2020-08-03, 22:06
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Så här:
https://ibb.co/9t03dg1

Bra! Vi ser att kurvan planar ut. Nu vet jag inte varför dödstalen ökat mer med tanke på ett mycket större antal fall, ökad testning som inkluderar friskare individer?
Citera
2020-08-03, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Stämmer visst. Sluta ljug din desinformatör.
Nej det är du som ljuger står inte alls i den rapporten att 78% av de 100 undersökta har fått hjärtskador.
Citera
2020-08-03, 22:08
Medlem
varför dör så många i Iran?

Rökare? Dålig hälsa? Blodgrupp?

https://www.aftonbladet.se/a/MR4kPJ?refpartner=link_copy_app_share
Citera
2020-08-03, 22:09
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Så länge alla andra tar råd från denna enda person är det han som är ansvarig. Om han ska kunna gömma sig i flocken håller det inte att vara kåt på strålkastaren och uttala sig om allt möjligt som inte ens ligger inom hans kompetensområde. Tengele förtjänar allt skit han får, den satans uppmärksamhetshoran.

Det där med att han skulle älska uppmärksamhet fattar jag inte. Jag tycker han verkar väldigt obekväm med det. Däremot är han extremt jagad av alla och om han skulle neka till att svara på frågor så skulle han troligen få ännu mer skit. Om det nu är möjligt.
Citera
2020-08-03, 22:09
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att jag skriver ”trådalarmister” är för att jag inte har tillräckligt bra koll på vem som är vem, eller om du tillhör den grupperingen. Det är inte riktat mot dig.

Jag beräknade 6,000 döda i månadsskiftet mars/april här i tråden (finns i min historik) och har stått fast vid den prognosen. Jag har inte flyttat några målstolpar. Det gick precis som jag trodde, och att det inte blivit värre än såhär är en stor jävla framgång, om man förstår vad som faktiskt står på spel. Man kan anklaga mig för mycket, men flyttat några stolpar har jag gjort minst av alla i hela tråden.

Inlägget du citerade var jag som ondgjorde mig över att folk i tråden öser galla på Sverige, när vi inte är förtjänta av det. Folk som stirrar sig blinda på andra länder, och har nån sorts ”gräset är grönare” fixering.

På det stora hela har Sverige väldigt låg dödlighet, sett till den nivå av immunitet vi sannolikt uppnått, i och med att vi nu upprätthåller ett R-värde långt under 1 trots att landet öppnar upp alltmer. Man ska inte ropa hej och tro att andra länder kommer göra det här bättre.

Det är inte ens säkert att man kommer få lägre dödlighet när ens äldre är vaccinerade mot covid. Många av de som dör i influensan var vaccinerade mot det. Och när man har vaccin till riskgrupper, så är man kanske inte lika noga med att skydda dem längre. Det finns många scenarior som kan gå fel, även med vaccin.
Ok. Fair enough. 👍🏻
Citera
2020-08-03, 22:11
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AynRand1984
varför dör så många i Iran?

Rökare? Dålig hälsa? Blodgrupp?

https://www.aftonbladet.se/a/MR4kPJ?refpartner=link_copy_app_share
Propaganda. Mörkning. Kulturell nonchalans. Länder som börjar gräva massgravar har inte lirat med öppna kort, Irans utveckling känns därför ganska glasklar.
Citera
2020-08-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fast nu tror jag att vi skall hoppa över att jämföra med HIV-vaccin av den enkla orsaken att det viruset är lite speciellt eftersom det muterar i princip varje gång det smittar en ny värd.

Ingen har sagt att det är enkelt eller självklart, jag förstår inte var du får det ifrån? Du hittade på det?
Det är alldeles förbaskat komplicerat, svårt och osäkert.

Rent konkret tror jag dock att vi hamnar där inom 10 år - att man kan stoppa in en instruktion i en maskin och så poppar det ut ett vaccin.

Genetic engineering. Man har varit kapabel att göra detta på DNA-nivå i 10 år.
Det kan man ju hoppas på. Jag tog bara upp HIV-vaccinet som exempel på att det kan gå fel, och man vet inte varför det blev så (vad jag förstått).

Dilemmat är ju inte bara den underliggande teknologin, utan faktumet att man inte vet hur covid fungerar. Covid är uppenbarligen ett virus som ställer till det för immunförsvaret på svårförklarliga sätt, och därför vet vi inte ens exakt vilken del av viruset som vaccinet ska efterlikna.

Jag skulle gärna ta ett genterapi-virus. Men jag vill inte ta det första kommersiella genterapi-vaccinet, som stressas ut på marknaden efter ett år av paniktestning, när samma sak vanligtvis skulle gjorts på ett årtioende.
Citera
2020-08-03, 22:13
Medlem
Så här skulle Sverige tänkt, som norrmännen
Citat:
I Norge låter man inte smittan spridas. Man säger inte att det ”är för svårt” att spåra eller att det blir för mycket jobb. Man bara gör det, jagar viruset där det uppstår.
Spårar,
isolerar,
stoppar.
Inga dödsfall är acceptabla. Så agerar ett land med en tydlig strategi.
https://twitter.com/Agerlid/status/1289810127302795264

Sverige senaste månaden
+317 döda
+9006 fall

Norge senaste månaden
+5 döda
+391 fall

Alltså 64 gånger döda och 23 gånger fall här!
Citera
2020-08-03, 22:15
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det där med att han skulle älska uppmärksamhet fattar jag inte. Jag tycker han verkar väldigt obekväm med det. Däremot är han extremt jagad av alla och om han skulle neka till att svara på frågor så skulle han troligen få ännu mer skit. Om det nu är möjligt.
Om han led av fobi inför strålkastarljuset skulle vi inte se honom överhuvudtaget, han har frivilligt gjort sig till taltratt för Sveriges coronataktik. Jag skulle tro att hans obehag bottnar i att han insett att väldigt många tycker han är blåst i huvudet, vem skulle inte känna så om denne ursprungligen fantiserade om att bli mottagen som ”Corona-Jesus”?
Citera
2020-08-03, 22:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skulle gärna ta ett genterapi-virus. Men jag vill inte ta det första kommersiella genterapi-vaccinet, som stressas ut på marknaden efter ett år av paniktestning, när samma sak vanligtvis skulle gjorts på ett årtioende.
Har svårt att tro att något land kommer tvinga folk att vaccinera sig, så det kommer du inte behöva göra.

En överviktig man från Bangladesh på 80 år med diabetes tänker kanske annorlunda...
Citera
2020-08-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det där är trams som för länge sedan är motbevisat.
Även yngre drabbas, ofta med bestående men.

Skrev jag något om ålder? Nej jag skrev att de i riskgrupperna borde isoleras. De absolut flesta som har avlidit eller blivit svårt sjuka har varit i någon riskgrupp. Finns tyvärr många yngre som är svårt överviktiga med diabetes t.e.x.
Citera
2020-08-03, 22:17
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Du missade att 1500 000 människor inte kan leva sina normala liv pga att de är över 70 år. Därtill folk i riskgrupper. Däremot i Norge, som hade en kort lockdown, så kan alla utom de över 80 år, eller med vissa sjukdomar, numera leva ett normalt liv.
Mina föräldrar har isolerat sig. Det går ingen större nöd på dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in