2020-08-03, 13:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fats barn smittas mindre och smIttar mindre effektivt. Dessutom blir de sällan speciellt sjuka. De är alltså rätt bra på att skapa immunitet som kan skydda lärare och föräldrar. Att de inte testats är för Att barn under 16 är svåra att få rätt resultat på.

Fast nu tänker du tokigt. Lärarna blir ju inte skyddade för att barnen är i skolan och "skapar immunitet". Innan de har immuniteten måste de ju ha varit sjuka, och under den tiden har de antagligen smittat lärarna - om de varit i skolan. Och samma gäller ju för t.ex. en gravid mamma hemma, eller en pappa med fetma, högt blodtryck och diabetes.
Citera
2020-08-03, 13:21
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, men även om 10 av 100 vaccin fungerar så vet man inte vilka det är. Och det kommer inte utredas ordentligt innan man börjar använda dem.

10 år är inte i överkant för att godkänna ett vaccin som ska användas för massvaccinering av friska.
Jo, det kallas för kliniska tester, och flera av vaccinkandidaterna har nyligen påbörjat den sista fasen (fas 3) .

Tiotusentals människor har redan fått sina första injektioner som del av detta. Under hösten kommer vi få en rätt bra uppfattning om huruvida någon av dessa första kandidater är på din 1/10 lista. Vi kommer också veta om det finns några betyliga kortsiktiga biverkningar.

Och eftersom beslutsfattarna i många andra länder har fokus på att ta fram ett vaccin med rekordfart, så lägger man ner miljarder och miljarder på att förbereda massproduktion av en rad vaccinkandidater, trots insikten att det i många fall kommer visa sig att just den kandidaten misslycksdes och att pengarna gick förlorade.

Om FHM hade fått bestämma dock så skulle ju vi säkert först vänta 5 år innan vi börjar testa på allvar - med siktet inställt på att ha ett vaccin redo 2030.
Citera
2020-08-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Majoriteten gör det bara av ren bekvämlighet.

Ja det är ju ett sätt att argumentera när majoriteten inte delar din uppfattning.
Citera
2020-08-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vad tror du utländska experter och myndigheter tänker när dom går in på FHMs hemsida och läser det här:

The Public Health Agency of Sweden does not recommend the general use of face masks, as a face mask that itches or slips down below the nose may mean a person is regularly touching their mouth, eyes or nose with their hands, which can increase the risk of the infection spreading.

Use of a facemask may also encourage people with mild symptoms to go out into the community, which might increase the spread of infection
.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/the-public-health-agency-of-sweden/communicable-disease-control/covid-19/#

Antagligen tror dom att FHM sitter och röker knark eller något. Hade jag jobbat på FHM så skulle jag tyckt att det hela är extremt pinsamt. Jag kan faktiskt tänka mig att många som jobbar inom FHM säkert också tycker att rekommendationen är helgalen, men att det inte går att påpeka att kejsaren inte har några kläder på sig.

Vad man har för åsikter om ansiktsmasker får gärna diskuteras.
Jag kan ärligt säga att jag kan se argument både för och emot.
Citera
2020-08-03, 13:30
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Vid klockan 11:30 på måndagen gick Eslövs kommun ut med att äldreboendet Solhällan drabbats av ett utbrott av covid-19. I skrivande stund ska tre boende och fyra anställda ha testats positivt för covid-19. Två av personerna vårdas på lasarettet i Lund och en på kohortavdelningen i Eslöv. Samtliga anställda som smittats är isolerade i sina hem.
https://www.skd.se/2020/08/03/covid-19-pa-aldreboende-flera-smittade/

Man skulle ju kunna ha misstänkt att de flesta smittade hade varit bland de boendes.
Citera
2020-08-03, 13:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du kanske har lust att posta en källa där FHM hävdar att barn inte smittar? En enda källa räcker.

Argumentet för att hålla skolor och dagis öppna är att barnens föräldrar ska kunna jobba. Hur har du missat detta?

https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-barn-smittar-inte-i-samma-utstrackning-som-vuxna/

Barn verkar vare sig smitta vidare eller smittas av det nya coronaviruset i samma utsträckning som vuxna, enligt en rapport från WHO.

Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell menar att detta är ett argument för att inte hålla barn hemma från skolan.

Läs gärna hela artikeln, den påminde mig om mycket som gick snett där kring sportloven. Det här t.ex.:

Utbildningsförvaltningen i Stockholm välkomnar tillbaka alla friska barn till skolan, oavsett var de har varit under sportlovet. Om föräldrar skulle hålla sina barn hemma på eget initiativ, räknas det som ogiltig frånvaro.

EDIT: notera också, att Tegnell alltid bara stödjer sig på WHO när det passar hans agenda. När det inte passar, så är omständigheterna så oerhört annorlunda just i Sverige, att det inte går att jämföra.
Citera
2020-08-03, 13:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det kommer inte komma något tillräckligt säkerhetstestat vaccin på flera år, det vet man. Eftersom det tar ett decennium att testa ett vaccin.
Haha, nej det tar inte ett decennium att testa ett vaccin. Inte ens under normala omständigheter tar det tio år att testa ett vaccin. Det handlar mycket om finansiella medel. Ju mer pengar du kastar på problemet desto snabbare har du en lösning (till en viss gräns, naturligtvis).

Citat:
För resten vet man inte om det kommer något fungerande vaccin alls. Även 2020 är vaccin avancerad teknologi som i regel tar många år att utveckla, och 9 av 10 försök att utveckla vaccin misslyckas.
Jag har inte någon officiell statistik på hur många vaccinprojekt som misslyckas. Du kanske har exakta siffror. Jag skulle dock gissa att det är betydligt färre än 1 av 10 som lyckas. De flesta når inte ens clinical trials.

Citat:
Jag skulle tvärtom säga att din strategi är vettig om man visste att det kom ett säkert vaccin redan i höst.
Det är nog ingen som tror att det kommer något redan i höst. Inte till marknaden. Under våren 2021 kommer vi däremot ha ett fungerande vaccin. Notera att inget vaccin är 100%-igt, men vi kommer ha ett vaccin som i viss mån minskar risken för allvarlig sjukdom.
Citera
2020-08-03, 13:33
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det har FHM aldrig påstått. När ska du tröttna på den lögnen?

Då är det medias sätt att sätta vilseledande rubriker som gör att folk "får för sig saker" när de ser rubrikerna.

Myndigheten: Barn sprider inte viruset
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJxqb/myndigheten-barn-sprider-inte-viruset
Citera
2020-08-03, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du kanske kan upplysa oss andra om hur någon skall "veta att de är sjuka" om de är asymtomatiska?
De flesta smittar mest när de hostar och har andra sjukdomssymptom och det var självklart de jag menade som borde stanna hemma alla andra får se till att hålla avstånd och följa rekommendationerna.
Citera
2020-08-03, 13:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och DET hör också till agendan. Barn ska inte provtas, för att FHM ska kunna fortsätta påstå att barn inte kan smittas och inte smitta vidare.
Detta är jag övertygad om. Om det inte vore så hade man provtagit barn i en studie för att utröna hur smittan sprids inskolor etc. Sverige hade en unik chans att studera detta i realtid för att sedan dela med sig av vad de kom fram till. Hela världen vill veta, utom FHM.
Citera
2020-08-03, 13:36
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fats barn smittas mindre och smIttar mindre effektivt. Dessutom blir de sällan speciellt sjuka. De är alltså rätt bra på att skapa immunitet som kan skydda lärare och föräldrar. Att de inte testats är för Att barn under 16 är svåra att få rätt resultat på.

Intressant.
Har du möjligen en källa till detta?
Citera
2020-08-03, 13:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-barn-smittar-inte-i-samma-utstrackning-som-vuxna/

Barn verkar vare sig smitta vidare eller smittas av det nya coronaviruset i samma utsträckning som vuxna, enligt en rapport från WHO.

Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell menar att detta är ett argument för att inte hålla barn hemma från skolan.

Läs gärna hela artikeln, den påminde mig om mycket som gick snett där kring sportloven. Det här t.ex.:

Utbildningsförvaltningen i Stockholm välkomnar tillbaka alla friska barn till skolan, oavsett var de har varit under sportlovet. Om föräldrar skulle hålla sina barn hemma på eget initiativ, räknas det som ogiltig frånvaro.

EDIT: notera också, att Tegnell alltid bara stödjer sig på WHO när det passar hans agenda. När det inte passar, så är omständigheterna så oerhört annorlunda just i Sverige, att det inte går att jämföra.
Det fetade: Uppenbarligen måste det ha rått nån form av samsyn då föräldrar som hållit sina barn hemma riskerade en orosanmälan.
Nånstans måste denna ”samsyn” ha kommit från. FHM? Regeringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in