2020-08-03, 16:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är lite lustigt hur fixerade många är vid Anders Tegnells person.
Är du medveten om att det inte är Anders Tegnell som ensam fattar alla beslut på FHM?
Han är budbäraren som meddelar vad myndigheten i din helhet kommit fram till.
Ja tack, det är jag medveten om. Jag anser mig inte vara speciellt fixerad vid Tegnell?

Nu faller det ju sig så att det är just Tegnell som kommit med fullständigt felaktiga påståenden, oftare än Carlson et al.
Citera
2020-08-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
tillräckligt bra iallafall

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRA2O9/nya-studier-kollektivtrafiken-ar-ingen-smitthard

inga utbrott kan spåras direkt till kollektivtrafiken

Exempel på en som lyssnat på Aftonbladets fake news, undra hur många fler
Citera
2020-08-03, 16:24
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Enda anledningen till att dessa intelligensutmanade alarmister måste ha tvingande order för att göra någonting är att de själva är viljelösa drönare som dessutom är fega och vägrar ta ansvar för sig själva. Utan order vågar de inte ta på sig en mask eller stanna hemma om de är rädda. Med order så tar de lydigt på sig masken och om något går fel så skyller de på den som sa åt dem att ta på sig masken. Det enda de aldrig kommer att göra är att ta ansvar för sig själva.

Vem är det som är intelligensutmanad? Du har ju fortfarande inte fattat konceptet med masker: alla beter sig som om de vore asymptomatiskt/presymptomatiskt smittade så minskar vi smittan. Ok? Alla har mask, inte enbart folk som är rädda och vill skydda sig. Det är detta som är kruxet -ok?

Jag vet att det krävs en viss förmåga till abstrakt tänkande för att det här ska kunna gå in, så du kanske kan kolla på den här illustrationen
https://fwiw.imgix.net/wp-content/uploads/sites/2/2020/05/Screen-Shot-2020-05-01-at-4.34.20-PM-e1588365423770.png?w=1200

Om du fortfarande inte hajjar, tänk så här: föreställ dig att alla personer som inte bär mask går runt med en tänd cigg i käften. Går man in i en butik med en tänd cigg så är det ett asocialt beteende; du utsätter andra personer för en risk. Om du är utomhus men ingen annan i din närhet är det ok att röka cigg.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Haha, jaaa . . . det är många som lider av dödsångest, i tråden och behöver någon att projicera den på.
Jag tror faktiskt att många av dessa som du föraktfullt skrattar åt faktiskt inte är speciellt oroliga för sin egen skull utan för någon nära anhörig. Så är det i mitt fall.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Här har du svaret…

-ALLA REGIONER IDAG- mo(3/8)
+1 död i 6 regioner, där Stockholm och västernorrland utmärker sig med negativa dödstal
Medan Blekinge, Jönköping, Östergötland och Västra Götaland kör med positiva dödstal, vilket är mer vanligt.

Blekinge +1 död (14->15), +7,14 %
Jönköping +1 död (178->179), +1,12 %
Östergötland +1 död (260->261), +0,38 %
Västra Götaland +1 död (838_>839), +0,12 %
Stockholm -2 döda (2387->2385), -0,083 %
Västernorrland -1 död (132->131), -0,76 %
Du verkar ju ha bra koll!
Vet du vad som hänt med de +4 från Östergötland som rapporterades in i lördags?
För bara en är ju med.
Citera
2020-08-03, 16:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, jag har hela tiden uppfattat det tvärtom. Att representanter för regeringen, har försökt signalera att de egentligen velat ha samma åtgärder som i andra länder, men att det inte går för att "FHM har inte rekommenderat det". De har svarat så - "vi har inte gjort det för att FHM inte har rekommenderat det" - upprepade gånger, när de fått frågan varför regeringen inte gör det-eller-det.

Tegnell fick ensam lov att experimentera med en hel befolkning... Det är inte klokt!
Ja, Hallonberget svarade ju så för inte så länge sedan? Nu kommer jag inte ihåg i vilket sammanhang det var?
Citera
2020-08-03, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Så du menar att 25% skillnad baserat på folkmängd är skillnaden mellan succé fiasko?

Det är klart det är! Dessutom är det en förmildrande omständighet för danskarna att deras siffror går uppåt medan våra går nedåt så att vi snart möts i mitten. Borde väl vara självklart?
Citera
2020-08-03, 16:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tror faktiskt att många av dessa som du föraktfullt skrattar åt faktiskt inte är speciellt oroliga för sin egen skull utan för någon nära anhörig. Så är det i mitt fall.

Jag har också anhöriga som jag är orolig för. Det är dock ingen anledning till att stoppa logiken i skafferiet.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Så du menar att 25% skillnad baserat på folkmängd är skillnaden mellan succé fiasko?
Du glömmer de döda.
Citera
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja tack, det är jag medveten om. Jag anser mig inte vara speciellt fixerad vid Tegnell?

Nu faller det ju sig så att det är just Tegnell som kommit med fullständigt felaktiga påståenden, oftare än Carlson et al.
Är det inte så att Anders Tegnell medverkat vid många fler pressträffar och gett många fler intervjuer än vad
Johan Carlson, Anders Wallensten och Karin Tegmark Wisell sammantaget gjort?
Under en lång period framträdde Anders Tegnell så gott som dagligen i media.
Det säger sig självt att det går att hitta flest tveksamma formuleringar hos Tegnell med de premisserna.
Citera
2020-08-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Exempel på en som lyssnat på Aftonbladets fake news, undra hur många fler
Att man inte kunnat hitta några kluster som startat i kollektivtrafiken är väl bra.

Inte i Paris´, New York ,Tokyo, österike eller honkong.

Citat:
Samtidigt menar flera experter att det förmodligen är mer riskfyllt att åka tunnelbana än att promenera utomhus, men säkrare än att äta inomhus. Beteenden i kollektivtrafiken kan också tyda på att risken för att exponeras av viruset är lägre. Resenärer åker i regel kollektivt under en kort tid och pratar sällan, vilket minskar mängden aerosoler. Lägre infektionsrisker i vissa kollektivtrafiksystem kan också bero på att flera länder vidtagit åtgärder som exempelvis krav på munskydd eller bättre ventilation.

Att införa att man inte får prata med andra trafikanter kanske är ett lika effektivt skydd som munskydd?
Citera
2020-08-03, 16:34
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vem är det som är intelligensutmanad? Du har ju fortfarande inte fattat konceptet med masker: alla beter sig som om de vore asymptomatiskt/presymptomatiskt smittade så minskar vi smittan. Ok? Alla har mask, inte enbart folk som är rädda och vill skydda sig. Det är detta som är kruxet -ok?

Jag vet att det krävs en viss förmåga till abstrakt tänkande för att det här ska kunna gå in, så du kanske kan kolla på den här illustrationen
https://fwiw.imgix.net/wp-content/uploads/sites/2/2020/05/Screen-Shot-2020-05-01-at-4.34.20-PM-e1588365423770.png?w=1200

Om du fortfarande inte hajjar, tänk så här: föreställ dig att alla personer som inte bär mask går runt med en tänd cigg i käften. Går man in i en butik med en tänd cigg så är det ett asocialt beteende; du utsätter andra personer för en risk. Om du är utomhus men ingen annan i din närhet är det ok att röka cigg.

Nej det är du som inte fattar. Du får ha mask om du vill och de som inte vill skiter i det. De som inte vill riskera att bli smittade håller sig hemma eller drar ut i naturen och tältar en sväng.

För övriga fortsätter livet då inget har hänt. Det gör absolut ingenting alls om lite folk dör, det finns tillräckligt med folk på jorden ändå. De som har vad som krävs kommer att klara sig och övriga kommer "...to have been found wanting. You are the weakest link, good bye".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in