2020-08-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det var inte riktat mot dig utan mot dem som för fram hypoteser i bl.a. immunitetsfrågan som ett faktum som är bekräftat.

Jag personligen ser bara frågetecken där och jag har iofs en hypotes.
Vilken är din hypotes?
Citera
2020-08-08, 17:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Corona är nästan utrotat i Sverige...

När fan ska Norge öppna sina jävla gränser.

Hoppas nästan på krig pga detta

Sverige har ungefär dubbelt så hög smittspridningen än det norska gränsvärdet på 8 smittade personer i veckan per 100 000 invånare under en två veckors period. Finland har samma krav, fast för hela landet. Dock räcker det här med en veckoperiod.

NÄR SKALL ALLA HJÄRNDÖDA 20-29 ÅRINGAR SKÄRPA SIG OCH INSE ATT DETTA, LÅNGT IFRÅN ÄR ÖVER?

Hade ni inte ballat ur så skulle jag kunnat åkt till Finland nästa vecka!
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-08-08 kl. 17:33.
Citera
2020-08-08, 17:43
Medlem
Kajsa, 46, har inte känt lukt på över fyra månader
https://www.expressen.se/gt/kajsa-46-har-inte-kant-lukt-pa-over-fyra-manader/
Citera
2020-08-08, 17:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag anser att Tegnell är underbetald i jämförelse med det ansvar han har fått - ofrivilligt.

Jag anser också tvärtom att han pratar klarspråk. Säger rakt ut att "vi" = alla världens forskare vet fortfarande för lite. Och att läget kan förändras. Och att man måste kunna anpassa sig istället för att dra till både bromsen och handbromsen samtidigt. Och att hårda restriktioner inte nödvändigtvis resulterar till det önskade resultatet, eftersom man förr eller senare ändå måste lätta på restriktionerna. Och att ingen tycks ha haft någon plan hur man skulle kunna göra det tryggt. Och att om alla bara försöker hålla avstånd och tvätta händerna då är mycket vunnet.

Men folk lyssnar så dåligt. Och förstår än mindre.
Folk hade nog mer lyssnat på en ledare än honom. Framstår som en självgod "expert" som aldrig kan ha fel.

Tekniken med tvätta händerna och social distans är gammal teknik för att hantera smittspridning. Inget nytt under solen. Dessutom skämmer han ut Sverige då han uttalar sig nedsättande om andra länder och detta enbart för att framhålla sig själv.

Vad då vet för lite? Att man kan sprida smitta för symptom är redan känt för flertalet liknande virus och att SARS-CoV-2 skulle vara det också var rätt så troligt men förnekades och byggdes in de råd man ger. Men det är inte AT fel utan den som satte honom på den plats han nu har och även inte kan plocka bort honom.
Skandal.
Citera
2020-08-08, 17:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag är påläst om de restriktioner ni INTE vidtagit. Det är det jag kritiserar.

Du måste fortfarande veta vilka restriktioner vi vidtagit.
Citera
2020-08-08, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sverige har ungefär dubbelt så hög smittspridningen än det norska gränsvärdet på 8 smittade personer i veckan per 100 000 invånare under en två veckors period. Finland har samma krav, fast för hela landet. Dock räcker det här med en veckoperiod.

NÄR SKALL ALLA HJÄRNDÖDA 20-29 ÅRINGAR SKÄRPA SIG OCH INSE ATT DETTA, LÅNGT IFRÅN ÄR ÖVER?

Hade ni inte ballat ur så skulle jag kunnat åkt till Finland nästa vecka!

Den svenska självbilden är makaber. Svensk media raljerar nu över våra grannländer med rubriker som: "Ökad smittspridning i Norge och Danmark". Inte ett ord om att smittspridningen är ofantligt mycket större i Sverige.

Nya smittfall under de senaste 5 dagarna:

Sverige: 1695

Norge: 283

Antal döda de senaste 5 dagarna:

Sverige: 21

Norge: 1

När ska folk förstå att regering och folkhälsomyndigheten har misskött sin uppgift kapitalt. De borde avgå omedelbart.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Exakt!

Mitt fetade: Tegnell har sagt att munskydd inte passar in i vår strategi, detta har även Löven upprepat under en intervju i Agenda eller om det var på svt-nyheterna.

De har målat in sig i ett hörn och kan inte erkänna att de har fel. Istället blir vi idiotförklarade av övriga länder.

Hur svårt kan det vara?
Ett munskydd hindrar salivdroppar att spridas mer än någon dm med munskydd. Ett munskydd hindrar till viss del att man får i sig andras salivdroppar.
Detta om social distans inte går att hålla. Detta vet enormt många i världen och använder munskydd. Det har man gjort sedan januari mot denna smitta.

Man kan ju fundera över hur herr Tegnells strategi ser ut.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Med tanke på allt skitprat som förnekare här på fb ägnar sig åt så undrar jag om inte blöja skulle vara ett gångbart alternativ?

Inget skämt, men jag har sett folk med blöja som munskydd.
Citera
2020-08-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Folk hade nog mer lyssnat på en ledare än honom. Framstår som en självgod "expert" som aldrig kan ha fel.

Men som alltid har haft fel!
Citera
2020-08-08, 17:55
Medlem
Merwinnas avatar
Hur kan klamydia sprida sig nu? Vad är det för FEL på folk?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Inget skämt, men jag har sett folk med blöja som munskydd.

Man tager vad man haver! När det var brist på munskydd på något svenskt sjukhus, så fick ju personalen använda inkontinensskydd för män som det, i stället!
Citera
2020-08-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du frågar efter peer reviews när det inte finns tid för att göra peer reviews, precis som Tegnell gör. Det är dock inte svårt att hitta peer reviewed artiklar som påvisar ex. 78% hjärtskador hos t?
Det handlade mer om påverkan än skador i måbga fall och det var en liten undersökning, var den verkligen peerreviewed?
Citera
2020-08-08, 17:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En tysk obducent obducerade avlidna i covid. Det visade sig att samtliga hade något underliggande trots att det inte alltid var känt innan obduktionen. Dessutom påpekade jag att man vet att covid drabbar hårt i första hand de med underliggande tillstånd. Det är därför ett helt rimligt antagande att många av de du nämnde faktiskt hade problem redan innan insjuknadet i covid. T ex är fetma en riskfaktor, som väl är korrelerad med hjärtproblem osv. Så ja, jag tycker du är uppåt väggarna naiv om du tror att alla var fullt hjärtfriska innan.

Snacka om halmgubbar. Vi diskuterade personer som får skador av Covid-19, inte personer som dött av Covid-19. Du menar att vi kan anta att personer som har skador som blivit diagnostierade av C-19 redan var skadade innan för att en studie på döda visade det? Om 78% har hjärtskador är det alarmerande punkt slutdiskuterat oavsett vad man kan tycka om dataunderlaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in