2020-08-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Angående Holms filmning. Är ni säkra på att det inte är nån kontakt alls? Jag har inte sett någon perfekt vinkel på det men jag får känslan att Holms tår snuddar vid Gerzics rygg.
Inte för att det spelar nån roll i sak, för det är uppenbarligen så att Holm medvetet försöker träffa Gerzics rygg med foten..

Som sagt, inte för att det gör nån skillnad egentligen men det är ju på det sättet ett "smart" sätt att filma, jämfört med till exempel islänningen i Norrköping som bara kastade sig handlöst när ingen var i närheten.

Ja det är en fot i ryggen på Gerzic, det ser man ju tydligt på repriserna, men det spelar som du säger ingen roll, det är en filmning, men som sagt rätt klumpigt och osmart av Gerzic att bjuda på det, det blir väldigt lätt att söka kontakten när han slänger sig in på det sättet.

Och ja, det är ju faktiskt så sjukt i dagens fotboll att man i princip är dum i huvudet om man inte utnyttjar det.
Citera
2020-08-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Isak Bergmann Johannesson mot Mjällby - https://twitter.com/domarnivan/status/1290383484335329280

Emil Holm mot Örebro - https://twitter.com/Dplay_Sport/status/1292465192115347457

Båda är ju filmningar OCH foul. Det är inte så att en filmning upphäver en foul, även om det i båda fallen handlade om en lindrig sort som en smidig domare inte skall blåsa för. Men stöd i regelboken hade domaren i båda fallen. Man får inte springa eller kasta sig in i löpvägen för en motståndare. Det är obstruktion, oavsett kontakt eller ej. Man får inte försöka stoppa motståndare med hjälp av armarna. Sedan faller ju som sagt båda pinsamt lätt, men i grunden handlar det ju också om att domarna alltför sällan blåser för regelbrott om inte spelarna "hjälper till att visa foulen", samt ibland om att undvika skada. Hellre hoppa undan än att ta en smäll kan mildra en trupps skadelista.

Spela på bollen så undviker man "feldomsluten". Men jag tycker som sagt en smidig domare skall släppa vissa saker även om han har stöd i regelboken. Går inte blåsa för allt. Då hade det inte varit fotboll längre.
Citera
2020-08-10, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Beror ju helt på vad innebörden av "går ut över henne" är.

Tror att många respektive till oss supportrar kan intyga att stämningen blir sämre hemma efter att Bajen torskar en match...
Att det är samma sak för en spelare är inte konstigt.
Jag är verkligen inte rolig att umgås med efter att Bajen torskat. Då är ändå bruden också Bajare men har lättare att smälta förluster än vad jag har.

Men jag tar hellre ut ilskan på andra sätt än mot min partner, känns ju lite dysfunktionellt.
Citera
2020-08-10, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja det är en fot i ryggen på Gerzic, det ser man ju tydligt på repriserna, men det spelar som du säger ingen roll, det är en filmning, men som sagt rätt klumpigt och osmart av Gerzic att bjuda på det, det blir väldigt lätt att söka kontakten när han slänger sig in på det sättet.

Och ja, det är ju faktiskt så sjukt i dagens fotboll att man i princip är dum i huvudet om man inte utnyttjar det.

På vilket sätt är Holmbergs filmning värre än Holms? Förutom att det skedde mot ditt eget lag... Känns som att du har dubbla måttstockar. Var ett jävla liv efter Holmberg-grejen.
Citera
2020-08-10, 12:31
Medlem
Mjällby slår AIK nu och Hammarby tidigare. Hammarby slog just Djurgården och
på onsdag möts Djurgården och Mjällby. Slutade 4-0 senaste gången i Tele2.

Men nu då ? Givet årets resultat.
Citera
2020-08-10, 12:37
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Isak Bergmann Johannesson mot Mjällby - https://twitter.com/domarnivan/status/1290383484335329280

Emil Holm mot Örebro - https://twitter.com/Dplay_Sport/status/1292465192115347457
Tack. Riktigt piniga svanhopp.
Citera
2020-08-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
På vilket sätt är Holmbergs filmning värre än Holms? Förutom att det skedde mot ditt eget lag... Känns som att du har dubbla måttstockar. Var ett jävla liv efter Holmberg-grejen.

På vilket sätt menar du att jag har dubbla måttstockar? Båda är precis som du nämner filmningar, utfallet är inte värre för konsekvensen är detsamma, men det finns så att säga grader i helvetet, det finns betydligt mer kontakt i situationen som hände igår, och det är det jag menar med "värre". Men det är ju semantik och lite skit samma.
Citera
2020-08-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
En förstärkning är väl inte emot reglerna, det är ju en förstärkning av en förseelse, alltså om det begås ett regelbrott, då kan man "påvisa" det för domaren genom att förstärka situationen, det skall ju vara frispark/straff alldeles oavsett men man hjälper domaren att se situationen.

Om filmningen är snygg eller ful är lite skit samma, är den "snygg" är det ju svårare för domaren att se, men en filmning är något som spelare skall bli varnade för, och gärna straffade för retroaktivt, det sistnämnda kommer ju inte hända dock.

Jag blir även nyfiken, kommer "filmande spelare" som nu verkar kunna vara vilken allsvensk spelare som helst, fortsätta att filma efter VAR introduceras i svensk fotboll? Eller kommer de tänka om sina fotbollshjärnor helt och hållet? Det tordes ju vara dumt att försöka fuska på ett sätt som man vet inte kommer lyckas...
Citera
2020-08-10, 13:00
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Angående Holms filmning. Är ni säkra på att det inte är nån kontakt alls? Jag har inte sett någon perfekt vinkel på det men jag får känslan att Holms tår snuddar vid Gerzics rygg.
Inte för att det spelar nån roll i sak, för det är uppenbarligen så att Holm medvetet försöker träffa Gerzics rygg med foten..

Som sagt, inte för att det gör nån skillnad egentligen men det är ju på det sättet ett "smart" sätt att filma, jämfört med till exempel islänningen i Norrköping som bara kastade sig handlöst när ingen var i närheten.
Ja han sparkar in lite i Gerzic för att kunna hävda kontakt.

Man kan mena att det är klumpigt att slänga sig och glidtackla i straffområdet, och att anfallaren då har rätt att söka upp situationen för att få straff. Det skulle jag kunna hålla med om, men här tacklar han ju inte utan slänger sig i en riktning som inte är i linje med vart Holm springer, för att täcka inlägg. Även det är rätt kasst försvarsspel och klantigt, och jag tycker kanske att domaren med tanke på det inte bör döma straff.

Men jag ser hellre att anfallsspelarna har möjlighet att söka straff genom att springa in i försvarsspelare som slängt sig på marken än att de kan söka straff genom att pricka deras armbågar, som vi sett i en hel del matcher det senaste. Försvarsspelare ska kunna springa runt med naturliga armrörelser hur de vill, men de ska inte kunna dra nytta av att slänga sig mot marken om det inte är en säker brytning där de träffar bollen.
Citera
2020-08-10, 13:01
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Jag blir även nyfiken, kommer "filmande spelare" som nu verkar kunna vara vilken allsvensk spelare som helst, fortsätta att filma efter VAR introduceras i svensk fotboll? Eller kommer de tänka om sina fotbollshjärnor helt och hållet? Det tordes ju vara dumt att försöka fuska på ett sätt som man vet inte kommer lyckas...

De muppar som förespråkar VAR, tror de att det kommer bli någon skillnad om Andreas Ekberg står på plan eller sitter framför en skärm? Han kommer va precis lika dålig efter 100 repriser som efter ingen.

VAR med svenska videodomare kommer lösa exakt NOLL problem.
Citera
2020-08-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
De muppar som förespråkar VAR, tror de att det kommer bli någon skillnad om Andreas Ekberg står på plan eller sitter framför en skärm? Han kommer va precis lika dålig efter 100 repriser som efter ingen.

Så du menar att "problemet med svenska domare" kommer inte att lösas med VAR pga att Andreas Ekberg är aktiv? Har han gjort dig något särskilt? Samlagat med din syster/moder eller liknande? Eller är du bara en som bakåtsträvar med foliehatten på?

Sedan tror jag att jag skulle förespråka systemet med VAR som man använt i PL, att det är VAR-domarna som tar beslutet, och att domarna på planen måste följa detta.
Citera
2020-08-10, 13:06
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken

Ja, och det är snarare så att den typen av situationer med Gerzic och Holm ser mer ut som straff när man kollar i slow motion på skärm än när man ser den live.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in