Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Urvalet från Expressens artikel:
Tensta-gruppen:
29% kvinnor, 99% utländsk bakgrund, medelålder 50 år.
Norra Djurgårdsstads-gruppen:
58% kvinnor, 2% utländsk bakgrund, medelålder 37 år.
Jag behöver inte förklara för dig vad det får för effekter på antikroppsmätningarna. Med tanke på hur skevt de valt ut i de här avseendena, så skulle det inte förvåna mig om deltagarna i Tensta även hade väsentligt högre BMI. Jag skulle gå så långt som att kalla det forskningsfusk, att jämföra två grupper som aktivt valts ut för att ha olika etnicitet (på ett sätt som inte speglar området**) där invandrargruppen dessutom är 13 år äldre och innehåller hälften så många kvinnor.
Med det vi vet, om man vill ha ett objektivt mått på smittspridningen, och använda snabbtester för antikroppar för att mäta incidens, så måste man testa ett helt likvärdigt urval personer på båda ställena. Samma könsfördelning, ålder och helst även samma hudfärg. En forskare med heder hade sett till att urvalet i Tensta hade något fler kvinnor, svenskar och var något yngre, för att kunna utesluta det sambandet..
Sen måste personerna väljas ut helt slumpmässigt, för att vara säker på att de inte ingår i samma kluster. Det kan inte vara personer ur samma familj, trappuppgång, skolklass, fotbollslag m.m. Det blir extra viktigt om spridningen sker i kluster, som de hävdar. Hur de gjort urvalet vet jag inte, men det är uppenbarligen inte ett slumpmässigt urval.
**Notera att deras andel med utländsk bakgrund (minst en utlandsfödd förälder) kraftigt överdriver skillnaderna i demografi mellan de här områdena. I Tensta har 12% svensk bakgrund. Norra Djurgårdsstaden är helt nytt, och det saknas nog siffror för det, men området bör ha närmare en femtedel med utländsk bakgrund.
Rapporten har inte publicerats ännu (publiceras inom kort i tidskriften Infection Ecology & Epidemiology) så att Björn Olsen skulle ägna sig åt forskningsfusk kanske är lite tidigt att dra den slutsatsen nu. Det beror på frågeställningar och vad man avsett undersöka samt hur transparent man är angående metodik och insamlad data. Likaså är det ett plus om forskarna resonerar kring faktorer som kan ha påverkat resultatet i undersökningen.
Men att urvalet av testpersoner borde vara slumpmässigt gjort är väl det absolut minsta krav man kan ställa. Annars kan det bli hur fel som helst. Håller helt med dig i det. Nu framgår det inte i Expressen hur urvalet gått till, men det lär väl komma fram senare.
Jag håller också med om att det kan bli missvisande med så olika medelålder på testpersonerna i de olika områdena (50 respektive 37 år). Det kan ju finnas faktorer i sätt att leva och umgås som har direkt med ålder att göra även hos människor med olika bakgrund.
Det jag inte helt håller med om är att skillnaderna i kön och etnisk bakgrund och även BMI har någon större skillnad i resultatet, även om etnicitet inte är representativ för områdenas befolkning. Men det beror på vad man vill visa. Vill forskarna visa på skillnaden mellan olika socioekonomiska områden generellt så har det nog liten betydelse. Vill man visa mer konkret hur olika invandrargrupper drabbas så måste urvalet såklart vara bättre och fler testpersoner borde tagits med.
Läsvärda inlägg från din sida

. Det behövs i forumet personer som sakligt ifrågasätter det som forskningen och våra myndigheter kommer fram till istället för att, som är vanligt, hänvisa till någon random studie gjord i mars i Långtbortistan långt från svenska förhållanden eller peka mot ett två timmar långt Youtubeklipp på engelska. Sedan kan vi debattörer ha olika åsikter om saker och ting, men sakfrågan och sakargumenten hamnar i fokus brukar debatten bli intressant