2020-08-06, 13:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Med alla regler finns undantag.

De unga och barn som drabbats kraftigt av detta har med all säkerhet nån slags underliggande eller sämre immunförsvar. Bara att det inte undersökts fram noga exakt vad.
Annars skulle fler unga och barn drabbas.

Det har varit extremt tyst om folk som drabbats en andra gång, för att det ska ha ramlat in sådana fall. Jag tror mer att folk som drabbats nu tror att ”första” gången dom hade liknande symptom oxå var Covid-19, fast dom inte då testades för det. En killgissning helt enkelt att det är andra gången man får det fast det är den första.

Det finns helt friska barn som drabbats av svår sjukdom vid covid-19, i Sverige.
Citera
2020-08-06, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
En av de styrande politikernas uppgifter är att skydda folket och landet mot inre och yttre fiender och hot.
Att släppa lös ett nytt och okänt virus helt okontrollerat och medvetet låta människor bli smittade är minst försummelse.
Ja, ni säger det man jag försöker få reda på vad försummelsen består i?

Att man inte har försummat att säga åt folk att hålla avstånd, tvätta händerna och att stanna hemma när de är sjuka kan vi kanske vara överens om, så vad är det man har försummat?
Citera
2020-08-06, 13:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Då får man först skapa en lag som säger att man inte får försöka hålla smittan på en lagom nivå utan måste göra som Nya Zeeland och försöka utrota den. Nån sån lag har vi inte.

Och frågan är varför det bara ska gälla under en pandemi och inte för alla andra sjukdomar som folk dör av som influensa och vinterkräksjuka som vi inte heller försöker stoppa.
Det gäller i så fall förstås bara om utbrottet har klassats som "samhällsfarligt". Vilket väl vore rimligt!?
Syftet med den klassningen är ju just att smittan är så allvarlig att den måste stoppas.

Från Krisinformation

Citat:
Samhällsfarliga sjukdomar

Samhällsfarliga sjukdomar är sjukdomar som skulle kunna få allvarliga konsekvenser för viktiga samhällsfunktioner om de sprids. Om smittan är klassad som en samhällsfarlig sjukdom ökar smittskyddsläkarens befogenheter. Smittskyddsläkaren har då möjligheter att besluta om tvångsisolering av personer som inte följer förhållningsreglerna

https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/manniskor-och-smitta/samhallets-beredskap
Citera
2020-08-06, 13:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ni fattar uppenbarligen inte hur virus sprids räcker med att du nuddar dina skor som det nyligen kommit virus på eller på något annat föremål för att smittas.
Det är ju du som inte begriper? Viruset smittar till övervägande del genom att du andas in viruset, inte genom att du tar på infekterade föremål.
Citera
2020-08-06, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Googla garantansvar. Och tig för evigt!
Jag kände till begreppet garantansvar innan du ens visste att det fanns något som hette det så det behövs inte.

Jag undrar vilka i alla de länder som inte har obligatoriskt munskydd som gjort sig skyldiga till underlåtenhet och ska åtalas.
Citera
2020-08-06, 13:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ja, ni säger det man jag försöker få reda på vad försummelsen består i?

Att man inte har försummat att säga åt folk att hålla avstånd, tvätta händerna och att stanna hemma när de är sjuka kan vi kanske vara överens om, så vad är det man har försummat?

Att smittspåra, att isolera, att rekommendera rätt åtgärder (t.ex. för pre-/a-sympomatisk smitta).

Från smittskyddslagen.
Citat:
Den som har smittats med en sådan sjukdom är skyldig att efter bästa förmåga lämna uppgifter om hur han eller hon blivit smittad och vilka andra som kan ha utsatts för smitta.
Har detta efterlevts?
Citera
2020-08-06, 13:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Borträknat småstaterna ligger vi på första plats i Europa i antal fall/1M: 8069

Samtidigt mycket långt ner på listan antal testade/1M: 85,431 plats 26.
Jodå, totalen har jag koll på.

Men min fråga var varför vi nu ser en ökande trend i Sverige?
Citera
2020-08-06, 13:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Skåne,

+3 på IVA sedan igår
+54 fall sedan igår.

svt.se
Citera
2020-08-06, 13:50
Medlem
Danmark

Smitta på slakteri tydligen polack som började att smitta
Citat:
Antallet af smittede på slagteri i Ringsted højere end ventet – nu skal alle testes igen
Citat:
Det begyndte med en smittet polak
https://www.berlingske.dk/business/antallet-af-smittede-paa-slagteri-i-ringsted-hoejere-end-ventet-nu-skal

+1 död
+1 iva
+121 fall
Citera
2020-08-06, 13:51
Medlem
Citat:
Jag kände till begreppet garantansvar innan du ens visste att det fanns något som hette det så det behövs inte.

Jag undrar vilka i alla de länder som inte har obligatoriskt munskydd som gjort sig skyldiga till underlåtenhet och ska åtalas.
Alla falska profeter skall straffas för sina mordiska lögner som kostat människoliv i onödan. Trump och Bolsonaro är lijsttrekkers!
Citera
2020-08-06, 13:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Staten förbjuder inte heller riskfyllda aktiviteter som bergsklättring utan det får var och en själv välja vilka risker man är beredd att ta. Och så vidare, exemplen är otaliga.
Men, var får du allt ifrån? Haha...undrar hur du är skapt när du sitter och hittar på saker och ting allt eftersom...
Det finns massor med aktiviteter där man inte får välja själv huruvida man skall få ägna sig åt dessa. I synnerhet de som renderar i betydande risk för liv och lem eller allvarliga kostnader för samhället.
Citera
2020-08-06, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Att smittspåra, att isolera, att rekommendera rätt åtgärder (t.ex. för pre-/a-sympomatisk smitta).

Från smittskyddslagen.

Har detta efterlevts?
Har ingen aning. Det finns säkert nån som inte alls lämnat uppgifter efter bästa förmåga, det finns det alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in