Citat:
Ursprungligen postat av
Browser
Varför då? Praxis säger att påföljden för grovt vållande är det som R Fått. Hon döms för att hon var narkotikapåverkad och brast i tillsynsplikt som vårdnadshavare. Grovt vållande eftersom handlingen utgjort ett medvetet risktagande av allvarligt slag.
Har man inte bevis för mord eller misshandel kan det inte bli mer är grovt vållande. Alla skriker och ingen fattar att praxis ser ut på det här viset. Den fostermamman är ute och tapetserar media i dag och uttalar sig och det direkt felaktigt.
Jag vill citera Oisin Cantwells krönika om domen i Aftonbladet idag, vilken är inne på samma linje som du - att bevisningen är för tunn. Han skriver följande ord: ”Det finns inga vittnen till händelserna i lägenheten i januari i år...”.
Fine, absolut, helt sant. MEN exakt samma situation har vi i andra liknande fall - jag tänker dra två som jag kommer på på rak arm, finns säkerligen massvis med fler.
Vi har fallet Hailey, spädbarnsflickan i Kristianstad som dog, enligt HR av misshandel. I hemmet. Inga vittnen finns. Pappan döms för synnerligen grov misshandel.
Vi har fallet Albin, treåringen från Skara som enligt HR misshandlades till döds. I hemmet. Inga vittnen finns. Styvpappan döms för synnerligen grov misshandel.
Min poäng är att i vissa brottsfall, särskilt de inom hemmets väggar och särskilt de som rör små barn, är det totalt omöjligt att få till några handfasta bevis eller några vittnen. I fallen ovan har hovrätten, tack och lov, valt att bortse från den fyrkantighet du och krönikören uttrycker. Personligen finner jag det väldigt provocerande att detta ens tas upp (särskilt i Aftonbladet). Det finns domar som visar på annat, vilket jag tycker borde ses som - det du själv tog upp - rättspraxis.