2020-08-06, 14:31
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag accepterar dagens dom på +6 personer. Det verkar som om smittan nu ökar långsamt, men det går inte att dra några slutsatser. Ge mig tid.
Ingen bryr sig om dina gissningar ändå då de alltid är helt åt skogen.
Citera
2020-08-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag når inte mina skor när jag böjer mig ner. Betyder det att jag är immun mot virus?
Knappast men oavsett hur du gör så nuddar regelbundet många sina skor och andra föremål som kan sprida virus.
Citera
2020-08-06, 14:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De unga vuxna enligt Tegnell:
/.../På torsdagen rapporterades sex nya dödsfall på grund av coronaviruset i Sverige.

Totalt har 5766 personer avlidit med covid-19 – och spridningen ökar mest bland unga i landet.

– Det är en liten sväng uppåt nu. Det är tydligt att det är yngre vuxna som står för den stora ökningen av smittade, säger Anders Tegnell på pressträffen och kallar det för ett ”dåligt tecken”.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/just-nu-nya-coronasiffror-fran-folkhalsomyndigheten-3/

Jepp, och vi har varnat för det. Och snart öppnar skolor och gymnasium. Och universiteten med studentfester.

Hur många tror du ens bryr sig om att gå och testa sig?
Ja, oroande.

Många av dessa blir ju inte särskilt sjuka varför jag tror att många av dem skiter i lite halsont och springer ute ändå.
Citera
2020-08-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad är medelåldern på de som jobbar inom hemtjänsten?

Sen öppnar ju universitet/högskolor snart igen och de skall ut i kollektivtrafiken.

Ökar spridningen i en grupp så finns ju alltid en risk att det sprids till även andra grupper. Vilket vi såg i början av pandemin i Sverige.

Japps, och 0 riktlinjer för kollektivtrafiken än, och ingen som ens ställer frågan idag på presskonferensen. Lodispresskonferens som vanligt
På skolor/universitet så kan spridning både ske till personal samt till deras familjer, som i sin tur sprider till sin familj hemma som tar med sig till sina skolor/arbetsplatser och plötsligt har man ett kluster.
Citera
2020-08-06, 14:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Strax hamnar vi på Tysklands NoGo-lista igen. Är du nöjd med den svenska virus-hanteringen?
Då ska vi ha över 700 om dagen i en vecka... så tar ett tag innan vi når dit. Tror dessutom inte länderna är lika nog med att stänga ute folk nu när semesterperioderna slutar och betydligt färre reser.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ännu en dag med sjunkande dödsfall och ökade antal smittade. När ska alla dessa nya smittade dö? Det har varit så i en månad nu.
Den gruppen20-29 som står för den mesta ökningen blir inte så svårt sjuka, det är liten risk att någon dör. Värre blir det för de äldre som de kommer att smitta när de är tillbaka inskolan eller på sina arbeten, eller inom familjen om de bor hemma.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Menar du att dessa personer inte ska börja skolan snart eller arbeta?
Haha grattis till dagens mest meningslösa kommentar...
Citera
Medlem
Citat:
Det är ju du som inte begriper? Viruset smittar till övervägande del genom att du andas in viruset, inte genom att du tar på infekterade föremål.
Virus smittar på många olika sätt och har du munskydd med glipor som släpper in ofiltrerad luft så kan du givetvis lättare bli smittad än med skydd uran glipor även om de inte hjälper mycket dom heller
Citera
2020-08-06, 14:38
Medlem
Citat:
Ja, oroande.

Många av dessa blir ju inte särskilt sjuka varför jag tror att många av dem skiter i lite halsont och springer ute ändå.

Mest troligt, jag minns själv fått många förkylningar och influensa genom att hänga på universitetet. Nu när de dessutom har haft distans under våren kommer det säkert finnas extra sug på att festa loss osv för att de har blivit less, och det finns ingen restriktion som hindrar dem.
Citera
2020-08-06, 14:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Måste bara rätta dig.
54 nya är korrekt men inte 3 nya iva.
3 på iva totalt dvs +1
Tack, jag läste väl fel.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-08-06, 14:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Du angav SVT som källa, så här står det på deras hemsida.
Så stod det inte när jag tittade, det stod +3 sedan den 5/8.

Edit: det står fortfarande antal 5 (+3 sedan 5/8) på svt.se Skåne.

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på intensivvårdavdelning (6 aug): 5 (+3 sedan 5 aug)
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-06 kl. 14:53.
Citera
2020-08-06, 14:41
Medlem
arbetets avatar
Lite vett i skallen har de iaf. Inget högskoleprov i höst:

Inget högskoleprov i höst
Vårens högskoleprov ställdes in på grund av coronapandemin och det blir inte heller något prov i höst. Att genomföra det “skulle innebära en ökad risk för smittspridning av coronaviruset”, meddelar Universitets- och högskolerådet.

“Universitets- och högskolerådet (UHR) har, i nära dialog med de 21 universitet och högskolor som ansvarar för genomförandet på själva provdagen, utrett förutsättningarna för att genomföra höstens högskoleprov”, säger UHR:s generaldirektör Karin Röding på myndighetens sajt.

“Bedömningen är att ett genomförande riskerar att bidra till spridning av coronaviruset och att möjligheterna att skydda provdeltagare och provpersonal är små”.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5f2bec3d9a19ca0011554fa9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in