2020-08-03, 10:27
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, alla försök att få det här till ett slumpmord har kraschat. Istället är övervakningen uppenbar.

Senast i går kunde vi finna en och samma WT-man (anatoliern) mittemot Dekorima 22.48-23,20. Tre olika vittnen såg samme man. Helt okänd för PU. Fantombild och mycket bra signalement finns.

Grandmannen är lika uppenbar.

Hur länken mellan övervakningen och GM ser ut återstår att granska. Det kommer vi att greja.

Jag menar att det är här vårt fokus ska ligga.

Mycket talar också för att ”Tunnelbanemannen” (Bättre begrepp, då det inte låser tanken) också kan kopplas till den ”röda eller bruna vanen samt silverfärg” som taxichauffören Hellström ser c:a kl 2245.

Min tolkning av händelserna på Tunnelgatan kl 2240-2250:

Hellström anländer med taxin till Tunnelgatan 12 mellan 22.40-22.45, går ur bilen och väntar på passagerare. Han ser då en man klockan tio på andra sidan korsningen, om mordplatsen är klockan 12. Han upptäcker en man till i närheten. Vanen kommer och parkerar bakom ”Moreliusplatsen”, vänd mot mordplatsen. De två männen går fram emot vanen och pratar med dess resenär(er). Vanen kör upp på Sveavägen, troligen norrut, och den andre mannen går runt hörnet vid Sveavägen på väster sida.
Kvar på Tunnelgatan norra trottoar är den första mannen och Hellström gör en U-sväng och åker åt andra hållet.

Minut/-er efter kommer ett par med bil och ställer sig på ”Moreliusplatsen”. Mannen går till ”Lähdeautomaten” på Sveavägen för att ta ut pengar (uttag kl 22.48), medan fästmön sitter kvar. Hon ser då en man med en WT i vänster hand på samma plats som Hellström nyss sett. Mannen har ett snarlikt signalement som ”Tunnelbanemannen”. På så sätt kopplar jag vanen till ”Tunnelbanemannen”.
Senast redigerad av 14thInt 2020-08-03 kl. 10:53.
Citera
2020-08-03, 10:57
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Nej, alla försök att få det här till ett slumpmord har kraschat. Istället är övervakningen uppenbar.

Senast i går kunde vi finna en och samma WT-man (anatoliern) mittemot Dekorima 22.48-23,20. Tre olika vittnen såg samme man. Helt okänd för PU. Fantombild och mycket bra signalement finns.

Hur länken mellan övervakningen och GM ser ut återstår att granska. Det kommer vi att greja.

Jag menar att det är här vårt fokus ska ligga.

Du förutsätter att info om GM finns eller kommer att finnas i material som har eller kommer att släppas. Men så behöver inte vara fallet. Gm kan ingå i en säkerhetsklassad grupp så att material om denne maskas eller existens förnekas. Jag tänker nu främst på folk som tillhör grupp (a) i min tidigare schematisering. Är DF i detta sammanhag inblandad eller bara en informationsvindlare?

Värst blir det, tror jag, om allt är infällt under en kuppförsvarsövning. Så som tidigare har redovisats hade ÖB möten med försvarsminiitern dagen innan mordet. (diskussion om detta ligger flera år bakåt tiden). Varför kan man inte tänka sig att MUST sedan ljuger om detta. Det är ju rena mardrömmen om den infiltrerats av en mördargrupp. Naturligvis kommer inte heller info om det att släppas ut. Det används också som en "slöja" för att dölja personers existens och förehavanden.
Det kan vara så att man nu släpper dokument för att "bränna folk" för att skydda nyckelpersoner som ligger bakom sekretess
Det finns sammantaget, menar jag, många tecken på att det fanns förberedelser till ett mord.
Sen kan man heller inte bara stirra sig blind på WT-iaktttagelser, Hur agerade exempelvis öppna polisens SBC efter mordet. Lägg därtill polispiketernas rörelser och utsagor. Tänker framförallt på 1520 0ch 3230. Sen har vi AK och Contrastig före och efter mordet

Hur som helst. Den främsta anledningen till att jag tog upp olika tänkbara grupper av WT är att det kan användas för att skapa olika arbetshypoteser som man sedan försöker verifiera eller falsifiiera för att gå vidare. Jag lekte i natt med ett scenario som ligger i linje med att det var ett tillfällighetsmord men också svagheten med det. Min övergripande idé är att fakta alltid ses i ljuset av en teori-ett sammanhang

Jag vill med detta inlägg inte på nåt sätt nedvärdera allt arbete som nu läggs ner på att analysera de släppta dokumenten-bara försöka se det i ljuset av en kanske alltför pessimistisk idé om hur långt man kan komma. och att vi undviker att bli nyttiga idioter
Senast redigerad av bartram 2020-08-03 kl. 11:01.
Citera
2020-08-03, 11:06
Medlem
Boken Mordnatten vittnenas berättelser av Viking Johansson

” Mordnatten vittnenas berättelser så presenteras för första gången det som vittnena iakttog på brottsplatsen när skotten föll. I original. Exakt. Ord för ord, i en helt unik faksimilutgåva.Boken innehåller originalförhören med vittnena som de faktiskt skrevs upp av polis under mars månad 1986, alltså högst 31 dagar efter mordet. Helt utan en författares åsikt eller journalists vinkel på saken.”

https://www.adlibris.com/se/bok/mordnatten-vittnenas-berattelser-9789187371677

Har lite försvunnet i havet av böcker om mordet.Tycker den utmärkt.
Citera
2020-08-03, 11:07
Medlem
bravehs avatar
Citat:

Finns det några exempel på yrkesmördare/erfaren mördare som endast skjuter ett skott? Det är fortfarande ett stort frågetecken varför han inte skjuter mer för att vara säker och varför han skjuter mot LP?
Citera
2020-08-03, 11:11
Medlem
SigersonHolmess avatar
Nä, det förstår jag mycket väl att du inte behöver visa. Du behöver ingenting. Jag påtalade bara vad som var brukligt. Men nu har du ju ändå beskrivit ett alternativt scenario/uppslag som kan bemötas.

Bakdörren stod ibland öppen och den behövde då och då stängas av väktarna. Att ställa upp den för att slinka ut och in för ett smärre statsministermord blir extremt riskabelt av två skäl. Dels risken att möta en väktare som är på väg att stänga dörren och dels risken att den redan kan ha stängts när GM behöver komma in igen. Att en GM skulle välja en tillflyktsdörr så nära brottsplatsen är väldigt ointelligent. Om någon väljer att följa efter GM kan denne se att den springer in på en gata och sedan försvinner, vilket gör att det går att förstå att han gömmer sig i en bil, port eller gått in i en dörr. Även risken finns att dörren kan låta när den stängs. Så även om GM kan se att den inte är förföljd så uppstår ett problem just när dörren skall stängas. Dels utan att synas och dels utan att låta. Och det är svårt att just när dörren stängs att veta att ingen just då kommer efter in på gatan och ser att personen är försvunnen för tidigt för att att ha försvunnit runt nästa hörn. Att som GM välja att exponera sig genom att koppla ihop sig med en vanligen låst dörr utan vidare flyktmöjligheter är mycket tveksamt. GM har enligt flera vittnen inte extremt bråttom från platsen heller, vilket han borde ha om han skall in i en bakdörr utan att synas när han tar den.

Vi har många vittnen som sett GM springa i trappan. Då måste den personen vara en annan än GM. Men att vi inte efter 34 år kunnat få fram vem denna person är om det inte är GM blir ju väldigt tveksamt. YN har mött någon annan än GM. HJ har tittat bort kort stund och plötsligt är det en annan person som flyr i trappan. Polisen har i sina förhör haft särskilt fokus på just den här frågan, att GM är samma person som springer i trappan. Det är tillåtet att ha annan uppfattning i den frågan men där blir det mycket att förklara.

Detta med utstämplingstiden blir ju också intressant. Om SE är GM och stämplar ut innan han tar bakdörren ut så hänger hans alibi endast på att samtalet hos väktarna varar i så lång tid att han måste bli sen till MP. Men om han är medveten om det, varför påtalar han inte själv då att detta samtal ägt rum, utan gör tvärtom. Han utnyttjar ju då inte förberedelsen han gjort för att få alibi. Han kastar bort sin chans till ett alibi. Han vet ju att han har en för tidig utstämplig för att rent tekniskt ha alibi. Han behöver något mer. Promenaden är för kort och han har dessutom bråttom som han säger, vilket ytterligare är dumt att säga. Han behöver bli sen, men agerar inte i linje med det.

Om SE är GM och stämplar ut efter sin utflykt via bakdörren så får han förvisso en tid efter mordet, men varför funkar då detta inte som alibi helt och fullt? Då måste ju stämpelklockan gå än mer fel än vad som hävdats, och det måste ju SE då förstå någon gång. Jag blir osäker på om detta är ett alternativ du föreslår, men jag ville bara ta upp det också.

Det är riktigt att vi har ett mycket svårt läge vad gäller vittnesmål som inte går ihop med varandra. Jag betraktar SE som osannolik GM till dess att starkare indicier finns.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Absolut inte, jag behöver inte visa att SE verkligen gick ut bakvägen före mordet och in bakvägen efter mordet.

Scenariot är fullt möjligt mht de vittnesmål vi har tillgång till.

Se scenariot som ett uppslag, inte som ett påstående om att det sannolikt var så det gick till.

Och som jag tidigare har dryftat, det kan vara så att de allra flesta har låst sig tankemässigt vad gäller utstämplingstiden.

Jag kan upprepa mig om du har missat mina tidigare förklaringar till hur 23:19 kan förklaras med utgång baksidan.

SE lämnar sitt rum runt 23:15, stämplar ut 23:19, går ut bakvägen på Luntmakargatan, tar höger på Tunnelgatan och ställer sig vid Dekorima, skjuter OP, springer tillbaks till ingången på Luntmakargatan, går rakt igenom huset och ut i receptionen och pratar bort runt två minuter med väktarna HO och AK.för att därefter gå ut på Sveavägen och ses komma till platsen av LL och hans kompis, cirkulera på mordplatsen och observera och prata med folk för att slutligen gå tillbaks in i Skandiahuset via entré Sveavägen runt 23:40 och berätta för HO vad som har hänt.

Nej, det är inga problem med utstämplingstiden i det scenario som jag visar här, däremot har du och alla andra som envist i 34 år utgår ifrån att SE stämplade ut 23:19 och gick ut i receptionen och vidare ut på Sveavägen, ett jäkla stort problem med att placera SE kronologiskt.

Vilka vittnesmål gör att det scenario som jag har skisserat blir problematiskt, berätta.

Bara erkänn att du inte kan få ihop SE med vittnesmål och hans egna utsagor, jag försöker åtminstone hitta någon typ av väg ut ur detta tunnelseende, och du med flera vägrar att acceptera att det inte finns något som direkt talar emot att det var så det gick till.
Citera
2020-08-03, 11:31
Medlem
[quote=bartram|Värst blir det, tror jag, om allt är infällt under en kuppförsvarsövning. Så som tidigare har redovisats hade ÖB möten med försvarsminiitern dagen innan mordet. (diskussion om detta ligger flera år bakåt tiden). Varför kan man inte tänka sig att MUST sedan ljuger om detta. Det är ju rena mardrömmen om den infiltrerats av en mördargrupp. Naturligvis kommer inte heller info om det att släppas ut. Det används också som en "slöja" för att dölja personers existens och förehavanden.
Det kan vara så att man nu släpper dokument för att "bränna folk" för att skydda nyckelpersoner som ligger bakom sekretess
Det finns sammantaget, menar jag, många tecken på att det fanns förberedelser till ett mord.
Sen kan man heller inte bara stirra sig blind på WT-iaktttagelser, Hur agerade exempelvis öppna polisens SBC efter mordet. Lägg därtill polispiketernas rörelser och utsagor. Tänker framförallt på 1520 0ch 3230. Sen har vi AK och Contrastig före och efter mordet [/QUOTE]
Mycket bra inlägg! Vad gäller Söderpiketen 3230 så har jag flera gånger hävdat att deras
berättelser om Djurfeldts bil mm bara är hittepå. Anledningen till att de var på Norrmalm
var deltagande i en kuppförsvarsövning. Som MUST definitivt aldrig kommer att erkänna.
Citera
2020-08-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Finns det några exempel på yrkesmördare/erfaren mördare som endast skjuter ett skott? Det är fortfarande ett stort frågetecken varför han inte skjuter mer för att vara säker och varför han skjuter mot LP?
Det finns cirka 20 vittnen, varav somliga helt nära. Mördaren tar en stor risk med varje skott och skjuter inte mer än nödvändigt. När Olof får ett skott i ryggraden vet mördaren att han är död och att det nu gäller att avlägsna sig så fort som möjligt för att inte efterlämna signalement. Lisbeth-kulan är däremot en öppen fråga. Men jag vänder mig mot den populära idén att ett "proffs" skulle skjuta minst tre skott mot Olof och sedan - får man väl förmoda - ytterligare tre mot Lisbet, för att vara på den säkra sidan. Han gjorde vad han skulle - snabbt och smidigt - och är än idag okänd. Drog han igång en vilda västern-show där på Sveavägen hade han förmodligen inte varit okänd idag, om jag får raljera en smula.
Citera
2020-08-03, 12:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Bouppteckning Stig Engström. 20000919. 9 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1CLkc1gC30KbNc-cJ0myq298xxZm6YZOu/view
Citera
2020-08-03, 12:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Det gör det säkert. Enligt rättsläkaren Kari Ormstad - jag har en tendens att lyssna på experter - är ett skott mitt i ryggen det effektivaste sättet att mörda en människa på. Då försäkrar man sig om att offret dör direkt.

Skott mot huvudet är mer osäkert. Ett mindre mål som dessutom är rörligt.

GM skjuter mot LP mot exakt samma punkt (mitt emellan skulderbladen) men kulan snuddar bara och orsakar ett piskrappliknande sår enligt sjuksköterskan på Sabbatsberg. Lisbeths kläder är ju också penetrerade av kulan.

Varför han inte skjuter fler skott mot LP kan vi spekulera i. Han kan exempelvis tänkt att det var dags att ge sig av och att ett extra skott mot LP därför var onödigt. Hon kastade sig ju ner direkt över OP. Kanske trodde GM att hon var dödligt sårad? Det är ju den bedömningen LGWP gör.
Citera
2020-08-03, 12:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Du förutsätter att info om GM finns eller kommer att finnas i material som har eller kommer att släppas. Men så behöver inte vara fallet. Gm kan ingå i en säkerhetsklassad grupp så att material om denne maskas eller existens förnekas. Jag tänker nu främst på folk som tillhör grupp (a) i min tidigare schematisering. Är DF i detta sammanhag inblandad eller bara en informationsvindlare?

Värst blir det, tror jag, om allt är infällt under en kuppförsvarsövning. Så som tidigare har redovisats hade ÖB möten med försvarsminiitern dagen innan mordet. (diskussion om detta ligger flera år bakåt tiden). Varför kan man inte tänka sig att MUST sedan ljuger om detta. Det är ju rena mardrömmen om den infiltrerats av en mördargrupp. Naturligvis kommer inte heller info om det att släppas ut. Det används också som en "slöja" för att dölja personers existens och förehavanden.
Sen kan man heller inte bara stirra sig blind på WT-iaktttagelser, Hur agerade exempelvis öppna polisens SBC efter mordet. Lägg därtill polispiketernas rörelser och utsagor. Tänker framförallt på 1520 0ch 3230. Sen har vi AK och Contrastig före och efter mordet

Hur som helst. Den främsta anledningen till att jag tog upp olika tänkbara grupper av WT är att det kan användas för att skapa olika arbetshypoteser som man sedan försöker verifiera eller falsifiiera för att gå vidare. Jag lekte i natt med ett scenario som ligger i linje med att det var ett tillfällighetsmord men också svagheten med det. Min övergripande idé är att fakta alltid ses i ljuset av en teori-ett sammanhang

Jag vill med detta inlägg inte på nåt sätt nedvärdera allt arbete som nu läggs ner på att analysera de släppta dokumenten-bara försöka se det i ljuset av en kanske alltför pessimistisk idé om hur långt man kan komma. och att vi undviker att bli nyttiga idioter

Japp, ingenting är klart vad gäller identifiering av personer och modus avseende olika grupper. Inbäddad i en kuppövning är en variant. En annan är att det var rätt okomplicerat. Vi får se vad vidare analyser ger.

Att övervakarnas signalement KAN leda till GM är givetvis ett antagande. Det är i alla fall ett uppslag som jag tycker polisen ska utreda. Oavsett om det finns en särskild Palmeutredning eller inte. Polisen finns kvar.
Citera
2020-08-03, 12:43
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Har du verkligen koll på utredningen? Han skjuter två skott. Han missar Lisbeth om det nu var meningen att träffa henne alt. en fallande olof.
Mördaren tar sedan ett par steg bakåt för att betrakta sitt värv (alltså precis det du efterfrågar) för att vara just säker. Sedan lunkspringer han från platsen.
Citera
2020-08-03, 12:44
Medlem
Basfaktas avatar
[quote=Makarov.24|72469626]
Citat:

Jag menar att det är här vårt fokus ska ligga.[/QUOT

Intressant hur ni grävt fram spännande saker. Frågan är hur ni ska kunna bevisa något?

Att finna bevis är i grunden polisens sak. Vi kan bara presentera ett trovärdigt scenario byggt på vittnenas iakttagelser, fantombilder, tider, platser mm.

För min del behöver det inte finnas en särskild Palmeutredning. Polisen finns kvar och kan göra jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in