2020-07-31, 14:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tävling?!? Så vitt jag vet är detta ett diskussionsforum.

Jaså, varför talade du om W.O. då?

Citat:
För att kunna göra gissningar värda att nämna måste man utgå från ett underlag. Det gör jag.
Om man framlägger sina gissningar i ett diskussionsforum är det rimligtvis för att man vill diskutera dem med andra användare. För att kunna diskutera meningsfullt behöver man också berätta hur man kommit fram till sina gissningar.

Du är fri att sluta diskutera när du vill och jag är fri att gissa hur mycket jag vill utan begränsning från din sida.

Citat:
Jag har redan gett dig svaret. Det finns här i excelfilen:
http://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/folj-preliminar-statistik-om-dodsfall/

Ge mig ditt entydiga svar i siffror i inlägget, inte via länkar till SCB.

Citat:
Haha 😁. Din cherrypicking är onekligen underhållande.
Varför bortser du till skillnad från SCB från förra året när du anger dödstal de senaste åren?

Ja du är lätt att underhålla då. Om vi har 5 år i en tidsserie och de fyra första ligger högre än det sista så är det väl fullt naturligt att medelvärdet för de 5 åren är högre än resultatet för det sista året.

Senast redigerad av HerrGickhan 2020-07-31 kl. 14:04.
Citera
2020-07-31, 14:02
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om det är +9 så var min känsla idag mycket rätt. Jag skrev för en 20 minuter sedan om en rapportering som skulle bli mellan 7---11 nya döda i corona.

I morgon förväntar jag mig en lite högre siffra, tyvärr, det kommer att ligga mellan 11--14 nya avlidna.

Nu skall jag också följa huruvida gapet blir oförändrat eller om det börjar öka. Det finns risk för fortsatt semester-rapportering och att gapet ökar på nytt.
Klart lägre
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu förstår jag inte hur du menar. Tensta har fler dödsfall. Man har i flera månader haft uppfattningen att utanförskapsområden är mer drabbade.

Om det inte handlar om smitta för Björn Olsen, utan om vilka som utvecklar antikroppar, var kommer då kluster in i bilden? Är det jämn smittspridning, men antikroppskluster?

Dessutom tror jag inte Björns poäng är att viruset sprids i kluster p.g.a. befolkningsfaktorer. Det är ju närmare vad Tom Britton säger? Björns poäng är väl att det finns något hos själva viruset, bortom hudfärg, ålder och socioekonomi, som gör att det sprids i kluster?
Det tror jag inte han har sagt. Han har sagt att virusets egenskaper gör att det sprider sig i kluster.

Som en av orsakerna till mönstren. Det framkommer med all önskvärd tydlighet i artikeln. Redan på rubriknivå:

Studien bekräftar: Fattigt område hårdare drabbat
Citera
Medlem
Sverige
+4 döda
+0 iva
+322 fall

Norge
+0 döda
+0 iva
+? fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+9 fall

Danmark
+0 döda
+0 iva
+64 fall
Citera
2020-07-31, 14:03
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Avlidna: 4
Nya fall: 322

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste fredagssiffror avlidna: 21, 26, 26, 9, 50.
Fem senaste torsdagssiffror nya fall: 234, 404, 565, 780, 1247.

Skönt att vi börjar komma ner på normalare siffror.
Kan det vara partiell flockimmunitet som börjar kicka in?
Citera
2020-07-31, 14:04
Medlem
Otroligs avatar
Något om dagens siffror:

För avlidna så föll rapportsiffran rejält jämfört med föregående vecka. Denna vecka 46 rapporter jämfört med 78 förra veckan.

Antal nya smittade har eventuellt hamnat på en platå eller faller svagt om man tittar veckovis. Återstår att se nästa vecka när lördagens och söndagens nya fall presenteras.
Citera
2020-07-31, 14:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Norge gör väl likaså, fast underförstått genom att deras "FHM" nu lagt upp instruktioner på hur man använder munskydd korrekt.

Ok! Det visste jag inte, kloka norrmän och danskar.🙋🏼‍♀️
Citera
2020-07-31, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Den allmänna uppfattningen precis som din är ofta rejält ovetenskaplig.
Att olika länder drabbats olika hårt av Corona beroende på ett flertal orsaker är dock ingen nyhet. Inte heller är det en nyhet att olika länder redovisar döda av med och i C19 rejält annorlunda.

Så du menar att Norge skulle missat 90% dödsfallen i COVID?

Så uselt räknar nog inte ens en norrmännen.

I själva verket är det så att Norge testar mer än Sverige, man har också en högre andel döda på äldreboenden och jämfört med UK t ex så har Sverige högre krav för att klassas som COVID-död.

Och sen har vi ju det här med överdödligheten som är den sista spiken i kistan för ditt svammel.

Din tes lyfter väl inte riktigt skulle man kunna säga utan att vara oartig.
Citera
2020-07-31, 14:10
Medlem
arbetets avatar
Det här är bra och alldeles sant. Hon sätter fingret på det jag känner instinktivt när Anders Tegnell öppnar käften:
Ina Hallström

I am constantly reminded of Freud's so called "kettle logic" these days.
Kettle logic is a sort of rhetorical device where multiple arguments are used to defend a point, but the arguments are inconsistent with each other.
Today, Sweden’s state epidemiologist — who is a notorious rhetorician — gave a prime example in his answer to criticism raised by Björn Olsen. According to Olsen there were several mistakes made in the Swedish strategy.
Anders Tegnell said:
— We can't really tell today what has been right or wrong, and a mistake is something you make more or less intentionally, and there are none.
Just let that sentence sink in for a moment.
Both Derrida and Žižek have made references to Freud's kettle logic. In The Interpretation of Dreams, Freud used the example of a man who is accused by his neighbour of having returned a kettle in a damaged condition. The man offers the following three arguments in defense:
1. That he had returned the kettle undamaged
2. That it was already damaged when he borrowed it
3. That he had never borrowed it in the first place
Argument 2 refutes 1 and argument 3 refutes both 1 and 2.
Let's use the same format to break Tegnell's statement down. Tegnell said:
1. We can't really tell today what has been right or wrong.
2. A mistake is something you make more or less intentionally.
3. There are none.
Argument 1 refutes argument 3: if we can't tell yet, how can he say no mistakes have been made? Argument 2 refutes 1 and 3 by saying it's not even relevant to speak of mistakes because a mistake is linked to some sort of intention. Since he had no intention, this cannot, by definition, be a mistake at all. He actually starts discussing the very definition of "mistake" in argument 2, implying that Olsen used the wrong concept in his critique. But why then, one wonders, did he accept the concept of mistake in arguments 1 and 3? In one simple sentence he is saying that they made no mistakes, that it's too early to tell if any mistakes were made AND that it is irrelevant to speak of mistakes in the first place.
This kind of logic has been very common in the claims made by the Public Health Agency and Tegnell in particular excels in them.
In Sweden's corona response so many things remain unanswered, the same arguments are repeated over and over again without reference to any evidence supporting the claims.
Many times arguments just don't make any sense, but that might be difficult to catch when listening to statements live. It sounds good, but there is no logic to them. If anything, the logic above is the weird logic of dreams, as Freud noted. Once you start to notice and think about this kind of statements, the lack of coherent logic is frustrating, you usally get annoyed or even start laughing when arguments refute themselves or are obviously inconsistent.
To sum up: Kettle logic is a really great device for comedy and dream-work but less so in real life arguments and discussions.
~
The quote:
"– Det går inte i dag att säga vad som varit rätt eller fel, och misstag är något som man gör mer eller mindre avsiktligt och några sådana finns inte."

https://www.expressen.se/nyheter/olsen-slar-tillbaka-efter-kritiken-mot-22-forskarna/
https://www.facebook.com/inahall/posts/10160775612568636
Citera
2020-07-31, 14:10
Medlem
vinlands avatar
Finsk utredning från sena Maj ang munskydd, för er som fortfarande tvivlar.
Lek med tanken på partiklar typ 20um och avstånd på 10 m som tangerar riskzoner.
https://arxiv.org/pdf/2005.12612.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Avlidna: 4
Nya fall: 322

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste fredagssiffror avlidna: 21, 26, 26, 9, 50.
Fem senaste torsdagssiffror nya fall: 234, 404, 565, 780, 1247.

Jag börjar förstå varför FHM inte ville offentliggöra postnummer-områden, för samkör man dessa med den data vi har idag, kan man nog se att FHM:s rekommendationer inte fungerar i verkligheten.
Att sen Expressen publicerade enbart delar av dessa postnummer, och dessutom la detta bakom en betal-vägg, visar bara att det ska mörkas in absurdum, på samma sätt som den professor som fick sin medverkan som sommarpratare i P1 censurerad då han snackade för mycket detaljer......
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/4q5mx9/aldreforskaren-jag-blev-censurerad-av-sr
Senast redigerad av vinland 2020-07-31 kl. 14:17.
Citera
2020-07-31, 14:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
De ser säkert sambandet. Men som i allt annat (även här på FB) så handlar det om att slippa erkänna att man har fel. Man är till och med beredd att gå hur långt som helst för att slippa erkänna det.

Precis som här på FB.
Ja och vi var till och med 3 stycken i klassen från början. The UK, Holland och Sverige. När så de bägge andra beslöt sig för att skolka stannade vi kvar som den siste gossen Ruda.

Vi trodde i vår enfald att det var bättre att vara ensam i klassen än tillsammans med våra vänner på upptåg ute i världen. Vi visste ju helt säkert att viruset betedde sig som en influensa och därför måste vi följa reglerna. De två andra gossarna insåg tidigt att det bästa var att agera först och upptäcka sen.
Citera
2020-07-31, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige
+4 döda
+0 iva
+322 fall

Norge
+0 döda
+0 iva
+? fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+9 fall

Danmark
+0 döda
+0 iva
+64 fall

322 nya fall nu när man som det verkar testar mindre än på flera veckor. Inte bra alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in