2020-07-28, 22:02
Bannlyst
för att folk inte vågar gå sin egen väg.
Citera
2020-07-29, 03:56
Bannlyst
Var inte det ett skämt av Jerry Seinfeld för 25 år sen?

"With that said"

Nej du gubben. Du får nog komma på lite nyare komik och inte sno skämt från etablerade stå-up artister.

Annars ser jag ingen chans för dig att komma in i värmen.
Citera
2020-07-29, 04:03
Medlem
HenryBaketisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Jag hör eller läser det överallt. I så gott som alla poddar hör man det, i alla foruminlägg, i tv-debatter, fikarummet, plenisalen... You name it.

"Med det sagt"

Folk har någon åsikt och ett långt utlägg om något, byter stycke och inleder det med "med det sagt". Oftast utan att det ens passar in, liksom. Det känns som något folk skriver eller säger bara för att framstå som lite "intellektuella".

Ett väldigt förenklat exempel vore något i stil med:

Jag åt pizza på lunchen idag. Den var god och jag blev mycket mätt.

Med det sagt, gick jag sedan tillbaka till jobbet och knegade på ett par timmar till.

Ett dåligt och väldigt förenklat exempel som sagt, men det visar ändå hur absurt användandet av "med det sagt" kan se ut.

Vad betyder det ens? Är det en variant av "med andra ord"?

Något jag brukar använda är "därmed inte sagt", om jag har en åsikt om något men samtidigt har en något motstridig åsikt som jag försöker förklara och utveckla. Är "med det sagt" tänkt att användas på liknande sätt?

Varför har användandet exploderat så pass mycket på sistone? Någon annan som reagerat på det eller är det bara jag?

Med det sagt, ha det gott!
Du kanske helt enkelt bara är efterbliven, med det sagt.
Citera
2020-07-29, 08:52
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Var inte det ett skämt av Jerry Seinfeld för 25 år sen?

"With that said"

Nej du gubben. Du får nog komma på lite nyare komik och inte sno skämt från etablerade stå-up artister.

Annars ser jag ingen chans för dig att komma in i värmen.
Aldrig kollat på Jerry Seinfeld, men skulle gärna höra mer om det skämtet!
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBaketiss
Du kanske helt enkelt bara är efterbliven, med det sagt.
HAHA! Det där var något av det roligaste jag läst på länge!
Citera
2020-07-29, 18:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Felstavningar, meningsbyggnadsfel och särskrivningar är också vanligt på internet så det argumentet är svagt.

Jag tycker inte det verkar så vanligt förekommande:

http://storaordboken.se/words/s0/s_00E4gning.html
Man kan också konstatera att SAOB, som ska behandla alla tryckta svenska ord från 1526 och framåt, och vars uppslagsord SÄGA är skrivet såpass sent som 2001, inte belägger något enskilt ord sägning, utan bara sammansättningarna uppsägning, felsägning, repliksägning och nejsägning.

Det torde alltså kunna hävdas att det enkla sägning i betydelsen ord l. uttryck inte är ett accepterat ord i svenskan i dagsläget.
Citera
2020-07-29, 19:42
Medlem
Citat:
Felstavningar, meningsbyggnadsfel och särskrivningar är också vanligt på internet så det argumentet är svagt.

Jag tycker inte det verkar så vanligt förekommande:

http://storaordboken.se/words/s0/s_00E4gning.html

Det är nog nära till hands att det är en anglicism från: have (one's) say, som inte ens i engelskan är ett formelt sätt att uttrycka sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man kan också konstatera att SAOB, som ska behandla alla tryckta svenska ord från 1526 och framåt, och vars uppslagsord SÄGA är skrivet såpass sent som 2001, inte belägger något enskilt ord sägning, utan bara sammansättningarna uppsägning, felsägning, repliksägning och nejsägning.

Det torde alltså kunna hävdas att det enkla sägning i betydelsen ord l. uttryck inte är ett accepterat ord i svenskan i dagsläget.
Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Jag håller alltså helt med att sägning inte borde vara ett accepterat ord i svenskan i dagsläget. Tyvärr verkar det ändå sprida sig lite på internet, vilket är beklagligt.
Citera
2020-07-29, 19:48
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Jag håller alltså helt med att sägning inte borde vara ett accepterat ord i svenskan i dagsläget. Tyvärr verkar det ändå sprida sig lite på internet, vilket är beklagligt.
Fast det finns värre nybildningar, som t ex "hen".
Citera
2020-08-02, 01:22
Medlem
En trend i år bland reportrar är att är att byta ut ordet bostäder mor hem. Detta är ett helt nytt språkbruk men nu heter det att översvämningen tog si och så många hem. Dert är alltså en direktöversättning från engelska där man säger att si och så många homes förstördes i cyklonen eller översvämningen. På svenska har det hittills alltid hetat att si och så många bostäderförstördes i cyklonen eller översvämningen.

Alltså, svenska journalister sitter och surfar på engelska nyhetssajter och sedan gör de något slags rewrite och skriver under med sitt eget namn. Och eftersom de bara läser engelska romaner, om de läser, som Fifty shades of Gray så får vi nyhetskonsumenter spybollar som "hem" kastade på oss.
Citera
2020-08-05, 23:59
Bannlyst
Det är ju tydligt att den svenska befolkningen har degenererat. Helt klart att IQ-nivån långsamt sjunker bland de yngre.

Idag är det vanligare att folk skriver ”stadsminister” än det korrekta statsminister.

Och ”enda” och ”ända” ska vi bara inte prata om. Helt obegripligt.
Citera
2020-08-06, 02:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Det är ju tydligt att den svenska befolkningen har degenererat. Helt klart att IQ-nivån långsamt sjunker bland de yngre.

Idag är det vanligare att folk skriver ”stadsminister” än det korrekta statsminister.

Och ”enda” och ”ända” ska vi bara inte prata om. Helt obegripligt.

Nu är visserligen allt det du skriver hemmahörande i en annan tråd, se nedan, men vissa generaliseringar får inte stå oemotsagda.

Det var vanligt förr att folk skrev det felaktiga stadminister och det lever kvar i viss mån, men gör du en nätsökning så blir det 9000000-46000 i övervikt för det korrekta statsminister. Överdrifter är inte bra.

(FB) Den stora tråden där vi gnäller på våra medmänniskors språkbruk
Citera
2020-08-06, 11:55
Bannlyst
Citat:
Nu är visserligen allt det du skriver hemmahörande i en annan tråd, se nedan, men vissa generaliseringar får inte stå oemotsagda.

Det var vanligt förr att folk skrev det felaktiga stadminister och det lever kvar i viss mån, men gör du en nätsökning så blir det 9000000-46000 i övervikt för det korrekta statsminister. Överdrifter är inte bra.

(FB) Den stora tråden där vi gnäller på våra medmänniskors språkbruk

Really?

Jag kan inte påminna mig om att jag i något sammanhang såg någon som skrev stadsminister före, säg, millenieskiftet.

Idag varken skäms man för eller rättar man det ens i ”representativa” sammanhang.

https://www.gtg.se/nyheter/stadsminister-stefan-loefven-moette-deltagare-i-moejligheternas-vaerld

Du kanske har exempel som motsäger detta?

Att man redan på 50- och 60-talen började få dålig koll på skillnaden mellan stad och stat? Eller; det kanske började med kommunreformen 1971 när städerna försvann?
Citera
2020-08-06, 11:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Jag kan inte påminna mig om att jag i något sammanhang såg någon som skrev stadsminister före, säg, millenieskiftet.

Nu gör du ett kardinalfel. Före 2000 var det i princip ingen som läste något någonstans. Nätets tillkomst, utbredning och med det följande platser för att läsa hur/vad andra skriver är en sentida företeelse. Det fanns inga platser då att läsa hur människor formulerade sig i skrift i vardagslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in