafen.

Uppsidan i det svenska företaget blir grotesk när det bär iväg , men det kan dröja allt från i morgon till om ett par år men den kommer den också !

Den som följde mitt råd kan nu skratta hela vägen till banken , senast betald 14,42 US , när jag skrev mitt inlägg så låg dom under två dollar !!
Stannar inte här vid 14 !
Men det finns ett Svenskt företag med en hiskelig uppsida som kommer att mosa Sorrento i fråga om
aktieutveckling.
Eftersom responsen blev noll på Sorrento reken får ni lista ut vilket själva. Jag sitter blytung i även den aktien.
Skit på er :-)
Citera
2020-08-10, 15:49
Medlem
sinewaves avatar
Stor dramatik för SPY (S&P500) när kursen går upp och slår i en av de tyngre motstånden uppåt:
https://i.imgur.com/gBDnyM7.png
SPY @ 4h med en massa kladd

Vid stängning på 1h eller 4h över nivån är det något enklare än ej att tro på ett scenario med en kortvarig pullback följt av ytterligare ett försök uppåt. Om pullback så vore ett enkelt mål, om man vill gå in, den nedre 'gap' som skapades vid öppning.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-10 kl. 15:52.
Citera
2020-08-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Stor dramatik för SPY (S&P500) när kursen går upp och slår i en av de tyngre motstånden uppåt:
SPY @ 4h med en massa kladd

Vid stängning på 1h eller 4h över nivån är det något enklare än ej att tro på ett scenario med en kortvarig pullback följt av ytterligare ett försök uppåt. Om pullback så vore ett enkelt mål, om man vill gå in, den nedre 'gap' som skapades vid öppning.

Kör du enskilda aktier också eller är det bara index du tradar?
Citera
2020-08-10, 16:54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Kör du enskilda aktier också eller är det bara index du tradar?

Jag har inte påstått mig besitta några särskilda kunskaper inom någonting tyvärr. :)

Däremot finner jag index något mer intressant just nu, men visst kan det bli tal om köp av någon aktie. Det mesta jag tittat på tidigare har dock haft 'jobbiga' (att skriva vad detta innebär blir långt) signaturer och inte varit lika enkla som köpet jag gjorde sist i Byggmax (en tidsmässigt kort position som blev ganska lång men som blev ett väldigt givande köp till slut).

Den delen av kapitalet där kortare (tidsmässigt) köp görs är också uppbundet för tillfället så det är ändå inte aktuellt med nya köp ändå.

Telia, som en del verkar ogilla, ser annars ut att ha ett köpläge som jag skrev om i fredags:

Det som kan vara lite trist med Telia är att uppsidan är ganska begränsad. En återgång till 50% av 'Corona-dippen' innebär en uppgång på blott 6-7% från nuvarande kurs. Det finns andra aktier där uppsidan är något högre (mot att risken då högst förmodligen är högre).

Om man ser till dagliga RSI för svenska branschindex står telekom fortfarande lägst:
https://i.imgur.com/nryMcuJ.png
Citera
2020-08-10, 18:14
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Ett tag sen jag va här, vad hände med lund-no-go/multimiljonären med millar i bear?

Han hävdar att marknaden fortfarande är björn om jag minns rätt.

Det kan den dock bli, någon typ av 'pullback' för de amerikanska börserna vore inte helt orimligt och vid alla sådana finns givetvis risken (om man är lång) att en ny negativ trend skapas och fortsätter nedåt (varpå de europeiska börserna lär gå ned också). Men till dess att de stora börserna inte trendar nedåt på dagliga är det något ... så är så inte fallet.

För amerikanska S&P500 har vi dessa tjurfaktorer:
- Lägre UNRATE (arbetslöshet) sedan i fredags då nya siffror kom ut
- Fler antal arbeten som tillkom i juli (NFP)
- Positiv trend på dagliga
- Nya ATH-nivåer sedan dippen
- Nära ATH på dagliga
- Månatligt stängde SPY på nytt ATH (juli, oavsett Corona eller ej)

På björnsidan är nog den största faktorn allt ovan fast tvärt om i princip. Saker som att goda nyheter lätt leder till nedgångar osv.

Mest björn kan man nog för tillfället vara om man ser till de europeiska börserna där t ex tyska DAX har väldigt svårt att stänga ovanför den triangel som skapats:
https://i.imgur.com/mMDwxtV.png
Tyska DAX (DEU30) @ 1h

Sådana mönster bryter trots allt oftare där de kom från (dvs nedåt i detta fall). Det som väger mot ett sådant scenario är den stora 'gap' som finns ovan (även för index som OMXS30) samt att USA fortsätter gå bra. Det krävs dock ganska mycket för att den övre 'gap' som finns ska fyllas då den är ganska högt upp. Det kan ta ett tag.

Summa summarum är i princip att det drar lite åt båda håll för tillfället. Brott av triangeln för DAX ser jag dock som den första fingervisningen åt var det barkar.
Citera
2020-08-10, 20:26
Medlem
Citat:

Telia har p/e tal över 50. Vad motiverar det egentligen? Har de en så fantastisk tillväxt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in