Citat:
Ursprungligen postat av
Myketowers
Ett tag sen jag va här, vad hände med lund-no-go/multimiljonären med millar i bear?
Han hävdar att marknaden fortfarande är björn om jag minns rätt.
Det kan den dock bli, någon typ av 'pullback' för de amerikanska börserna vore inte helt orimligt och vid alla sådana finns givetvis risken (om man är lång) att en ny negativ trend skapas och fortsätter nedåt (varpå de europeiska börserna lär gå ned också). Men till dess att de stora börserna inte trendar nedåt på dagliga är det något ... så är så inte fallet.
För amerikanska S&P500 har vi dessa tjurfaktorer:
- Lägre UNRATE (arbetslöshet) sedan i fredags då nya siffror kom ut
- Fler antal arbeten som tillkom i juli (NFP)
- Positiv trend på dagliga
- Nya ATH-nivåer sedan dippen
- Nära ATH på dagliga
- Månatligt stängde SPY på nytt ATH (juli, oavsett Corona eller ej)
På björnsidan är nog den största faktorn allt ovan fast tvärt om i princip. Saker som att goda nyheter lätt leder till nedgångar osv.
Mest björn kan man nog för tillfället vara om man ser till de europeiska börserna där t ex tyska DAX har väldigt svårt att stänga ovanför den triangel som skapats:
https://i.imgur.com/mMDwxtV.png
Tyska DAX (DEU30) @ 1h
Sådana mönster bryter trots allt oftare där de kom från (dvs nedåt i detta fall). Det som väger mot ett sådant scenario är den stora 'gap' som finns ovan (även för index som OMXS30) samt att USA fortsätter gå bra. Det krävs dock ganska mycket för att den övre 'gap' som finns ska fyllas då den är ganska högt upp. Det kan ta ett tag.
Summa summarum är i princip att det drar lite åt båda håll för tillfället. Brott av triangeln för DAX ser jag dock som den första fingervisningen åt var det barkar.