2020-08-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är helt beroende av VILKA som blir sjuka. 75 åringar eller 15 åringar. Är ju inte direkt samma som du kanske känner till?
De är i alla fall de bästa mått vi har att tillgå.
Citera
2020-08-05, 22:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Fullständighet?

Folkhälsomyndigheten visar tydligt på sin sida ett stapeldiagram med alla avlidna på rätt datum. De siffror som anges vid kl 14 är alltså inte de som dött ”idag”. Jag trodde alla kände till det faktiskt.

Det är totalt fyra datum där det avlidit fler än 100personer i Sverige. Och det är illa nog! Riktigt hemska siffror, oavsett om det är multisjuka 90åringar. Men så är det.

Nu dör det ca 1-3 om dagen. Jag ser inte hur det är ens möjligt i den vildaste (våta?) dröm att se 100-200 döda per dag när vi hittills bara haft fyra dagar med över 100 och en toppnotering på 115.

Jag har en ärlig fråga till dig Imbilden och jag hoppas verkligen du svarar:
Visste du att det var så här eller trodde du att det dog 100-200 pers om dagen i Sverige förut? Dag efter dag efter dag?

Förstår inte dina inlägg faktiskt. Jag VET ju att det dött fler än de officiella källorna. Du tror inte att spridning och dödsfall kommer att öka. Jag tror tvärtom. Vi kan ju stämma av under hösten. Det är ingen våt dröm. Tror du jag vill att folk ska dö? Det vill jag givetvis inte . Det är just därför jag önskar att förebyggande åtgärder sätts in, innan vi hamnar där.
Citera
2020-08-05, 22:09
Medlem
Citat:
Att andra grupper blivit smittade? Grupper som inte blir lika sjuka, samt bättre rutiner på äldreboenden är min teori. Tror inte det beror på någon utbredd immunitet eftersom så få är det enligt stickprovsmätningar som genomförts. Jag tror smittan bara tagit lite paus under sommaren. Det kommer ta fart igen när skolorna öppnar upp. Allt annat skulle förvåna mig. Vi får väl se vem som får rätt. Du verkar tro att det är över. Jag tror vi bara igenom första halvlek.

Jag tror inte det är över, jag tror inte det kommer försvinna, jag skrev t.o.m. i ett inlägg tidigare till dig att jag tror det kommer öka något i höst.

Däremot tycker jag inte det finns något som i nuläget talar för att dina domedagsprofetior kommer slå in.

Bättre rutiner på äldreboenden har nog påverkat dödstalen men inte IVA-statistik eftersom få personer som bor på äldreboende klarar av en IVA-behandling
Senast redigerad av ekonomi3 2020-08-05 kl. 22:14.
Citera
2020-08-05, 22:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Säkert bland föräldrar i riskgrupp, bland andra inte alls. Barnen gick i skolan i våras så det blir inget nytt med att de går till skolan.

Nu var det ju också ganska många som höll sina barn hemma. Frånvaron har varit hög under vårterminen. Känner en del grundskolelärare. Även hos dem finns en oro. Speciellt bland äldre lärare.
Citera
2020-08-05, 22:11
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Bekräftat att covid sprids genom luften och ventilationssystem.

I Nederländerna har en hemlig rapport från RIVM (FHM i NL) bekräftat att covid sprids via ett modernt men otillräckligt ventilationssystem på ett vårdboende efter att de hittade covidpartiklar i filter. Artikeln i länken är på Nederländska.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/vertrouwelijk-rivm-rapport-bevestigt-gevaar-verspreiding-coronavirus-via-ventilatie-dit-is-het-mis/

Tycker det är märkligt det här med hur pass smittsamt viruset egentligen är. Det verkar skifta väldigt mycket. Jag vet flera fall där enbart en eller två i familjer är sjuka och övriga inte. Trots att de lever på som vanligt i sina hem. Jag tycker mycket tyder på att det inte är särskilt smittsamt om vi också ser till antikroppsstudierna. Vore det så oerhört smittsamt så skulle åtminstone varenda stockholmare ha haft det vid det här laget. Det är så motstridigt allting.
Citera
2020-08-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, naturligtvis är det så.

Man har räknat med alla lärare och inte tagit bort den mängd som faktiskt inte befunnit sig i skolan. Där är ett av felen.
Nej, det är inget fel. Missade du att jag redan svarat hen, med att statistiken faktiskt är indelad i förskolelärare, grundskolelärare och gymnasielärare?
Citera
2020-08-05, 22:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du frågade vad FHM anser att "motorn" är och jag gav ett väldigt tydligt svar. Jag är inte förvånad över att du inte förstår trots att alla andra i tråden gjorde det, och genast byter ämne som en idiot.

Om dessa råd visar att FHM befinner sig långt ifrån verkligheten ser det mörkt ut för världen eftersom alla länder har dessa råd. Före dina älskade munskydd till och med.

Titta på Aktuellt 21 sändningen. Sverige är ganska ensamma. Speciellt i frågan om öppna skolor, inga munskydd och mycket höga dödstal/capita. Många är ganska säkra på att det föreligger ett samband. Men det gör alltså inte du? Får man fråga om varför?
Citera
2020-08-05, 22:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
De bestämmer sig nog bara för att inte "kollektivtrafiken är motorn i smittspridningen". På samma sätt som FHM bestämt sig för att grundskolan inte är motorn i smittspridningen.

Man väljer istället ut ett fåtal symbolområden som uteserveringar och anställer inspektörer för att kontrollera tvåmetersregeln. Skulle vara intressant att höra FHM faktiskt säga vad som är motorn i smittspridningen eftersom ingenting tycks vara det utom just då uteserveringar....

Mitt i prick ..

Men det är väldigt få som ser det.
Citera
2020-08-05, 22:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du verkar kunna mer än världens samlade expertis på området! Varför tror du alla länder har dessa begränsningar? För skojs skull?

Ring WHO omedelbart och erbjud din fantastiska intelligens.

Jävla idiot!

Men världens samlade expertis är ju på min sida. Så även WHO. Har det helt undgått dig? Det är ju Sverige som sticker ut. Ta bara den infekterade munskyddsfrågan.
Citera
2020-08-05, 22:26
Medlem
Citat:
Förstår inte dina inlägg faktiskt. Jag VET ju att det dött fler än de officiella källorna. Du tror inte att spridning och dödsfall kommer att öka. Jag tror tvärtom. Vi kan ju stämma av under hösten. Det är ingen våt dröm. Tror du jag vill att folk ska dö? Det vill jag givetvis inte . Det är just därför jag önskar att förebyggande åtgärder sätts in, innan vi hamnar där.
Hur vet du det?
Citera
2020-08-05, 22:27
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Precis hemkommen från bilsemester genom europa. Vi svenskar är välkomna överallt
Nä, inte i Österrike
Citera
2020-08-05, 22:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Precis hemkommen från bilsemester genom europa. Vi svenskar är välkomna överallt

Du va inte i Norge va?

Smittevernråd for reise og innreisekarantene ved ankomst til Norge
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/reiserad-knyttet-til-nytt-koronavirus-coronavirus/?term=&h=1

kartan: Områder som er omfattet av karantene ved innreise til Norge fra 1. august 2020. Rød farge = høyt smittepress og karantene kreves ved innreise til Norge.

Gotland är rött numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in