Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Fast nu tror jag att vi skall hoppa över att jämföra med HIV-vaccin av den enkla orsaken att det viruset är lite speciellt eftersom det muterar i princip varje gång det smittar en ny värd.
Ingen har sagt att det är enkelt eller självklart, jag förstår inte var du får det ifrån? Du hittade på det?
Det är alldeles förbaskat komplicerat, svårt och osäkert.
Rent konkret tror jag dock att vi hamnar där inom 10 år - att man kan stoppa in en instruktion i en maskin och så poppar det ut ett vaccin.
Genetic engineering. Man har varit kapabel att göra detta på DNA-nivå i 10 år.
Det kan man ju hoppas på. Jag tog bara upp HIV-vaccinet som exempel på att det kan gå fel, och man vet inte varför det blev så (vad jag förstått).
Dilemmat är ju inte bara den underliggande teknologin, utan faktumet att man inte vet hur covid fungerar. Covid är uppenbarligen ett virus som ställer till det för immunförsvaret på svårförklarliga sätt, och därför vet vi inte ens exakt vilken del av viruset som vaccinet ska efterlikna.
Jag skulle gärna ta ett genterapi-virus. Men jag vill inte ta det första kommersiella genterapi-vaccinet, som stressas ut på marknaden efter ett år av paniktestning, när samma sak vanligtvis skulle gjorts på ett årtioende.