2020-08-09, 23:22
Medlem
Och då kommer också alla dessa möjliga straffsituationer efter att dif redan borde haft Karlström utvisad så att skylla på domaren känns extra desperat då.
Citera
2020-08-09, 23:25
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Haha, skärp dig. Nog för att jag förstår frustrationen med utebliven straff. Men Karlström borde fått ett rött idag och det måste ju tom du kunna erkänna. Om inte för sparken så var det ju också givet kort i situationen mot Andersen i första.

Och med en man mer hade vi nog vunnit med mer än 2-1.
Karlström dribblar bort 3 man och blir nedbrottad och får själv varning. Berg blir nedbrottad och får frispark emot sig. Riktigt äckliga var ni idag.

Känns inte som vi kommer nånstans med denna diskussion. Min poäng är iaf. Ni var dåliga och imponerade inte alls, därmed än mer pinsamt att vi torskar för vi var minst lika dåliga. Oavgjort hade inte varit orättvist mtp. spelmässiga (vi hade mer boll exempelvis) och att domaren var kass.
Citera
2020-08-09, 23:31
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag brukar vara partisk men detta är ju löjligt.
Ni skapade ju faktiskt noll farliga målchanser.
Ett oprovocerat självmål och en möjlig straff när Junior halkade, där det inte alls var farligt, var era bästa "prestationer".
Att fokusera på domaren efter denna match känns.... difigt...
Ja men vi har haft många matcher med spelövertag med få farliga målchanser. Vi vann exempelvis bara med 1-0 mot fff trots 27 skott eller nåt sånt och då kom målet i 94e.

Att bajen får fler skott på mål idag är inte för de är ett bra lag idag.

Jag fokuserar mest på att vi var dåliga. Ja, vi var kassa och spelarna får bära lasset. Men det betyder inte att jag inte har rätt att kritisera domaren. Hade vi fått straff så... ja då hade det varit en annan match.
Citera
2020-08-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Hur bedöms det om man gör som Henok och hjälper domaren att fatta rätt beslut?

Det är nog lite mer problematiskt, dock i ett sådant fall så har ju en försvarare begått ett regelbrott. Tittar man på filmningen idag så har ju inget regelbrott begåtts, utan det är en ren filmning. I min värld är det iaf lite skillnad på att "ramla snyggt/rutinerat" eller att tokfilma.
Citera
2020-08-10, 00:16
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Angående Elfsborg så har jag vissa skäl att tro att man egentligen haft något på gång under flera år, men inför denna säsong gjort sig av med ett eller flera dåliga äpplen. Eller om man gjorde det under föregående säsong före hösten. Såg deras U21-lag spela förra sommaren och det var liksom något som inte stämde i stämningen i gruppen. Svårt att förklara, men det var nån slags allmänt dålig attityd till vad man höll på med. Nu är inte U21 samma som A-lag, men ofta kan man "känna" om något är rätt eller fel i en klubb genom att studera hur spelare och ledare uppträder i U21-matcher. Faktiskt. Såg nån A-lagsmatch efter det också och ändrade inte uppfattning, men svårare att känna stämningen när det är publik som överröstar hur spelare och ledare agerar.
Nä, något ruttet i korgen hade dom. När man tog väck det verkar hela gruppen ha växt flera steg.

(sagt utan att veta ett skit om denna säsongens Elfsborg, egentligen - men jag brukar ha fler rätt än fel, när jag "läser av" sånt här).

Man avslutade förra säsongen med raden 6-4-1 sista 11 omgångarna. Vad hände egentligen där i augusti 2019, när allt vände? Spelare som försvann ur startelvan förra sommaren: Jon Jönsson, Izishaki, Cibicki. Men behöver ju inte vara dom utan kanske nån ledare, materialare eller vem f-n som helst. Men nånting hände som vände gruppen från att vara ett gnällande divagäng till en sammansvetsad kvalitetsgrupp.

Du är inte helt snett på det. Många gamla, omotiverade spelare har successivt bytts ut mot yngre förmågor. Vad som hände i somras var dock framförallt, enligt mig, att man fick in Sivert Heltne Nilsen samt Joseph Okumu. Otroligt välscoutat.

Rönning började vakta målet istället för den överbetalde gnällröven Ellegaard, vilket blev en ordentlig uppgradering med en gång. Jesper Karlsson fick mer regelbunden speltid och exploderade till slut.

Mest cred av alla ska nog ändå Thelin och övriga ledare ha. Spelarna verkar älska att spela under Thelin och han har hyllats förbehållslöst av spelarna även när vi gjort alldeles bedrövligt dåliga resultat och prestationer, framförallt under det otroligt tunga året 2018.
Citera
2020-08-10, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Det är nog lite mer problematiskt, dock i ett sådant fall så har ju en försvarare begått ett regelbrott. Tittar man på filmningen idag så har ju inget regelbrott begåtts, utan det är en ren filmning. I min värld är det iaf lite skillnad på att "ramla snyggt/rutinerat" eller att tokfilma.

Tycker inte det är någon skillnad alls, det är inte direkt så att jag tycker att man får stilpoäng för att man gör det snyggare än andra. Det är ganska så förkastligt alldeles oavsett, men det har blivit en del av spelet. Det Goitom menar när han "hjälper" domaren är att det är en förseelse dvs ett regelbrott och att han då förstärker hur det påverkar honom. Det betyder naturligtvis inte att det faktiskt har begåtts en förseelse, men det är hans poäng. Filmar gör man när det inte finns någon förseelse att tala om.

Idag är det är en filmning från Holm enligt mig, mot Bajen har det varit förseelser som han sedan har förstärkt.

Edit: Sedan kan man såklart uppleva något som en förseelse utan att det faktiskt är det, och om man då förstärker situationen blir det ju en filmning.

Edit #2: Det är jävligt snårigt och det är inte lätt för domarna, det kommer inte alltid bli rätt, efter mycket om och men har jag väl börjat acceptera detta. Sedan tycker jag att det finns vissa grundläggande saker som dom alltid måste följa. Ekberg är mitt största "hatobjekt" för att han inte följer dessa grundläggande regler, vilket kan kokas ner till "blås inte om du inte kan se vad som händer", då är det bättre att fria, det kommer inte alltid bli rätt men det är iaf bättre än Ekbergs "gissa vilt" approach.

VAR tror iaf inte jag skulle göra så mycket för ens sinnesro, man hade fortfarande suttit och varit förbannad på en hel del situationer.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-08-10 kl. 00:38.
Citera
2020-08-10, 00:54
Medlem
Hirvis avatar
Alltså domaren sög idag, absolut.
Hade vi skapat mer än en chans i hela matchen hade jag kanske varit arg över det.
Men med tanke på att vårt mål var en jävla gåva så orkar jag inte ens vara arg på domarinsatsen.
Vi saknar offensiv spets och det gör att det ser ut såhär.
Att starta med en helt ok vänsterback som offensiv högerytter och med Ring som just nu är mest iskall i hela allsvenskan är kanske inte rätt väg för att blotta hur mediokra bajen faktiskt är.

Herregud vi fick den tjocka nollan Bojanic att kännas kompetent igen, tänk om vi bidragit till att väcka bajen nu? Pallar inte.
Citera
2020-08-10, 01:57
Medlem
Scoopy93s avatar
Det sista laget som ska klaga på domaren är Djurgården. Fick ett guld till skänks förra året pga domarkåren. Horribel straff i år mot Göteborg som leder till seger och felaktigt gult och utvisning på falkenbergsspelare som leder till seger. Karlström skulle dessutom blivit utvisad idag. Hade Bajen (Ludwigsson) satt sina 2 frilägen i första så hade det stått 4-0 i paus. Ni vaskade ihop ETT skott på mål under hela matchen jämfört med bajens 6 trots 6 skador på startspelare. Davor bjöd tillochmed på ett mål då han blev trött och ofokuserad när han inte haft nått att göra på hela matchen. Men visst skyll på domaren ni, patetiskt. #GrinDif
Citera
2020-08-10, 05:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Falkenberg skapade absolut en del. T ex hade man ett friläge redan efter mindre än 2 minuter, men Söderström tajmade inte studsen, fick vänta in bollen och backen hann ikapp. I andra halvlek kom två spelare fria med målvakten, en blev fasthållen (rött?) och den andre tajmade också bollen fel och snubblade bort läget. Flera bollar som ven i målområdet där t ex 4 (!) spelare lyckades tajma bollen fel och ingen av dom träffade bollen med få minuter kvar. Där är 3 klara målchanser som åtminstone 2 skall sitta och inte ens ett avslut på nån av dom förklarar väl Falkenbergs säsong. Man ligger topp 5 i ”förväntade mål-tabellen”, som väl kan kallas ”målchansligan” men i bottenstriden i den tabellen som räknas.

Angående val av match, se föregående inlägg.

Så många "om" situationer. Tycker som sagt att Falkenberg inte skapade alls mycket trots ett spelarövertag i 80+ minuter och det var aldrig någon panik heller utom stolpsituationen.
Citera
2020-08-10, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Tycker inte det är någon skillnad alls, det är inte direkt så att jag tycker att man får stilpoäng för att man gör det snyggare än andra. Det är ganska så förkastligt alldeles oavsett, men det har blivit en del av spelet. Det Goitom menar när han "hjälper" domaren är att det är en förseelse dvs ett regelbrott och att han då förstärker hur det påverkar honom. Det betyder naturligtvis inte att det faktiskt har begåtts en förseelse, men det är hans poäng. Filmar gör man när det inte finns någon förseelse att tala om.

Idag är det är en filmning från Holm enligt mig, mot Bajen har det varit förseelser som han sedan har förstärkt.

Edit: Sedan kan man såklart uppleva något som en förseelse utan att det faktiskt är det, och om man då förstärker situationen blir det ju en filmning.

Edit #2: Det är jävligt snårigt och det är inte lätt för domarna, det kommer inte alltid bli rätt, efter mycket om och men har jag väl börjat acceptera detta. Sedan tycker jag att det finns vissa grundläggande saker som dom alltid måste följa. Ekberg är mitt största "hatobjekt" för att han inte följer dessa grundläggande regler, vilket kan kokas ner till "blås inte om du inte kan se vad som händer", då är det bättre att fria, det kommer inte alltid bli rätt men det är iaf bättre än Ekbergs "gissa vilt" approach.

VAR tror iaf inte jag skulle göra så mycket för ens sinnesro, man hade fortfarande suttit och varit förbannad på en hel del situationer.

Nej alltså, det är ju lika mycket mot reglerna, men som jag sa, filmning är ju lite värre. Jag tror fortfarande att det enda som kommer hjälpa är del VAR, men även minst en match avstängning i efterhand, för varje filmning som utförs.
Citera
2020-08-10, 06:21
Medlem
kostymnisses avatar
Nämen, oavgjort! Det var väl oväntat! Secken skräll!

Igår får man dock vara tacksam för det, vi fick det på en felaktig straff, ÖSK kunde mycket väl fått en i situationen där Da Graca är i en "sliter och drar"-situation i straffområdet.
Sedan är det ju ingen straff när bollen förvisso verkar ta på Hasses arm men han kan ju inte kapa den från kroppen.

Kalmar borta, Peking hemma, DIF borta, Mjällby borta, Bajen hemma... Inget lätt schema. Ska man vara positiv blir det väl möjligen en pinne mot typ Kalmar och Mjällby borta.
Citera
2020-08-10, 06:58
Medlem
simonvps avatar
Ok att man är missnöjd som dif över insatsen igår, men att inte kunna erkänna att Bajen faktiskt var bra är bara löjligt. Knappast en match med ”två kassa lag” igår. Bajen-aik var ett derby där bägge lagen var bedrövliga men där aik var minst dåliga.

För jävla roligt när Bergstrand efteråt säger att de inte var förvånade över Bajens uppställning igår, medan Holmberg säger det exakt motsatta. Glömde han att informera spelarna om Bajens taktik innan matchen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in