2020-08-10, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du missar helt och hållet vad jag skriver,
Man testade folk som uppsökte vården MED SYMPTOM. Och det är så många länder gjort.

Här kan du studera detta närmare.

https://ourworldindata.org/grapher/covid-19-testing-policy

Ok. Länken visar ganska tydligt att Sveriges testpolicy ändrades i början av juni. Innan dess testades vissa grupper som uppvisade symptom. Helt sant. Norge följer samma mönster. Kan inget specifikt om Norge.

Alla inom vården (sjukhus, hemsjukvård etc.) har nog testats vid symptom sedan ganska tidigt i pandemin. Men det har absolut inte varit att bara uppsöka vården om du inte haft sådana behov eller yrke. Så länge egenvård bedömdes räcka blev du inte testad förrän i juni (dock uppmanad att bete dig som att det är covid-19).
Citera
2020-08-10, 18:53
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Det ligger tre inlagda på IVA just nu i Skåne och du drar slutsatsen att det vänder?!
Den stora ökningen är alltså 1 person...
Citera
2020-08-10, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, och 12 Mars hade Norge 0 och Sverige 1 död.
Det är för låga siffror/för tidigt för att vara statistiskt signifikant. Men det representerar oavsett smittoläget 2-3 veckor tidigare.
Citera
2020-08-10, 18:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
På förskolorna i Stockholm så är det hämta och lämna ute. Föräldrar får inte vistas inne i lokalerna.
Det samma gäller i Danmark där grundskolorna börjat idag. I Norge vet jag inte men antar att det är samma.
Citera
2020-08-10, 18:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Den sk. "Världshälsorganisationen" uppmanar länderna att "trycka ner, trycka ner, trycka ner" SARS-COV2 smittan. Man skiter t.ex fullständigt i att den totala fixeringen vid Covid-19 gör att:

Barn svälter ihjäl i delar av Afrika för att bistånd har svårt att korsa gränserna. Bara i Burkina Faso rör det sig om 10 000 barn. Bilder därifrån med utmärglade barn där flugor kryper i deras ansikten har jag inte sett motsvarigheten till sedan 70- och 80-talet. (Med undantag ifrån bilder ifrån inbördeskrigets Jemen).

Malaria riskerar att öka pga fixeringen vid Covid-19. Bara i Nigeria riskerar 80 000 människor att dö. Globalt rör det sig om ca 200 000.

Även i rika länder, kommer fixeringen för att trycka ner SARS-COV2 till varje pris, att orsaka dödsfall. 16 000 bara i Storbritannien, har redan dött i onödan och 200 000 väntas dö pga att folk inte vågar söka hjälp för t.ex hjärt och kärlsjukdomar och cancer.

Men de riktigt stora siffrorna, vad gäller överdödlighet, kommer att visa sig när de fulla konsekvenserna av nedstängningarna visar sig de närmaste åren. Arbetslöshet är en känd livstidsförkortare. Social misär lika så, liksom psykologiska problem som depression. Även ensamhet och isolering förkortar liv. Riktigt långsiktiga problem kommer nedstängningen av förskolor och skolor att bli. Sedan tillkommer ökat våld i hemmet, alkoholmissbruk och spelmissbruk.

Wov, jag börjar, nästan, tro att WHO är styrd av Kina. Alltså vågar man inte framföra någon som helst kritik emot nedstängningarna.
Citera
2020-08-10, 19:05
Medlem
Citat:
Aftonbladet- Unga på stranden i Stockholm erkänner att de struntar i restriktionerna
https://twitter.com/psykdoktorn/status/1292699288452182016

Skillnad mot Estland
Citat:
I was told that in Tartu, Estonia
, a guy who tested positive went clubbing to 3 different places n infected close to 60 people. Estonians are angry that so far there is no law in effect to launch criminal proceedings against such idiots.
And then we have Sweden.
https://twitter.com/NadyaSer/status/1292775348510261250
Citera
2020-08-10, 19:08
Medlem
https://edition.cnn.com/2020/08/10/health/us-coronavirus-monday/index.html

97000 barn testat positivt inom 2 veckor. Detta iom att skolor har öppnats.

Jävlar vad orolig man blir nu.
Citera
2020-08-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Den sk. "Världshälsorganisationen" uppmanar länderna att "trycka ner, trycka ner, trycka ner" SARS-COV2 smittan. Man skiter t.ex fullständigt i att den totala fixeringen vid Covid-19 gör att:

Barn svälter ihjäl i delar av Afrika för att bistånd har svårt att korsa gränserna. Bara i Burkina Faso rör det sig om 10 000 barn. Bilder därifrån med utmärglade barn där flugor kryper i deras ansikten har jag inte sett motsvarigheten till sedan 70- och 80-talet. (Med undantag ifrån bilder ifrån inbördeskrigets Jemen).

Malaria riskerar att öka pga fixeringen vid Covid-19. Bara i Nigeria riskerar 80 000 människor att dö. Globalt rör det sig om ca 200 000.

Även i rika länder, kommer fixeringen för att trycka ner SARS-COV2 till varje pris, att orsaka dödsfall. 16 000 bara i Storbritannien, har redan dött i onödan och 200 000 väntas dö pga att folk inte vågar söka hjälp för t.ex hjärt och kärlsjukdomar och cancer.

Men de riktigt stora siffrorna, vad gäller överdödlighet, kommer att visa sig när de fulla konsekvenserna av nedstängningarna visar sig de närmaste åren. Arbetslöshet är en känd livstidsförkortare. Social misär lika så, liksom psykologiska problem som depression. Även ensamhet och isolering förkortar liv. Riktigt långsiktiga problem kommer nedstängningen av förskolor och skolor att bli. Sedan tillkommer ökat våld i hemmet, alkoholmissbruk och spelmissbruk.

Wov, jag börjar, nästan, tro att WHO är styrd av Kina. Alltså vågar man inte framföra någon som helst kritik emot nedstängningarna.
Den största katastrof som drabbat jorden i mannaminne.
Själva viruset är dock harmlöst.
Citera
2020-08-10, 19:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
50% ökning 😃

Ojjj, det ger väl ett R-värde på över 4?
Citera
2020-08-10, 19:27
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Sverige slutade relativt tidigt att testa folk med symtom och testade bara folk som blev inlagda.

Jag vet inte när det skedde, men jag tror det var den runt den 10 mars som man slutade testa alla med symtom.

Jag vet inte hur det gick till i Norge.

Det står i den där Kina inlagan så många ser rött såfort de ser

jag läste om den igår och häpnade hur rätt de fick,

Sverige har svag koll på pandemin,

och ses som en risk av grannländerna,

visst finns politik i formuleringarna,

men det var nog ändå en varning.

Som ingen hörsammade.

Står den 12e i den.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

EDIT: Ändrade från noll koll till svag koll
Senast redigerad av gloffgloff 2020-08-10 kl. 19:40.
Citera
2020-08-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
https://twitter.com/psykdoktorn/status/1292699288452182016

Skillnad mot Estland

https://twitter.com/NadyaSer/status/1292775348510261250

Vad är skillnaden mellan Rikspuckot Tim och snubben i Estland menar du?

Förstår inte vad du griper efter
Citera
2020-08-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
https://edition.cnn.com/2020/08/10/health/us-coronavirus-monday/index.html

97000 barn testat positivt inom 2 veckor. Detta iom att skolor har öppnats.

Jävlar vad orolig man blir nu.

Läste du artikeln?

Jag ser inget om att dessa 97000 barn blivit smittade i skolan, däremot att man är orolig för vad som kommer hända NÄR man öppnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in