Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Da må du passe på hva du skriver da.
Jeg har hele tiden ment at det er juks med livsbevis- og alibisamtaler.
Det er godt mulig at MB trodde eller tror at hun hørte AEH i bakgrunnen under lønningssamtalen. Det er mulig at MB tror eller trodde at hun nesten snakker sant når hun vitner om å ha snakket med AEH direkte. Eller at hun ihvertfall ikke lyver om at hun trodde AEH var i live.
Jeg har aldri trodd eller ment eller skrevet at TEH har vært direkte medhjelper. Men vitner kan lyve, de kan oppfatte ting feil, de kan huske ting feil. Eller de kan være presset eller truet til å lyve.
Jeg har ikke noen interesse av å diskutere detalj ditt eller detalj datt i dette skuespilleriet. Ikke før det blir klart hva slags detaljer som er sanne, hva som er dekkhistorie, hva som er politiets mediestrategi, hva som er lekkasjer fra Team Tom. Osv.
Detalj meg her eller der, kan vi ikke vite, helt enig . Men en kan spekulere...
Jeg vet du er overbevist om at mordet har skjedd sent på kvelden/natta, men i mine øyne er det noe risky å presse/overtale/true en "utenforstående" til å lyve om den samtalen.
Jeg lurer på om det er nok tid, om samtalen med MB er ekte, til å ta AEH av dage før (bilen) han(s) måtte være på jobb. Og om det er mulig at TH hadde så jerngrep på familien at han kunne overtale sønnen til å lyve om hvem som ringte til ham med AEHs mobil på den korte tiden TEH var der før politiet ble kontaktet. Og senere fore ham med info han overhørte fra samtalen mellom AEH og MB.
Det enkleste er som regel det beste... Prestedattera kunne surret rundt i huset med mobilen til AEH i lomma fram til 10:06 for å vise aktivitet en periode for å forvirre forsvinning/dødstidspunkt, samtidig som at hun ryddet/vasket litt og staget stedet etter at TH hadde gjort udåden.
Sms sendt av presten fra AEHs mobil til sin egen (som da sannsynligvis lå hjemme) forvirrer fælt, og det er nok meningen også.
Husker jeg feil, eller ble ikke møtet på Kvitfjell utsatt en dag? I en rettssak kan vel isåfall dette bortforklares med noe så enkelt som autokorreksjon, og at AEH sannsynligvis mente å skrive at turen var utsatt, ikke avlyst, men la ikke merke til autokorreksjonen. (Det skjer stadig vekk at jeg får noen merkelige forslag på min iPhone, og jeg må ofte lese korrektur på autokorrigeringen.) Alt er jo bare villedning og blindspor i denne saken...
Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner. Vet vi egentlig noe om alibiet til presten denne dagen?