Istället för att som idag sitta vid ett skrivbord och läsa magasin via Readly på en stationär skärm så är jag inne på att skaffa en platta för för första gången. Att läsa "stående" tidningssidor på "liggande" skärm är ju inte optimalt.
Jag har inga behov av att ta med den på resor, utan vill hemma kunna sitta i en fåtölj, soffan eller ligga i sängen och läsa. Wifi finns förstås.
Då jag använder en androidtelefon, samt Chrome OS på datorn så vill jag att det skall vara en platta med android som OS.
Om jag har förstått det rätt så är det surfplatta jag skall välja och inte läsplatta, läsplatta är mer för renodlade böcker?
Då den enbart skall användas för att läsa tidningar, och då blir det ju en stående tidningssida som läses, eller ibland ett helt uppslag. Finns det olika val av ratios på plattor? Dvs 16:9, 16:10, 4:3 osv... Är det någon som är mer optimal än någon annan för just läsning av tidningar?
Vilken upplösning bör man minst välja?
Som framgår är jag novis på det här med plattor och uppskattar alla råd.
Är det någon som idag använder någon platta för att läsa tidningar via Readly (eller motsvarande företag) och kan ge tips på någon modell av dagens utbud som fungerar bra?