Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Forskningen visar att asymtomatisk smitta svarar för upp till 40% av smittspridningen. Att
du inte begriper vad det har för effekt på smittspridningen - och istället fått för dig att det handlar om någon enstaka procent - är inte förvånande.
Notera att de 40% endast gäller de som ALDRIG utvecklar symptom. Majoriteten av de som ÄR smittade smittar under en period då de inte har några symptom. Men det begrep du som sagt inte heller.
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2488-1
Upp till 40 % betyder någonstans i intervallet 0 % till 40 %. Om du läst vad jag skrev så tog jag som exempel en asymptomatisk som vidtog andra smittspridningsbegränsande åtgärder, och då finns ingen anledning för dig att tro att denne skulle svara för någon större del av smittspridningen.
Att som du babbla om
upp till 40 % tycks mig lika smart som om du skulle säga
ned till 0 %. Varför anger du bara ena ändpunkten av intervallet? Det är precis som när man går förbi en klädbutik som lockar med upp till 70 % rabatt, men när man går in och tittar hittar man bara saker med 5 % rabatt. Visst, det där klädesplagget med 70 % rabatt finns där säkert någonstans, men skylten "upp till 70 % rabatt" ger ingen vidare rättvisande bild av vad man typiskt hittar när man sugen på en ny skjorta går in i butiken.
På samma sätt betyder dina "upp till" 40 % inte ett jota, för det beskriver inte vad som typiskt sker. Tror du verkligen att det ligger på den övre gränsen 40 %? Särskilt nu när folk faktiskt är medvetna om asymptomatisk smitta och är lite försiktigare av sig. Det tycks mig att du, dum som du är, bara fallit för en braskande rubrik. Suck, you suck.