2020-07-31, 11:12
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu sprider ju inte viruset sig övervägande genom kontaktsmitta utan genom att man andas in det.

Man kan ju få viruset från ytor,

väl därför handhygien är viktigt?

Jag gjorde en översikt om vad som sades om ytor i slutet på maj:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

WHO säger fortfarande 72 timmar på hårda ytor:

"How long does the virus survive on surfaces?

The most important thing to know about coronavirus on surfaces is that they can easily be cleaned with common household disinfectants that will kill the virus. Studies have shown that the COVID-19 virus can survive for up to 72 hours on plastic and stainless steel, less than 4 hours on copper and less than 24 hours on cardboard.

As, always clean your hands with an alcohol-based hand rub or wash them with soap and water. Avoid touching your eyes, mouth, or nose."
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses

FHM säger ingenting längre,

de har tagit bort informationen om kontaktsmitta från
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

i Sverige smittar inte viruset via ytor.

EDIT: 72 timmar är 3 dagar.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-07-31 kl. 11:18.
Citera
2020-07-31, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
FHM har visst avrått från att använda munskydd eftersom de menade att det kunde öka smittspridningen.

När och var? Källa på den.

Det är skillnad på att inte rekommendera generellt och att avråda.
Citera
2020-07-31, 11:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Errhhmm...host...harkel...

Vem skall du betala den där tusenlappen till om du förlorar...? Och hur?

Tror dessutom att man måste vara något mer specifik. Vaccin finns ju redan, som dessutom visat sig verkningsfullt i FAS 1 studier. FAS3 pågår åtminstone med två vaccin. Sedan i vilken takt det hinner distribueras är ju något oklart, men det låter ju som att det kan starta kort efter årsskiftet. I vart fall här i Sverige. Möjligen är man något snabbare i UK och i USA. Så vad menar vi egentligen med att "ha vaccin"? Det bör man möjligen bena ut först innan man startar vadslagningen. Jag personligen tror att alla svenskar som vill kommer att vara vaccinerade innan första halvåret 2021 går mot sitt slut. Riskgrupper antagligen under Q1.
Citera
2020-07-31, 11:21
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
När och var? Källa på den.

Det är skillnad på att inte rekommendera generellt och att avråda.

Har du precis hört att det finns ett samhällsfarligt virus i landet.

Du, det skulle inte ens användas munskydd av äldrevårdspersonal.

Fråga mig gärna efter källa när var och hur.

Det kommer du inte att få,

jag har inte tillgång till alla TV kanalers sändningar och inslag sedan februari.
Citera
2020-07-31, 11:22
Medlem
Beaver14s avatar
Bör vara färre än 40 IVA-vårdade just nu.
ICU-registret säger 40 men envisas av någon anledning med att ha 5 på Jönköping. Men regionen själv uppger idag att endast 1 vårdas på IVA för covid-19 i länet.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
https://rjl.se/om-oss/pressrum/aktuell-statistik-covid-19-i-jonkopings-lan/
Citera
2020-07-31, 11:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror dessutom att man måste vara något mer specifik. Vaccin finns ju redan, som dessutom visat sig verkningsfullt i FAS 1 studier. FAS3 pågår åtminstone med två vaccin. Sedan i vilken takt det hinner distribueras är ju något oklart, men det låter ju som att det kan starta kort efter årsskiftet. I vart fall här i Sverige. Möjligen är man något snabbare i UK och i USA. Så vad menar vi egentligen med att "ha vaccin"? Det bör man möjligen bena ut först innan man startar vadslagningen. Jag personligen tror att alla svenskar som vill kommer att vara vaccinerade innan första halvåret 2021 går mot sitt slut. Riskgrupper antagligen under Q1.
Godkänt och färdigt för vaccinering av större grupper samt tillgängligt på marknaden, skulle jag säga är målsnöret.
Citera
2020-07-31, 11:24
Medlem
Merwinnas avatar
...och en annan sak jag retar mig på, när det gäller Tegnell, Hallengren, Löfven och deras anhang. De tycker uppenbarligen inte om att svenskar är språkkunniga, och att det finns utländska tidningar och sändningar som man kan ta del av på internet. De skulle väldigt gärna vilja hålla oss i okunskap - men det går inte längre!

Kommer t.ex. ihåg när icke-skolstängningarna debatterades som mest i mars och april, och en del föräldrar höll sina barn hemma ändå. Hallengren yttrade att "de har sett att barnen är hemma i andra länder, och då tror de att det ska vara så, det är inte bra. Kommunerna måste prata förstånd med dem" (eller words to that effect).

Jag tror våra makthavare väldigt gärna skulle vilja kontrollera vårt tillflöde av nyheter ifrån andra länder - som man gör i Nordkorea och i alla fall tidigare har gjort i Kina! Så mycket enklare att styra och kontrollera pöbeln då...
Citera
2020-07-31, 11:25
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Godkänt och färdigt för vaccinering av större grupper samt tillgängligt på marknaden, skulle jag säga är målsnöret.

Vore intressant att få ta del av Kinas och Rysslands facit så här långt. Dom vaccinerade ryktesvis både militär och elit redan i april/maj
Citera
2020-07-31, 11:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att befolkningen ökat innebär ju att fler borde dö om man räknar i antal. Att fler är äldre borde ytterligare verka i den riktningen. Det innebär att ett normalintervall över tidsperioden 20 år inte är en underskattning om man ser det så.

Det som jag hellre skulle anföra som argument är möjligen att det kommit fram bättre mediciner och behandlingar som hjälper till ett längre liv.
För att det ska vara möjligt att göra något sånär rättvisande jämförelser av dödstal mellan olika år eller perioder så måste befolkningen och övriga förutsättningar vara så lika som möjligt.
Som jag skrivit tidigare är det därför som SCB gör jämförelser med den senaste femårsperioden när de redovisar hur Corona hittills påverkat årets dödstal. Man redovisar under- resp överdödlighet vecka för vecka jämfört med motsvarande perioder under åren 2015-2019 samt ett medelvärde av dessa.
http://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/folj-preliminar-statistik-om-dodsfall/

Dödstalen per 1000 av medelfolkmängden har sjunkit kraftigt sedan sekelskiftet, även om det totala antalet döda inte varierat så mycket under samma period. Om man tittar på den senaste femårsperioden ser man att dödstalen per 1000 av medelbefolkningen varit mycket mer stabila.
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101I/Dodstal/chart/chartViewColumnStacked/
Med andra ord har inte dödstalen per 1000 av medelbefolkningen ökat i takt med att andelen äldre i befolkningen ökat. Tvärtom har dödstalet per capita minskat ordentligt under perioden
Citat:
På det hela taget tror jag ändå att mitt skattade normalintervall är en godtagbar utgångspunkt inte långt från sanningen.
Om du ska argumentera mot vill jag se något annat än bara killgissningar och svepande formuleringar om att du trots allt ändå har rätt.
Du efterfrågade underbyggda bevis av mig. Du har fått bevis. Var är dina?
Har du öht gjort några beräkningar på hur de faktorer du tar upp ovan påverkar dödstalen över tid?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om du ska argumentera mot vill jag se bättre underbyggda bevis än bara en svepande formulering om att befolkningen förändrats en hel...[antar att du glömde ...del].
Senast redigerad av DoraF 2020-07-31 kl. 11:34.
Citera
2020-07-31, 11:32
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Urvalet från Expressens artikel:

Tensta-gruppen:
29% kvinnor, 99% utländsk bakgrund, medelålder 50 år.

Norra Djurgårdsstads-gruppen:
58% kvinnor, 2% utländsk bakgrund, medelålder 37 år.

Jag behöver inte förklara för dig vad det får för effekter på antikroppsmätningarna. Med tanke på hur skevt de valt ut i de här avseendena, så skulle det inte förvåna mig om deltagarna i Tensta även hade väsentligt högre BMI. Jag skulle gå så långt som att kalla det forskningsfusk, att jämföra två grupper som aktivt valts ut för att ha olika etnicitet (på ett sätt som inte speglar området**) där invandrargruppen dessutom är 13 år äldre och innehåller hälften så många kvinnor.

Med det vi vet, om man vill ha ett objektivt mått på smittspridningen, och använda snabbtester för antikroppar för att mäta incidens, så måste man testa ett helt likvärdigt urval personer på båda ställena. Samma könsfördelning, ålder och helst även samma hudfärg. En forskare med heder hade sett till att urvalet i Tensta hade något fler kvinnor, svenskar och var något yngre, för att kunna utesluta det sambandet..

Sen måste personerna väljas ut helt slumpmässigt, för att vara säker på att de inte ingår i samma kluster. Det kan inte vara personer ur samma familj, trappuppgång, skolklass, fotbollslag m.m. Det blir extra viktigt om spridningen sker i kluster, som de hävdar. Hur de gjort urvalet vet jag inte, men det är uppenbarligen inte ett slumpmässigt urval.

**Notera att deras andel med utländsk bakgrund (minst en utlandsfödd förälder) kraftigt överdriver skillnaderna i demografi mellan de här områdena. I Tensta har 12% svensk bakgrund. Norra Djurgårdsstaden är helt nytt, och det saknas nog siffror för det, men området bör ha närmare en femtedel med utländsk bakgrund.
Rapporten har inte publicerats ännu (publiceras inom kort i tidskriften Infection Ecology & Epidemiology) så att Björn Olsen skulle ägna sig åt forskningsfusk kanske är lite tidigt att dra den slutsatsen nu. Det beror på frågeställningar och vad man avsett undersöka samt hur transparent man är angående metodik och insamlad data. Likaså är det ett plus om forskarna resonerar kring faktorer som kan ha påverkat resultatet i undersökningen.

Men att urvalet av testpersoner borde vara slumpmässigt gjort är väl det absolut minsta krav man kan ställa. Annars kan det bli hur fel som helst. Håller helt med dig i det. Nu framgår det inte i Expressen hur urvalet gått till, men det lär väl komma fram senare.

Jag håller också med om att det kan bli missvisande med så olika medelålder på testpersonerna i de olika områdena (50 respektive 37 år). Det kan ju finnas faktorer i sätt att leva och umgås som har direkt med ålder att göra även hos människor med olika bakgrund.

Det jag inte helt håller med om är att skillnaderna i kön och etnisk bakgrund och även BMI har någon större skillnad i resultatet, även om etnicitet inte är representativ för områdenas befolkning. Men det beror på vad man vill visa. Vill forskarna visa på skillnaden mellan olika socioekonomiska områden generellt så har det nog liten betydelse. Vill man visa mer konkret hur olika invandrargrupper drabbas så måste urvalet såklart vara bättre och fler testpersoner borde tagits med.

Läsvärda inlägg från din sida . Det behövs i forumet personer som sakligt ifrågasätter det som forskningen och våra myndigheter kommer fram till istället för att, som är vanligt, hänvisa till någon random studie gjord i mars i Långtbortistan långt från svenska förhållanden eller peka mot ett två timmar långt Youtubeklipp på engelska. Sedan kan vi debattörer ha olika åsikter om saker och ting, men sakfrågan och sakargumenten hamnar i fokus brukar debatten bli intressant
Citera
2020-07-31, 11:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men det är inte åtta gånger så mycket smitta i Tensta, som han försöker påvisa.

Det är kanske dubbelt så många smittade i Tensta. Resten är forskningsfel. Att hävda statistisk signifikans, när man tagit hjälp av att baka in nästan alla kända samband i sina urvalsgrupper, är en bedrövligt låg nivå på statistikkunskaperna. Du vet det lika väl som jag.

Att det är dubbelt så mycket smitta i Tensta har vi vetat i flera månader. Det står på landstingets hemsida.
Nej, det här handlar om antikroppar.

Att det är dubbelt så mycket smitta i Tensta kan vi inte med säkerhet säga:
OM SIFFRORNA
Uppgifterna rör bekräftat smittade som provtagits när de tagits in på sjukhus, eller på grund av anställning inom vården. Siffrorna har inhämtats innan Region Stockholm skalade upp testningen.

Om antalet smittade på ett postnummer är nio eller färre lämnar Region Stockholm inte ut en exakt siffra. Därför står det <10.

Smittat antal över 10 markeras med röd prick, 9 eller färre med svart.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/koderna-avslojar-har-smittas-flest/
Senast redigerad av arbetet 2020-07-31 kl. 11:56.
Citera
2020-07-31, 11:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det är inte en vetenskaplig artikel. Det är lokaltidningen från ett universitet.
Har någon påstått något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in