2020-08-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag accepterar dagens dom på +3 avlidna. Det innebär en ökning. Det var ju +1 förra måndagen....

Men hur som helst, det verkar som om smittan ökar. Nu gäller det att inte gapet också börjar öka.

Jag är nöjd med att tråden blir blivit mindre hetsig och att ALARMISTER och FÖRNEKARE ingått fredsavtal.
Ingen hade rätt av dessa grupperingar och inte jag heller. Återkommer senare.

Verkar onekligen som det ökar, och då har inte alla börjat samlas för hösten än. Det är illavarslande
Är det en vecka kvar till skolan sätter igång?
Kollektivtrafiksbranschen skulle komma ut med riktlinjer för hur de ska minska smittspridningen i höst, dessa skulle ha presenterats förra veckan. Varken Svt eller aftonbladet verkar vilja undersöka varför den uteblivit, av någon anledning, jag har frågat dem flera gånger. Tegnell ville ju inte komma med riktlinjer för att han sa att branschen skulle fixa att ta fram dessa själv, om jag tolkade honom rätt. Verkar dock inte hända mycket, men lärarförbundet har åtminstone sagt att de inte kan fixa belastningen för kollektivtrafiken, så då gäller det att branschens riktlinjer blir bra annars händer inte ett skvatt.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu har det dött 730000 i Corona, hur många tror du det har blivit när det gått ett år?

Wow, "12-70000". Vad specifikt och vetenskapligt. Googla du fram det lite snabbt sådär?

Influensadödsfallen är extremt överdrivna världen runt. Hur många döda hade Kina i influensa 2018?
Citera
Medlem
Så håravfall, hjärtproblem, lungproblem och reproduktionsproblem och annat permanenta skador i kroppen och det gör inte de unga oroliga?
Citera
2020-08-10, 14:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja visst. Hyperinflamation med cytokinstormar är en sak. ADE en annan. Immunitet via genomliden infektion är en sak, vaccinering en annan.
ADE kan vara orsaken till dysfunktionen hos dem som hamnar i hyperinflammation och cytokinstormar. Som sagt, flera studier spekulerar kring det som en av orsakerna. Att andra coronainfektioner man har under sin livstid stör produktionen av neutraliserande antikroppar hos vissa individer särskilt äldre med multipla coronainfektioner bakom sig. Givetvis kan andra orsaker finnas. Saken är den att man vet inte det idag.

Samma är det med konvalescensplasma som vi varit inne på förut. Jag är ganska säker på att man inte samlar in det från dem som legat och kämpat på IVA och att man därför inte heller kan dra några slutsatser från användandet än så länge.

Man får komma ihåg att just hyperinflammation och cytokinstormar är den stora gåtan med COVID19 att utan detta tillstånd så är SARS-CoV-2 inte något speciellt lyckat luftvägsvirus om vi talar om skadlighet och dödlighet. Influensa är betydligt värre som luftvägsvirus.
Citera
2020-08-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Detta är bara början och folk borde sluta kolla så mycket på antalet döda

Vad borde vi titta på då? Antalet födda?

Det är inte över, men det kommer inte i närheten av hur det var i våras.
Citera
2020-08-10, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Fortsatt Västra Götaland där smittspridningen tycks fortsätta. De står för 239 nya fall.

Fast det var åtminstone 6 mindre i västra götaland jämfört med förra måndagens 245 nya fall.

VG står för en stor del av landets smittade men ökningen kommer från någon annan region(er).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vad borde vi titta på då? Antalet födda?

Det är inte över, men det kommer inte i närheten av hur det var i våras.
Va? Hur vet du att det inte kommer att bli som i våras?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Överdödligheten bland vissa invandrargrupper i Sverige har under coronavåren legat på 220 procent, enligt en ny studie.

Bland personer födda i Sverige eller inom EU är motsvarande siffra minus en procent.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/studie-overdodlighet-i-vissa-invandrargrupper/

Du förstår fortfarande inte att även om en grupp har en överrepresentation så behöver inte det absoluta antalet påverkas så mycket.

Som sagt - även om vissa grupper är överrepresenterade så kan de stå för den väldigt liten andel av det totala antalet.

T ex Somalier - det finns runt 70.000 personer födda i Somalia och och runt 8 miljoner födda i Sverige.

Även om personer födda i Somalia är till 500% överrepresenterade så blir det fortfarande en väldigt liten andel jämfört med personer födda i Sverige med normal representation.
Citera
2020-08-10, 14:17
Moderator
Chantres avatar
Danskarna har börjat med sina dagliga presskonferenser från och med idag.

Citat:
Antallet af smittetilfælde med corona i Danmark er steget med 76 personer. Det viser tal fra Statens Serum Institut (SSI).

Det er første gang i seks dage, at der er registreret under 100 smittetilfælde på én dag.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/for-foerste-gang-i-seks-dage-er-der-under-100-smittetilfaelde/8243156

Så stiger det eller har det börjat sjunka i Danmark?
Citera
2020-08-10, 14:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Med hänsyn till folkmängden så hade danskarna alltså dubbelt så många döda på tre dagar och 746 nya fall, som är högre än Sveriges 649.

#Avgå Mette
#Stäng gränsen till Danmark nu
Det ser inte bra ut för Danmark heller.
Vi har i Europa fått våran sommar paus.
Låt oss hoppas att våra förtroende valda och myndigheter kan sköta detta på ett bättre sätt en i våras.

Vänta med att avsätta Mette innan du ser hur hon tänker sköta detta, tror du hon kommer acceptera 50 döda om dagen så som vi gjorde. Gör hon det så förstår jag om befolkningen vill avsätta henne….
Citera
2020-08-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
ADE kan vara orsaken till dysfunktionen hos dem som hamnar i hyperinflammation och cytokinstormar. Som sagt, flera studier spekulerar kring det som en av orsakerna. Att andra coronainfektioner man har under sin livstid stör produktionen av neutraliserande antikroppar hos vissa individer särskilt äldre med multipla coronainfektioner bakom sig. Givetvis kan andra orsaker finnas. Saken är den att man vet inte det idag.

Samma är det med konvalescensplasma som vi varit inne på förut. Jag är ganska säker på att man inte samlar in det från dem som legat och kämpat på IVA och att man därför inte heller kan dra några slutsatser från användandet än så länge.

Man får komma ihåg att just hyperinflammation och cytokinstormar är den stora gåtan med COVID19 att utan detta tillstånd så är SARS-CoV-2 inte något speciellt lyckat luftvägsvirus om vi talar om skadlighet och dödlighet. Influensa är betydligt värre som luftvägsvirus.
OK. Jag kan köpa det om du visar en studie som visar att de c:a 2 procent ( av de konstaterat smittade=om drabbas av cytokinstormar också drabbas av ADE . . .
Citera
2020-08-10, 14:20
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda 10 augusti
  • Platz.se 5785 döda
  • C19.se 5783 döda
  • Folkhälsomyndigheten 5763 döda

Det är alltså mellan 20 22 +döda som Folkhälsomyndigheten alltså inte rapporterat än? Vad väntar dom på? Sånt stort gap brukar det väl inte vara?
Nu när det är +20, så tror jag att de orkar…..
En dag denna vecka kommer bli hög och det är inte en tisdag eller torsdag om de inte seger köra mot dödsregistret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in