2020-08-03, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kort sagt: Patofysiologin.

Det finns vissa parametrar som är speciella för covid-19. Det främsta är cytokinstormar, som vi säger inom vården.
.
Cytokinstormar är inte unikt speciella för C19.
Citera
2020-08-03, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Bekräftat att de avled med Covid19 ja men inte att de avlidit av Covid19! Är Covid 19 förresten ens en sjukdom?

Citat:
Folkhälsomyndighetens officiella räkning visar hur många som avlidit inom 30 dagar efter att de testats positivt för covid-19, och inkluderar därmed mycket riktigt ett antal personer som dör med covid-19 men av andra skäl. Problemet är dock begränsat – risken att man råkar testa positivt för covid-19 och tillhöra den lilla andel av befolkningen som skulle ha gått bort inom en månad oavsett, är helt enkelt mycket låg.
https://twitter.com/lo_malin/status/1290281334229872641
Citera
2020-08-03, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det var ändå en ökning från förra veckan vilket är synd.

Hela ökningen och mer därtill kommer dock från V Götaland som rapporterade 10 nya fall förra måndagen och idag 245 nya fall. (enligt C19).

Jag tror inte smittspridningen ökat så i VG dock då precis allt pekar mot en minskning här. Måste vara någon engångseffekt av något slag som spökar.
Det är uppenbart nått som felat. 10 fall under 3 dagar i VG förra helgen? Jo tjena... Sådanna här fel får dock absolut inte förekomma då det kan få andra nationer att se trender som inte existerar i verkligheten. Detta är ytterligare ett problem med den helt vansinniga resepolicyn i Europa.
Citera
2020-08-03, 18:05
Medlem
Citat:
Cytokinstormar är inte unikt speciella för C19.
Nej det menar jag inte men det är profilen av symtom vid infektion av ARS-CoV-2 man kallar covid-19. Precis som symtombilderna av HIV man kallar AIDS.
Citera
2020-08-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det menar jag inte men det är profilen av symtom vid infektion av ARS-CoV-2 man kallar covid-19. Precis som symtombilderna av HIV man kallar AIDS.
Låter ju galet för cytokinstormar kan ju ha många upphov och verkar ibland slumpartade
Citera
2020-08-03, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är uppenbart nått som felat. 10 fall under 3 dagar i VG förra helgen? Jo tjena... Sådanna här fel får dock absolut inte förekomma då det kan få andra nationer att se trender som inte existerar i verkligheten. Detta är ytterligare ett problem med den helt vansinniga resepolicyn i Europa.

Jag kollade på platz nu och det är såklart C19 som snurrat till det. Var inte alls samma siffror på platz. Däremot var förra veckans rapportering från Västra Götaland avvikande från tidigare veckor.

Förra veckan så var det få rapporterade på måndagen och fler i slutet av veckan. Tidigare veckor har det varit tvärtom.

Förra veckan rapporterades 473 nya fall totalt i VG mot 500 veckan innan. Så även om siffrorna rapporterades i en annan ordning så var det en liten minskning i VG.
Citera
2020-08-03, 18:11
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Är nog ingen större skillnad om man drabbas hårt annars är ju båda inte speciellt allvarliga för den absoluta majoriteten som drabbas.
Jag är rätt skeptisk till att Covid19 borde kallas en egen sjukdom när den förefaller vara väldigt snarlik andra infektionssjukdomar. Men konstiga saker sker ju i Coronavansinnets spår
Du målar med en väldigt bred pensel, det är som att kalla alla benbrott för just ”benbrott”. Det är skillnad på att bryta nacken och att bryta lillfingret. Så trubbig har vetenskapen inte råd att vara. Hur ska man ens kunna börja fundera på ett vaccin under dina premisser?
Citera
2020-08-03, 18:19
Medlem
Citat:
Låter ju galet för cytokinstormar kan ju ha många upphov och verkar ibland slumpartade
Javistt jag högg bara på den värsta symtombilden. En annan symtombild somm är typisk för covid-19 är ARDS.

ARDS: https://sv.wikipedia.org/wiki/Acute_respiratory_distress_syndrome

CYTOKINSTORMAR: https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/2020/03/F3HW.pdf
Senast redigerad av NurseRatched 2020-08-03 kl. 18:28.
Citera
2020-08-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Appropå flytta målstolparna,

var kom 590 nya fall i Sverige ifrån plötsligt?

Var det positivt testade fall som "hållits inne" genom "eftersläpning"

så Sverige kunde uppvisa en trend så svenskar skulle kunna resa till andra länder?

Det kommer isåfall att bli surt i relationerna till våra grannländer.

Du menar som Danmarks dryga 200 under samma period?
Dvs motsvarande 400+ översatt till Sveriges befolkning.
Ja du, danskarna har nog fullt upp med sina egna siffror. Kanske blir rödlistade av norge snart..
Citera
2020-08-03, 18:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Men du är ju hopplös. Du länkar till statistik som du inte klarar av att läsa korrekt - och så sitter du och drar felaktiga slutsatser och skriver inkorrekta, rentutav korkade inlägg.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Du säger att statistiken till och med vecka 28 inte bör förändras i någon större utsträckning och att vi sedan slutet av maj har haft perioder av underdödlighet. Bra - då kan vi ju titta på datan från 1a juni fram till 12e juli. Ta nu och klicka på länken till Excelboken, gå till flik 'Tabell 1' och jämför kolumnerna G och H. Skrolla ner till raden för första juni och jämför datan nedanför. Jag har återgivit en liten del av datan inom spoilertaggarna nedanför, så att du inte ska kunna slingra dig.

Datan visar att det dog 568 personer mer under 2020 juni 1 - juli 12, jämfört men genomsnittet de tidigare 5 åren. Standaravvikelsen för den dagliga över/under-dödligheten var 13,9 eller om man räknar om för en period bestående av 42 dagar, en standardavvikelse av 90,2 . Nu hade vi alltså en överdödlighet av 568 vilket således motsvarar mer än 6 standardavvikelser.

Detta sätter stopp på diskusionen om huruvida det har varit överdödlighet sedan slutet av maj eller inte. Det har det definitivt. Du kan inte slingra dig ur det här din orm - på med dumstruten nu och be om ursäkt.
Som alla kan se postade jag följande den 31 juli:
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Enligt den senaste preliminära statistiken från SCB har vi hittills en överdödlighet för året på drygt 2000 personer jämfört med snittet för de senaste fem åren.
(FB) Sparka Tegnell och sätt in Björn Olsen istället
Med den senast tillgängliga statistiken avsåg jag den preliminär statistik om dödsfall som publicerades den 29 juli.
Den som vill kan hitta fler poster där jag skrivit samma sak.
Det är obegripligt hur någon kan få detta till att jag förnekar att riket som helhet så här långt i år haft en överdödlighet.

I inlägget som du citerar skriver jag följande:
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Eftersom den senaste preliminära statistiken från SCB omfattar tiden tom 24 juli, torde statistiken till och med vecka 28 inte förändras i någon större utsträckning. Inte vecka 27, som du skriver.
Om man tittar på statistiken före de senaste två veckorna ser man att Sverige har perioder av underdödlighet från slutet av maj blandat med perioder av överdödlighet för att sedan övergå till en mer stabil underdödlighet.
Så jag håller inte med dig om att Sverige haft överdödlighet fram till vecka 27, dvs första veckan i juli.

Hur kan det komma sig börjar räkna från den 1 juni i stället för den 28 maj, som såvitt jag vet är den första dagen efter pandemin inledning då en underdödlighet registrerats?

Jag kan hålla med om att sista meningen i citatet kan uppfattas som otydlig. Jag borde kanske uttryckt mig tydligare genom att explicit skriva ut att Sverige sedan pandemins började inte haft överdödlighet under alla dagar fram till vecka 27.

Om man tittar den allra senaste tiden( 3 juli- 12 juli) i det intervall du valde ser man att Sverige har underdödlighet 7 av 10 dagar. Sammanlagt registrerades 2202 dödsfall, vilket är 44 dödsfall färre än normalårets 2246 dödsfall under motsvarande period.
Enligt SCB väntas inte statistik för två veckor förändras i någon större utsträckning, varför jag anser att jag har för för mitt påstående att Sverige övergått till en mer stabil underdödlighet så långt det i dag är möjligt att bedöma.

När du lugnat ner dig lite grann kanske du kan tala om för oss på vilket sätt jag har fel när jag påstod att Sverige har haft perioder av underdödlighet från slutet av maj blandat med perioder av överdödlighet för att sedan övergå till en mer stabil underdödlighet. Jag har ju redan påpekat att vi har överdödlighet för perioden 1 januari - 24 juli som helhet.

Personligen tycker jag att det är glädjande att trenden över dödsfall i covid-19 är nedåtgående i Sverige och att överdödlighet enligt tillgänglig statistik inte är mer än drygt 2000 personer jämfört med genomsnittet för motsvarande period under åren 2015-2019.
Senast redigerad av DoraF 2020-08-03 kl. 19:08.
Citera
2020-08-03, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du målar med en väldigt bred pensel, det är som att kalla alla benbrott för just ”benbrott”. Det är skillnad på att bryta nacken och att bryta lillfingret. Så trubbig har vetenskapen inte råd att vara. Hur ska man ens kunna börja fundera på ett vaccin under dina premisser?
Din jämförelse är skrattretande dålig. Det är snarare "vetenskapsmännen" som målar med en bred palett för lägligt nog så är mycket runt Covid19 generellt och generiskt med många andra sjukdomar,symptom och behandlingar som redan existerar men på grund av hysteriken så har många felbehandlats till döds av läkare lamslagna av paniken obenägna att tänka klart och logiskt. För nu skulle ju den nya svarta pesten svepa in och ta kål på oss alla! Typ!
Citera
2020-08-03, 18:39
Medlem
Agnes Wold om immunitet.

Agnes Wold
Follow @AgnesWold

a day ago, 33 tweets, 6 min read

Eftersom förvirringen är stor angående immunitet och antikroppar mot det coronavirus som ger covid-19, tänkte jag att en liten RANT vore bra
Vi börjar med vad begreppet "immunitet" betyder. Här är Greta och Maja. Båda utsätts för en rejäl dos virus, tillräcklig för att skapa sjukdom. Maja blir sjuk. Greta blir inte sjuk. Greta är alltså IMMUN. Immun betyder "undantagen" 
Varför blir då Greta inte sjuk? Det kan bero på många saker. Immunitet delas in i medfödd ("naturlig") och förvärvad. Förvärvad immunitet förvärvar man genom att gå igenom en infektion (eller vaccineras). Den skyddar bara mot just den infektionen (eller en närbesläktad). 
Medfödd immunitet är otroligt viktig. Den består av celler och molekyler som reagerar varje gång ett virus (eller en bakterie) dyker upp inne i kroppen. För virusinfektionen är produktionen av interferon väldigt central.
Interferon består av flera närbesläktade molekyler, vars syntes startas omedelbart när man får in virus i en cell. Interferonerna startar syntes av hundratals proteiner i den infekterade cellen som har massor av funktioner, de flesta okända. Generellt kan man säga att dessa>
>proteiner gör cellen ovillig att producera nya virus och att släppa in virus i cellen, kanske även att släppa ut dem. Man brukar säga att celler som påverkas av interferon går in i ett anti-viralt tillstånd. Detta tillstånd är påfrestande för cellen själv, i och med att all>
>produktion av proteiner mm hämmas, men det är ett pris man får betala för att se till att virus inte får överhanden.
Kännetecknande för den medfödda immuniteten är att den inte behöver tränas upp. Den kallades förut för "ospecifik immunitet" i och med att den inte är så noga med ifall det är ett influensavirus eller ett coronavirus, den känner av att det finns ett virus inne i cellen
Om en person har en fantastiskt stark medfödd immunitet mot virus, kanske hen inte alls blir sjuk. Greta kan alltså ha ett jättebra interferonförsvar. Hon hade säkert klarat sig jättebra även mot influensa och kanske inte får så många förkylningar (vilket orsakas av andra virus).
Men att Greta inte blir sjuk, alltså är immun, kan ha andra orsaker. Hon kan nyligen ha gått igenom en infektion med just detta virus och då skaffat sig förvärvad immunitet (tidigare kallad "specifik" immunitet). Det innebär att det bildas miljontals B-celler och T-celler med>
>specificitet mot just detta virus. De blir aktiva och börjar göra saker i kroppen. B-celler mognar till plasmaceller som bildar antikroppar. Antikroppar är proteiner som känner igen en enda struktur (till exempel en del av ett protein på virusets yta) och binder till den. Det >
kan leda till att celler från det medfödda immunsystemet, vita blodkroppar såsom makrofager och neutrofila granulocyter käkar upp viruset, för de använder antikroppen som "handtag".
Antikroppar som är riktade mot de ytstrukturer på viruset som är nödvändiga för att viruset ska binda till den cell det har beslutat sig att infektera, kallas "neutraliserande antikroppar". Om man har sådana antikroppar i nässekretet, så kan de binda till virus som landar på>
>nässlemhinnan på ett sätt som blockerar virusets möjlighet att binda till våra celler och därmed att ta sig in i cellen. Virus lever ju inte självt, utan måste ta sig in i våra celler och instruera dem att tillverka massor av nya viruskopior.
Generellt sett är den viktigaste typen av förvärvat immunförsvar mot ett virus mördar-T-celler, eller cytotoxiska T-celler. Det är T-celler som dödar våra egna celler som blivit virusinfekterade. Det vet mördar-T-cellen genom att det sitter små, små fragment av virusproteiner >
på ytan av våra celler om de är infekterade och håller på och producerar nya virus för fulla muggar. Cytotoxiska T-celler är enda sättet att komma åt viruset på allvar, eftersom viruset hålls inne i våra celler. Antikroppar kommer inte in i cellerna
Det blir ganska mycket massaker inne i kroppen när immunförsvaret går igång. Det är det som ger sig till känna i form av symtom som feber, trötthet och den typiska infektionskänslan
Antikroppar är proteiner tillverkade av plasmeceller, som bildas från B-celler. De bryts ned i en viss hastighet, IgG-antikroppar har en halveringstid på 3 veckor. Normalt har man dock antikroppar under en mycket längre tid och det beror på att plasmacellerna lever kvar en viss>
tid och fortsätter producera antikroppar. Vid vissa sjukdomar och immunsvar får man extremt långlivade plasmaceller som kan ligga i benmärgen och producera antikroppar i 40 år. Det ser man vid mässlingen och därför får man bara mässlingen en gång i livet.
Men även om antikropparna "tar slut" och inte kan uppmätas i blodet längre, betyder det absolut inte att man tappat sin immunitet. Det förvärvade immunsystemet är nämligen försett med ett immunologiskt minne. Minnet består av minnes-celler.
Det finns både minnes-B-celler och minnes-T-celler och av T-cellerna finns det minnes-hjälpar-T-celler och minnes-mördar-T-celler. Efter ett genomgånget immunsvar går en viss andel av cellerna in i ett långvarigt vilostadium som minnes-celler. De cirkulerar i kroppen, ibland >
under decenniet. När samma virus dyker upp igen två år senare, sparkas dessa minnesceller igång väldigt kvickt. B-cellerna kommer snabbt att mogna till antikroppsproducerande plasmaceller och aktiva cytotoxiska T-celler kommer att finnas stridsklara på bara ett par dagar.
Hur kan vi då veta om vi är immuna? Att vi har antikroppar är relativt enkelt att ta reda på, även om det inte är helt snutet ur näsan att sätta upp metoder som på bästa sätt mäter de antikroppar som är mest relevanta vid en viss sjukdom.
Minnes-T-celler av hjälpartyp är näst lättast att påvisa, men det är oerhört mycket jobbigare än att mäta antikroppar. Man måste då isolera lymfocyter (B- och T-celler) från blodet på individen och sedan stimulerar man med delar av viruset eller virusproteinet och ser ifall >
cellerna börjar dela sig. Man bör gärna kontrollera att B-cellerna mognar till celler som bildar antikroppar mot viruset, vilket är ganska jobbigt. Ännu jobbigare är det att visa att de T-celler som stimulerats av viruset verkligen fungerar som mördarceller mot virusinfekterade>
celler, för då måste man använda individens egna celler och infektera dem med virus och se om de slås ihjäl av personens egna cytotoxiska T-celler.
Så det man kan mäta med en rimlig arbetsinsats är antikroppar. Om man har en bra metod som är specifik för just det virus man är intresserad av så kan man säga att personen har antikroppar just mot SARS-CoV-2, det virus som ger covid-19>
Därmed kan man också med stor säkerhet säga att personen har gått igenom covid-19. Har man gått igenom sjukdomen, så har man också, med allra största sannolikhet, skaffat sig någon form av förvärvad immunitet mot detta virus.
Det är alltså den genomgångna sjukdomen som ger immunitet. Antikropparna visar att man gått igenom sjukdomen. Har man dokumenterat gått igenom sjukdomen, men inte fått antikroppar eller de har försvunnit, så kan man anta att man är immun i alla fall, eftersom genomgången >
sjukdom är vad som ger immuniteten. Vad gäller den naturliga (medfödda) immuniteten har vi inga som helst möjligheter att mäta den, tyvärr.
Här är en liten lathund för vad de olika testerna innebär för sannolikheten att man är immun mot sjukdomen 
Notera att huruvida du är immun eller inte aldrig kan BEVISAS med ett laboratorietest. Det bevisas i verkligheten. Om du tillbringar en vecka i samma hushåll som en rejält covid-sjuk person så har du definitionsmässigt exponerats för viruset. >
Blir du då inte sjuk efter att ha exponerats för rejäla doser av viruset är du, per definition, immun. Vare sig du har ett positivt antikroppstest eller inte, vare sig du vet att du exponerats för viruset tidigare eller inte
Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh.

https://twitter.com/AgnesWold/status/1289975126616760320
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in