2020-08-05, 11:55
Medlem
hehehos avatar
Moelv på walls blogg igen:
Citat:
URSPRUNGLIGEN HADE JAG tänkt kommentera kommentarerna till mitt debattinlägg men insåg snart det hopplösa i tanken.

För mig är ju, som jag betonade i artikeln, mina uppgiftslämnares berättelse Sanningen – till dess den trovärdigt dementeras.

Med den utgångspunkten leder kommentarer till kommentarerna (som ju dessutom redan hunnit kommentera varandra) till meningslöst idisslande av argument.

I stället en uppmaning till de verkligt initierade, vittnesgilla: träd fram öppet och bekräfta eller dementera!

Först så kan en debatt värd namnet ta vid – och förhoppningsvis eftertryckligt avslutas.

Men det finns en logisk fortsättning på diskussionen om ”tyst diplomati”, inflytelseagenter och spioner. Den hoppas jag kunna återkomma till när tiden är mogen.
Citera
2020-08-05, 11:58
Medlem
H24s avatar
Intervju med vad som måste vara Rosendahl.

https://www.expressen.se/nyheter/polisen-jag-var-inte-dar/

Var kriminalinspektör vid tiden för mordet men är alltså chef 2006.

Rätt analys men fel slutsats?

Citat:
I dokumentären "Jag såg mordet på Olof Palme..." av filmaren Mikael Hylin som visas i SVT2 i kväll påstår vittnet Roger Östlund, 57, att han såg polischefen cirka 300 meter från mordplatsen strax före mordet. Östlund säger också att han såg Christer Pettersson skjuta Palme. Det ska ha varit av misstag. Målet var egentligen knarkhandlaren Sigge Cedergren. När Expressen i fredags kväll träffade Roger Östlund sade han samma sak. Enligt Östlund ska polischefen ha känt till vad som egentligen hände under mordnatten, men tigit om det i alla år.

Citat:
Jag var inte där. Det stämmer överhuvudtaget inte, säger han nu till Expressen. - Jag förstår inte varför Roger Östlund ljuger så om mig.
Citera
2020-08-05, 12:03
Medlem
hehehos avatar
Old news men ändå modigt av Irvell (från eufolket)

Citat:

I sin nya bok om mordet på Olof Palme och mordutredningen – Olof Palmes sista steg – presenterar Lars Borgnäs anteckningar som förre chefen för Stockholmspolisens mordkommission Arne Irvell efterlämnade till sin son.

Arne Irvell hade innan han avled (2008) berättat för sonen om anteckningarna, och anförtrott denna sin önskan att när han gått bort skulle anteckningarna överlämnas till en journalist som han hade stort förtroende för: Lars Borgnäs.

De tankar som den förre mordutredaren fört ner i sin anteckningsbok handlar om Säpo. Närmare bestämt Irvells tankar om att ledande personer inom säkerhetspolisen spelat en avgörande roll inom för planeringen och organiseringen av mordet på Olof Palme. Irvell var övertygad om att det förhöll sig så, och övertygelsen baserar han på fakta om mordet, mordplatsen, händelserna under mordkvällen, spaningshaveriet under mordnatten och manipulationerna av utredningen under åren som följde. På Säpo fann övervakningsresurserna, våldskapaciteten, förmågan att lägg ut villospår och förmågan att strypa icke önskade spår. Där, inom Säpo, fanns också ett politiskt klimat och många bärare av en djup fientlighet gentemot Olof Palme. Med andra ord: Både kapacitet och motiv fanns där, enligt Arne Irvell, som själv ingick i Palme-utredningen de första månaderna efter mordet. Han gick i pension 1986.

Irvell tolkar också Lisbeth Palmes märkliga beteende i förhållande till mordutredningen som att hon kan ha varit utsatt för hållhakar och hot. Kring detta resonerar Borgnäs utförligt i boken. Och han gör det sedvanlig stringens och eftertänksamhet. Hans egna undersökningar och efterforskningar är, utan överdrift, ett mönster för alla grävande journalister att ta till sig.

Olof Palmes sista steg är en viktig bok, som i likhet med allt som Borgnäs tidigare skrivit om fallet, bärs upp av en genuin sanningslidelse och en envis vägran att acceptera att mordet på Sveriges statsminister och det socialdemokratiska partiets ordförande Olof Palme förblir olöst.
Citera
2020-08-05, 12:05
Medlem
bartrams avatar
Det är värt att upprepa att debaclet på öppna polisens SBC, åtminstone initialt, kan förklaras av en dylik kuppförsvarsövning. Man förstod inte att övningen blivit verklighet . Mer konkret: Se Bröderna P:S "Labyrinten s 29 ff)
Citera
2020-08-05, 12:08
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ett sätt att lura skjortan av folk är det som KP gjorde 200610. Minst 99 procent av Sveriges befolkning är antingen ointresserade eller okunniga. Därför köpte många CP eftersom man litar på media.

Din nämnda Kerstin Skarp är en definierad CP-skadad person. Där hennes svåger är detsamma. Alltså Janne Guillou. Som hävdar att mordet är löst. Eftersom det fanns ''överväldigande bevis.'' Som samtidigt är ett bevis för att han totalt saknar insikt, kunskap och bevis. Alltså måste han drivas av andra faktorer och motiv?

Samme JG som 1987 tror på ett förvaltningsmord och att PKK skulle bli syndabock
Citera
2020-08-05, 12:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Old news men ändå modigt av Irvell (från eufolket)
Frågan är varför Ivrell litade på Borgnäs?

Hans förmåga att ljuga?

Hans förmåga att berätta sannaningen?

Hans förmåga att ställa de rätta frågorna?

Hans förmåga att inte väja för sanningen?

Hans förmåga att framföra saker.

Hans förmåga att fullkomligt strunta i de som alltid visste bättre och sanningen?

Min fråga blir då. Varför kunde inte Ivrell hitta en annan/bättre källa till att sprida sina kunskaper? Han kan ju uppenbart inte litat på PU och sina kollegor.
Citera
2020-08-05, 12:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

Jan Guillou har visat vilka han jobbat för och framför åsikter som passar dessa.
Citera
2020-08-05, 12:26
Medlem
Citat:
Du ser!

Idag vägrar han uttala sig om Peterssons uthängning av SE. Eftersom hans bevis är lika obefintliga som Jannes bevis. Att tala i egen sak i dessa dagar med en naken kejsare gynnar inte hans sak. Bättre då att vara tyst.

I takt med att vi nu vet mer och mer förpassas de historiska tyckarna till historiens sophög.
Citera
2020-08-05, 12:34
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Intervju med vad som måste vara Rosendahl.

https://www.expressen.se/nyheter/polisen-jag-var-inte-dar/

Var kriminalinspektör vid tiden för mordet men är alltså chef 2006.

Rätt analys men fel slutsats?

Rosendahl, f 1932 = 74 år gammal 2006

Mannen i artikeln nekar dessutom att ha jobbat på KSN då.
Citera
2020-08-05, 12:37
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jan Guillou har visat vilka han jobbat för och framför åsikter som passar dessa.

Om man tror att JG har den bevekelsgrund du åsyftar är det väl lätt hänt att hamna i ett scenario som AJ nu pläderar för. Ett scenario som du kallar absurt. Så hur ser din analys ut?.

Jag har ju hört genom åren antydningar om att JG tillhörde IB och att "avslöjandena" 73 bara var en charad vars syfte, åtminstone för mig, är oklart. Ev kopplingar till MOP en gåta, innanför ett mysterium
Citera
2020-08-05, 12:48
Medlem
Citat:
Om man tror att JG har den bevekelsgrund du åsyftar är det väl lätt hänt att hamna i ett scenario som AJ nu pläderar för. Ett scenario som du kallar absurt. Så hur ser din analys ut?.

Jag har ju hört genom åren antydningar om att JG tillhörde IB och att "avslöjandena" 73 bara var en charad vars syfte, åtminstone för mig, är oklart. Ev kopplingar till MOP en gåta, innanför ett mysterium
JG har inte avslöjat någonting via egen kraft. Han var enbart en avslöjare som gick genom media via andras tips.

Trovärdiga uppgifter som jag läst så emanerar kunskapen om Palmes föreläsande i USA, i utbyte mot undervisning för sonen, från Carl Bildt. Där det inte framgår var han fick sin kunskap från. Men att det var han med entourage som gav uppgifterna till JG.
Citera
2020-08-05, 13:22
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
JG har inte avslöjat någonting via egen kraft. Han var enbart en avslöjare som gick genom media via andras tips.

Trovärdiga uppgifter som jag läst så emanerar kunskapen om Palmes föreläsande i USA, i utbyte mot undervisning för sonen, från Carl Bildt. Där det inte framgår var han fick sin kunskap från. Men att det var han med entourage som gav uppgifterna till JG.
Han fick det från en dam han jobbade ihop med på näringslivetsinformationsbyrå(!) om jag minns rätt (där även Wedin jobbade). Men detta är ur minnet men finns i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in