2020-08-08, 18:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxgustaf
Ingen stackars mellanchef ska skickas till Haag. Om bara folk använde hjärnan lite grann så skulle vi kunna leva normalt efter jul. Vi ska undvika att samlas trångt på stränder och typ Ullared för att hålla smittspridningen på en lagom nivå.

Men att förespråka stängning av skolor till hösten och lockdown är idioti.
Kanske är munskydd bra i storstädernas kollektivtrafik, jag vet inte.

Själv ska jag ta en tripp till en av Vätterns en så länge gömda stränder i morgon tidigt och njuta av att jag bor i ett land utan panik och dårskap.
Det låter rimligt, jag är inte heller för lockdown eller skolstängningar. Pandemin är hanterbar om vi bara orkar bry oss lite extra, för säkerhets skull.
Citera
2020-08-08, 18:44
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Vad som rapporterats hittills så har distansundervisningen på gymnasiet varit framgång. Fler skolkare deltog i undervisningen och enligt statistiken tog fler examen. Googla fler examen corona and you shall find.

Japp. För många tonåringar har det varit en välsignelse att få slippa meningslösa, flummiga grupparbeten, kamratproblem, hierarkier, klassens Kung och Drottning, mobbning, klassens skrikhalsar, gatlopp genom korridorerna, öknamn, insparkade skåp o.s.v.. Att få koncentrera sig ostört på själva studierna. Men av någon anledning tigs detta ihjäl i den offentliga debatten...
Citera
2020-08-08, 18:49
Medlem
Karlxgustafs avatar
[quote=Ikea-Kamprad|72527688]
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF

Vad som rapporterats hittills så har distansundervisningen på gymnasiet varit framgång. Fler skolkare deltog i undervisningen och enligt statistiken tog fler examen. Googla fler examen corona and you shall find.

Nä! Jag har själv två barn i gymnasiet åldern. En som gick praktisk linje och en samhällare.

Min erfarenhet var att den som gick praktisk linje på en annan ort fick anmäla sig kl 08,15 varje morgon hemifrån. Sedan varannan vecka ta sig till skolan och göra någon uppgift.

Den som går/gick samhäll fick mest en uppgift på datorn att läsa någon bok om romarriket.
Så han läste någon timme för att sedan spela Xbox resten av dagen.

Jag anser att distansundervisning på gymnasiet var skit.
Citera
2020-08-08, 18:49
Medlem
Nya Zeeland, 100 dagar utan döda och 80 dagar sedan en smittad, men dom måste fortfarande vara försiktiga, resor utomlands är inte tillåtna men annars har man öppnat upp.
https://twitter.com/WicMar/status/1291936128551927809
https://twitter.com/DrZoeHyde/status/1292119243564056576
Citera
2020-08-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Ja. I 10% av fallen. Inte 78% av fallen som vid Covid.

Covid spelar i en helt annan division.
Troligen inte, var har du källorna på 10 repektive 78 procent? Du sitter väl inte och jämför dåligt utförda undersökningar med solida sådana?
Citera
2020-08-08, 18:53
Medlem
ganglere2s avatar
Mer om munskydd.

Citat:
Toppchef på Arbetsmiljöverket var ”obekväm” med expertens slutsats om munskydden

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nyslappta-mejl-visar-darfor-korde-arbetsmiljoverket-over-sin-egen-expert-hog-chef-var-obekvam-med-sl utsats-om-att-visir-inte-skyddade

Citat:
Experten frågar: ”Handen på hjärtat, skulle du frivilligt gå in till en svårt sjuk patient med coronavirus, sitta vid patientens säng, hålla patienten i handen, och tala med patienten, med endast en plastskiva för ansiktet”.

Ledningen ser det som viktigare hur man uttrycker sig i media än vad som skyddar mot viruset. De struntar i nedanstående.

Citat:
att enbart visir inte skyddar mot smitta.

En till intressant artikel. Munskydd skyddar.

Citat:
Arbetsmiljöverket: Inget utrymme för arbete nära covid-patienter utan munskydd

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetsmiljoverket-inget-utrymme-for-arbetsmoment-utan-munskydd

Citat:
All personal inom äldreomsorgen som vårdar covid-patienter måste numera bära munskydd.
Så var det inte i början av pandemin. Nu riktas ny kritik mot hur Arbetsmiljöverket tidigare tonade ned kraven på just munskydd.

Munskydd blir allt vanligare även i de Nordiska länderna. Krav kommer att bära munskydd i offentliga miljöer.

Citat:
De här restriktionerna gäller i våra nordiska grannländer

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/de-har-restriktionerna-galler-i-vara-nordiska-grannlander

Dock inte i Sverige. Tomtarna i FHM anser det onödigt.
Citera
2020-08-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den är peer reviewed.
Var då?
Citera
2020-08-08, 18:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, det kan jag hålla med om.
Dock är det FHM som ansvarar för att det inte fungerar, du kan inte lägga ansvaret på detta på en grupp som du själv kategoriserar som hjärndöda.

Är inte 20-29 åringarna vuxna med ansvar för sig själva, sin omgivning och sitt land? Eller är de bara bortcurlade 90-tals barn utan krav på ansvar? Men alla 20-29 åringar är naturligtvis inte hjärndöda, men en tillräckligt stor andel av den gruppen är det för att smittspridningen i Sverige skall påverkas.
Citera
2020-08-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Frågan är varför din dumma regering trodde det skulle fungera att öppna upp igen och inte fortsätta hålla ut med restriktioner likt dom vi i Sverige har och som ni i Danmark anammade efter öppningen.

Tänkte ni att nu är viruset borta?

Og der kan ikke komme en forøget smittespredning i Sverige med de nuværende restriktioner?

Ingen tænker at virusset er borte - derfor er alle parat til at reagere på forøget smittespredning.

Når smittespredningen er på et minimalt niveau er det tid til at prøve at slække på restriktionerne, og se hvad der sker.

Uanset hvor klog en regering som styrer lande, er der ingen der med sikkerhed kan forudsige hvordan en ny virusinfektion vil eller kan udvikle sig - det vigtigste er at en regering ikke er så skråsikker at den på forhånd afviser forskellige typer af smittestoppende tiltag.
Citera
2020-08-08, 19:01
Medlem
Karlxgustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Mer om munskydd.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nyslappta-mejl-visar-darfor-korde-arbetsmiljoverket-over-sin-egen-expert-hog-chef-var-obekvam-med-sl utsats-om-att-visir-inte-skyddade

Ledningen ser det som viktigare hur man uttrycker sig i media än vad som skyddar mot viruset. De struntar i nedanstående.

En till intressant artikel. Munskydd skyddar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetsmiljoverket-inget-utrymme-for-arbetsmoment-utan-munskydd

Munskydd blir allt vanligare även i de Nordiska länderna. Krav kommer att bära munskydd i offentliga miljöer.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/de-har-restriktionerna-galler-i-vara-nordiska-grannlander

Dock inte i Sverige. Tomtarna i FHM anser det onödigt.

Ingen hindrar någon att ha munskydd på sig. Jag antar att du har på dig det i offentlig miljö.
I Sverige anser inte jag att munskydd är prio ett.

Vi är ett avståndstagande folk i 9 månader om året. Vi kommer fixa detta utan att pappa staten hittar på regler och spöstraff för de som handlar öl efter 23,59 på kvällen.

Måste även tillägga att jag hatar folk som berättar att de bor i något annat land i Europa och berättar om deras fantastiska liv i lockdown och hur underbara och duktiga deras myndigheter är.

Plus när folk skriver norska/danska! Då skiter jag i att läsa.
Senast redigerad av Karlxgustaf 2020-08-08 kl. 19:07.
Citera
2020-08-08, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Troligen inte, var har du källorna på 10 repektive 78 procent? Du sitter väl inte och jämför dåligt utförda undersökningar med solida sådana?
Problemet är att det inte finns data från motsvarande screeningar av konvalescenter från influensa.

Man kan ha myokardit utan att ha symtom.

Det är säkert så att 10 procent av influensapatienterna hade symtom av myokardit medan det absolut inte var 78 procent som hade symtom efter covid-19. Troligen är andelen ungefär densamma vid båda infektionerna.
Citera
2020-08-08, 19:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur kan klamydia sprida sig nu? Vad är det för FEL på folk?

Man tager vad man haver! När det var brist på munskydd på något svenskt sjukhus, så fick ju personalen använda inkontinensskydd för män som det, i stället!
Det är ju logiskt då de flesta män pratar med röven.🤷🏼‍♀️

Det är nog samma grupp som ökar covi-19 som klamydia. De 20-29-åriga egoistiska galningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in