2020-07-31, 12:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Apropå sk ”samhällsnytta”,Gröna Lund skapar arbetstillfällen, människor som jobbar där betalar skatt, skatten går bla till att betala lön till de sk hjältarna i vården.

Fast med det argumentet kan man ju motivera hur farliga verksamheter som helst. Till och med statliga bordeller! Ökad smittspridning är hur-eller-hur det dyraste för samhället, både i lidande och rent ekonomiskt.
Citera
2020-07-31, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Nu har Italienarna samkört väderdata med ozon-pm2,5 och covid-19.
Deras utredning påvisar att luftföroreningar/låg luftfuktighet i kombo med markozon accelererar covid-19 infektioner, då coronan:s "spikes" kan "rida" på smutspartiklarna....

https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0048969720335257?token=CD5352C1C143A6C36352AE23F9 FC0041C4D7FCF98D80F5BC701E25E70E02EB5EA7993DF56F76 4CAEF5D2BEA4A1B31954

Med den utredningen har vi då länk till en mall som beräknar uv och smitta:
https://www.dhs.gov/science-and-technology/sars-airborne-calculator?utm_source=hp_slideshow&utm_medium=web& utm_campaign=dhsgov

Sen kan vi då kolla på SMHI:s prognoser för marknära ozon:
https://www.smhi.se/vadret/luftkvalitet/marknara-ozon#ws=wpt-a,proxy=wpt-a

Kollar man sen in diverse mätstationer för PM 2,5 gällande luftföroreningar kan man ana ett samband.

Om vi ser till Tensta/Järva/Rinkeby så ligger dessa inom den U-sväng för motorväg E18 där det är ganska så skitig luft, sen torrt väder (låg rf) ihop med varierande ozon-mängder och partiklar hjälper då till i smittspridningen. (medan ozon i sig självt skadar virus vid högre nivåer)

Hade nu FHM samkört sitt test mellan Tensta och Södermalm, istället för Norra Djurgårdsstaden, där det knappast finns stora gator, hade de fått andra värden. FHM försökte ursäkta sig med antalet infödda svenskar för Djurgårdsstaden-men det är i princip samma för Södermalm, som dock har ökända Hornsgatan samt Söderleden/Götgatan m.fl.

Det känns alltså som om FHM riggade sin undersökning, för kan det nu bevisas till 100% att luftföroreningar accelererar smittan, blir munskydd i princip en nödvändighet, speciellt i områden med högre luftföroreningar.

Bra forskat.

Luftföroreningar spelar säkert in i viss utsträckning, de skapar ju också irritation i slemhinnor vilket i sig kan påverka mottagligheten för virus etc.

Finns alltså dubbla orsaker att bära mask om luften är dålig.

Ytterligare en länk med bilder på virusets storlek vs partiklar etc.

"Figures 2 and 3 show that for every 50 μg/m3 increase in the daily average, the logarithmic infection rate increases by 0.234%. That is to say that at average PM10 levels of 350 μg/m3 , our infection rate will be twice as high as at levels below 50 μg/m3 , as can be seen among the different infection curves observed in the regions analysed in the Italian publication, in which the high infection rate in Lombardy in the other Italian regions stands out."

https://abcdust.net/how-large-is-a-corona-virus-virion-compared-to-the-mp10-2-5/
Citera
2020-07-31, 12:07
Medlem
Beaver14s avatar
Vad säger norska regeringen på PK som pågår nu? Är på en plats där jag inte kan lyssna...
Citera
2020-07-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är de förvånade? Inte vad jag har noterat. Försöker du vara lustig?!?
Alla har väl pratat om en andravåg och att det är viktigt att fortsätta tänka på att skydda sig och andra ...

Ja.. det verkar ju nästan som det. De som har haft nedstängt i några veckor och verkar hoppas på att smittspridningen upphört helt och hållet. Sedan kallas den marginella ökningen, som är helt logisk av att fler folk träffas (och som är oundviklig), av smittspridningen som "en andra våg".
Citera
2020-07-31, 12:08
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag håller med dig till 100%.

Varför skulle det tex smitta mer på Gröna Lund än på en fullpackad badstrand?

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Gröna Lund = berusande (mer eller mindre omdömeslösa) skrikande och tjoande människor i många trånga miljöer och attraktioner. Solklart rätt beslut att inte hålla öppet

Den beskrivningen passar väl in på studentstaden Lund också?

Det behöver väl inte vara gröna före...
Citera
2020-07-31, 12:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och du måste lära dig förstå att ett immunsvar efter vaccinering inte nödvändigtvis betyder immunitet mot sjukdomen i fråga eller att problemen i övrigt är lösta.

Har du lärt dig det nu?

I synnerhet inte när det gäller SARS-CoV-2 och COVID-19.
OK, du ändrar dig nu? Precis om jag förutspådde att du skulle göra? Där kom Nigeriabrevet på posten, så att säga?

Du menar nu att det räcker inte att det finns ett vaccin före årsskiftet - vaccinet måste uppfylla kriterier som du definierar i efterhand. Det är SÅ du skall slippa undan ditt bullshit?

Jag börjar tro att du i själva verket heter Kwatumbe Abukabar och bor i Lagos, Nigeria.

Du är sannerligen den största lögnaren och fake-artisten på det här forumet. Helt otroligt.
Citera
2020-07-31, 12:13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad säger norska regeringen på PK som pågår nu? Är på en plats där jag inte kan lyssna...

Citat:
Bent Høie, hälsominister meddelar att Belgien nu är rödlistade i Norge.

– Smittspridningen i Norge är fortsatt låg, säger Bent Høie.
Verkar mest vara snömos på den PK.
Citera
2020-07-31, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Det svarar inte direkt på mina frågor. Jag kan garanterat hitta "belägg" för det mesta på Youtube.

Eftersom att du tar upp fake news och mainstream media så förutsätter jag, Iom att du inte gav något svar på frågorna att det handlar om alternativa fakta, kanske t o m konspirationsteorier.

Källkritisk ska man vara, det lär sig alla i skolan så jag hoppas du är lika kritisk till dessa källor som du är mot "mainstream media".

Jag blir ju bra nyfiken på vad dessa röster säger, förmodligen syftet med ditt svar såklart men det är nog inget för mig.

Trevlig kväll!
Det är david Ickes aliens som ligger bakom SARS-CoV-2 enligt de där "alternativa fakta".

Det är omöjligt att hitta ett bevis mot att det är så.
Citera
2020-07-31, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Som sagt - missa inte Brian Rose's live-intervju med David Icke, nu på söndag, 2 aug, på YouTube. Han kommer få dig att vilja utforska YouTube och Bitchute efter fler vittnesmål. Det finns massor av inlägg från forskare, läkare, agenter som inte blir publicerade i mainstreammedia ("fake news", du vet...).

Det handlar i stort om NWO, the New World Order, eller the 4th Industrial Revolution, eller Agenda 21, eller Agenda 2030, kärt barn har många namn...

Teaser:

https://www.youtube.com/watch?v=IOyVeUrYG-s
Citera
2020-07-31, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Att dem glädjer sig åt att det minskar i Sverige och hoppas kunna öppna mot fler regioner nästa vecka. Alltså ingenting som vi inte redan vet. De verkar också väldigt bekymrade över att antalet fall i Norge nu ökar.
Citera
2020-07-31, 12:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnstein
Ja.. det verkar ju nästan som det. De som har haft nedstängt i några veckor och verkar hoppas på att smittspridningen upphört helt och hållet. Sedan kallas den marginella ökningen, som är helt logisk av att fler folk träffas (och som är oundviklig), av smittspridningen som "en andra våg".
Sluta tramsa.
Har inte fått uppfattningen av att man är förvånade - det är ingen som har trott att man utplånar smittan med lockdown.
Däremot kan jag tänka mig att de är oroade då de inte riktigt kan veta hur denna s k andravåg beter sig och vad den för med sig.
Citera
2020-07-31, 12:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Nu har Italienarna samkört väderdata med ozon-pm2,5 och covid-19.
Deras utredning påvisar att luftföroreningar/låg luftfuktighet i kombo med markozon accelererar covid-19 infektioner, då coronan:s "spikes" kan "rida" på smutspartiklarna....

https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0048969720335257?token=CD5352C1C143A6C36352AE23F9 FC0041C4D7FCF98D80F5BC701E25E70E02EB5EA7993DF56F76 4CAEF5D2BEA4A1B31954

Med den utredningen har vi då länk till en mall som beräknar uv och smitta:
https://www.dhs.gov/science-and-technology/sars-airborne-calculator?utm_source=hp_slideshow&utm_medium=web& utm_campaign=dhsgov

Sen kan vi då kolla på SMHI:s prognoser för marknära ozon:
https://www.smhi.se/vadret/luftkvalitet/marknara-ozon#ws=wpt-a,proxy=wpt-a

Kollar man sen in diverse mätstationer för PM 2,5 gällande luftföroreningar kan man ana ett samband.

Om vi ser till Tensta/Järva/Rinkeby så ligger dessa inom den U-sväng för motorväg E18 där det är ganska så skitig luft, sen torrt väder (låg rf) ihop med varierande ozon-mängder och partiklar hjälper då till i smittspridningen. (medan ozon i sig självt skadar virus vid högre nivåer)

Hade nu FHM samkört sitt test mellan Tensta och Södermalm, istället för Norra Djurgårdsstaden, där det knappast finns stora gator, hade de fått andra värden. FHM försökte ursäkta sig med antalet infödda svenskar för Djurgårdsstaden-men det är i princip samma för Södermalm, som dock har ökända Hornsgatan samt Söderleden/Götgatan m.fl.

Det känns alltså som om FHM riggade sin undersökning, för kan det nu bevisas till 100% att luftföroreningar accelererar smittan, blir munskydd i princip en nödvändighet, speciellt i områden med högre luftföroreningar.
Bra gräv, det får man säga.

Oerhört intressant.
Att viruset inte skulle vara "luft"-buret, utan "ozon"-buret är ju smått obehagligt. Men det skulle förklara varför man i Kina redan i Mars mätte upp virushalter i luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in