2020-08-02, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, bra poäng.
Han tappade den biten oxå. Hur fan skulle hon komma in utan nycklar.
Varför ringer han inte henne istället.
Han frågar inte heller vad T gjorde efter att han kom hem den 14de.
När jag lyssnat på rättegången har jag inte hört åklagaren säga att de bevisat honom med lögn, ang att han raderat hennes nummer och Snapchat. Som han inte hade gjort enligt fup. Eller har jag fel o missat detta, tar åklagaren upp det?
Citera
2020-08-02, 01:03
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Spekulationer: Rent intellektuellt har man uppfattningen att hon på ett brutalt sätt blivit berövad livet.

Intuitionsmässigt har jag en känsla av att det som antyder mord - ex tjejens upphittade klädesplagg -blott är villospår. Hon är i liv, manipulerad till att påbörja en ny identitet, i ett annat land; ett helt nytt liv.

/GPS

Intellekt vs intuition: 1-0
Citera
2020-08-02, 01:07
Medlem
Citat:
Ja, bra poäng.

Han frågar honom inte medvetet, är min tolkning. För T väver in sig i lögner och vissa saker är uppenbart att han ljuger om, därav inga följdfrågor. Han har resan sagt flera gånger att han tagit nycklarna, därav ingen anledning att åka hem. Så det är enbart taktiskt från åklagarens sida.

Ungefär som kvällen W ska ha självmant lägenheten, när han säger att bråket ska ha börjar runt 17.30, de bråkar en stund, sen duschar de och blir vänner. Men börjar bråka igen, W sminkar sig, T sätter sig i sin fotälj och spelar. W kommer plötsligt och skriker på honom en stund, innan hon börjar packa, och så ser han i ögonvrån att hon drar. Han spelar en stund till, går ut i köket, dricker vatten, ser att sminket är borta, går ut, letar lite, tar ett tåg runt 19(?). Åklagaren återkommer senare till detta igen, men då nämns ingen dusch. Bara bråk och att W drog. När målsägandebiträde frågar så frågar han nånting om duschen, och agg T säger att de duscha cirka en timme. Sen fortsatte bråket, W skrek, drog, han spelade lite tid, drog efter henne och leta ett tag, osv osv. Finns ingen som helst tid till allt det han påstår om han tog tåget runt 19.

Därav att det inte följer upp på vissa uppenbart ihopkokade frågor. Vilket är förbannat snyggt gjort tycker jag, för T inser inte ens själv att han väver sig in i nätet av lögner. Han tror att han kommer undan för att de "släpper" det och går vidare till nästa fråga. Men nejnej, förbannat snygg teknik av herr Jim måste jag säga.
Citera
2020-08-02, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
När jag lyssnat på rättegången har jag inte hört åklagaren säga att de bevisat honom med lögn, ang att han raderat hennes nummer och Snapchat. Som han inte hade gjort enligt fup. Eller har jag fel o missat detta, tar åklagaren upp det?

Jo, de avhandlar det nångång under timma 2 har jag för mig i förhöret på Youtube.
Citera
2020-08-02, 03:37
Medlem
Citat:
Han borde byta advokat inför HR, men det fattar han inte!

En ny advokat kan inte trolla bort det han trasslat till. Hans enda chans är att det skulle finnas alternativ GM eller ett alternativt sätt hon dog på som är tillräckligt troligt så att det som nu är mest troligt inte håller. Det kommer inte lösas till HovR ändå som jag tror. Han har trasslat till det för mycket för att så tillräckligt tvivel.
Citera
2020-08-02, 07:38
Medlem
Citat:
Ja, bra poäng.
Han kunde ju ha sagt att hon kunde ha suttit och väntat på honom i trappuppgången tills han kom hem.
Citera
2020-08-02, 07:42
Medlem
Citat:
Tror att åklagaren inte vill göra honom upprörd utan i lugn och ro få honom berätta fler genomskinliga lögner.
Citera
2020-08-02, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja Thiskon är körd för länge sen. Han har ju inte ens försökt skylla blodspåren på något. i och med att han säger att han var hemma hela perioden det hände, konstigt att han inte märkt nåt.

Han är helrökt.

Detsamma till dig.
Jag tycker ändå att T verkar ganska lugn med tanke på situationen. Kanske får något lugnande under den här perioden. Tycker inte precis att han är arrogant, som alla skriver. Försöker bara försvara sig. Kanske han inte är så rädd för fängelset. Har kanske upplevt värre saker i Irak och resten av sitt liv. Har ju även uttryckt att var man mår bra av att få sitta.
Har själv jobbat i hemtjänsten en kortare period och fick då se att rasismen är mycket vanlig inom det yrket, inte från personalen men bland vårdtagarna. En del gamlingar nekar bestämt att ta emot hjälp från någon utlänning. Speciellt då mörkhyad. Inte alla vårdtagare dock men väldigt många. Kanske inte så roligt för en som försöker jobba där. Så, han kanske tycker att tillvaron i fängelset skulle kunna bli lika bra. Trivdes ju bra på psyket också.
Citera
2020-08-02, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon tjänar inte så mycket på det. De går igenom tingsrättens videos och ljudfiler. Blir sällan ny förhandling. Men hon tar ju betalt för att skriva överklagan. Offentliga försvarare har fastställda timarvoden - ca 1500 i timmen. Har inte taxan i huvudet just nu. Men de får inte debitera mer än den taxan - dock vanligt att man lägger på en jävla massa timmar, så vissa advokater saltar notan på det sättet.

Ibland har man dessutom "förenklade hovrättsförhandlingar" där alla inspelade förhör ses enskilt av hovrätten, utan att förhandlingen hålls öppen för parter och åhörare. Då blir ju inte rättegångsdagarna lika många.
Men eftersom alla parter måste vara med vid sakframställan, vid ev. nya förhör och vid slutpläderingen så får hon i alla fall liiiiiite pengar till ;-)
Senast redigerad av Haaaaag 2020-08-02 kl. 08:26.
Citera
2020-08-02, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
En ny advokat kan inte trolla bort det han trasslat till. Hans enda chans är att det skulle finnas alternativ GM eller ett alternativt sätt hon dog på som är tillräckligt troligt så att det som nu är mest troligt inte håller. Det kommer inte lösas till HovR ändå som jag tror. Han har trasslat till det för mycket för att så tillräckligt tvivel.
Han kan inte ta dig ut detta nä, inte på ngt sätt! Men hade jag varit han så hade jag bytt
Citera
2020-08-02, 09:36
Medlem
Roligt att läsa alla kommentarer på rättegångens youtube kanal om hur många som blivit blåsta på deras patreon tjänst
Citera
2020-08-02, 09:56
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tycker ändå att T verkar ganska lugn med tanke på situationen. Kanske får något lugnande under den här perioden. Tycker inte precis att han är arrogant, som alla skriver. Försöker bara försvara sig. Kanske han inte är så rädd för fängelset. Har kanske upplevt värre saker i Irak och resten av sitt liv. Har ju även uttryckt att var man mår bra av att få sitta.
Har själv jobbat i hemtjänsten en kortare period och fick då se att rasismen är mycket vanlig inom det yrket, inte från personalen men bland vårdtagarna. En del gamlingar nekar bestämt att ta emot hjälp från någon utlänning. Speciellt då mörkhyad. Inte alla vårdtagare dock men väldigt många. Kanske inte så roligt för en som försöker jobba där. Så, han kanske tycker att tillvaron i fängelset skulle kunna bli lika bra. Trivdes ju bra på psyket också.

Det sista är ju helt befängt. Att vårdtagare inte vill ha hjälp av utlänningar kan bero på väldigt, väldigt, väldigt många saker. Att din enda undermåliga slutsats får det till rasism är inget annat än patetiskt. För många äldre personer eller andra personer för den delen i behov av professionell hjälp är kommunikationen en central del för ett ömsesidigt förtroende/förhållande i vårdsituationen. Många utlänningar och då menar jag väldigt många utlänningar saknar grundläggande svenskakunskaper för att hålla tillitsfulla samtal. Detta bidrar i många fall till otrygghet för vårdtagare som kanske är beroende av livsnödvändiga mediciner och som eftersöker trygghet i slutskedet av sina liv. Bara för att nämna en orsak. Kolla t.ex. i Västerås där halva delen av vårdtagarna på ett äldreboende strök med under Corona med en personal som förutom saknat språkkunskaper dessutom behandlat de äldre illa. Vad det nu har med detta fallet att göra. Det är värt att besvara falska utspel som ditt. Vad skulle T ha råkat ut för hemskt i Irak? Han kom hit som ett litet barn väl? Om han nu tycker tillvaron i fängelset är bra hoppas jag han erkänner direkt, om han överklagar säger det annat. Han är livrädd för att sitta inne och speciellt för det han gjort. Han är ingenting innanför murarna och det vet han om. Tror mest det är snack från hans sida för att framstå som tuff och orädd, vi får se vad verkligheten säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in