2020-07-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns ju inte helt stabilt att Sverige tänker hålla skolorna öppna i höst. Mitt under en pandemi. Hur tänker man egentligen? Varför inte vänta 6 månader till vi har ett vaccin? Varför så bråttom? Vi har ju redan 6 tusen döda. Tycker det räcker så.

Vi måste tänka på barns hälsa och välmående också.

Citat:
Antalet svårt sjuka i behov av vård vid sjukhus har gått från 1 100 personer i april till 69 personer idag, vilket är 19 färre än vid senaste lägesrapporten 27 juli
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/07/30-juli-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/

vände neråt där igen så nu kan du sluta hetsa om att det är en uppgång i Sthlm.
Citera
2020-07-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns ju inte helt stabilt att Sverige tänker hålla skolorna öppna i höst. Mitt under en pandemi. Hur tänker man egentligen? Varför inte vänta 6 månader till vi har ett vaccin? Varför så bråttom? Vi har ju redan 6 tusen döda. Tycker det räcker så.
Men du lever också i en egen bubbla som på allvar tror att folkhälsa enbart är Covid-19. Du är fullständigt manisk i din rädsla kring viruset och vill lägga ALLT annat i samhället åt sidan kring denna rädsla. Lyckligtvis så har vi inte folk likt dig vid nyckelpositioner.
Citera
2020-07-30, 16:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Här kan du se basal reproduktionskvot för ett antal smittor. Några av de historiskt vanligaste barnsjukdomarna har en kvot på 10 eller mer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
Här kan du se en enkel modell för hur smittan accelererar och sedan dör ut.
Den första beräkningen är med ett R0 på 2.2 (vilket är det värde jag använder som utgångsvärde i min modell). X-axeln är tiden. 10=Januari, 20=Februari osv.
https://cdn-143.forumfiles.com/v917hfJ5oe/f03b594b-1596118997/Screenshot%202020-07-30%20at%2015.12.56.png

Om jag justerar R0 från 2.2 till 10 inträffar följande: Pandemin är i princip över i mitten Februari
https://cdn-110.forumfiles.com/lc33hfJ6o9/b949a9c3-1596119221/Screenshot%202020-07-30%20at%2015.16.42.png

Notera att detta är en matematisk modell, inget annat. Men de tenderar att vara hyfsat korrekta.
Citera
2020-07-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Gældende fra lørdag d. 1. aug. Kl. 00.00
OBS: Sverige opfylder kriterierne for at være et ’åbent’ land, og personer med bopæl her kan derfor indrejse med anerkendelsesværdigt formål eller dokumentation på min. seks overnatninger. For personer med bopæl i grænselandet gælder det fortsat, at de kan indrejse uanset formål.

Så Sverige är numera godkänt.
Trevligt! Men fortsätt krav på 6 övernattningsdagar förutom runtomliggande gränsregioner?
Citera
2020-07-30, 16:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror personligen inte att Sverige agerat med förnuft. Jag tror att Sverige haft en närmast obegriplig tur att inte drabbas av den aggressiva mutation som drabbade Belgien, Spanien, Italien och UK.

Jag tror att OM 20A-mutationen dominerat i Sverige hade det kunnat sluta i fullständig katastrof med 100,000 döda.

Istället hade man tur och den dominerande mutationen blev istället de mildare varianterna (20B och 20C). Det här var ingenting annat än REN tur.

Jag kan ha fel, men det tror jag inte att jag har i det här fallet.

Du menar att du kan avgöra dödligheten på olika mutationer?

Jag har uppfattning att man kämpar ganska hårt med att fastställa dödligheten överlag.
Citera
Medlem
Citat:
Här kan du se en enkel modell för hur smittan accelererar och sedan dör ut.
Den första beräkningen är med ett R0 på 2.2 (vilket är det värde jag använder som utgångsvärde i min modell). X-axeln är tiden. 10=Januari, 20=Februari osv.
https://cdn-143.forumfiles.com/v917hfJ5oe/f03b594b-1596118997/Screenshot%202020-07-30%20at%2015.12.56.png

Om jag justerar R0 från 2.2 till 10 inträffar följande: Pandemin är i princip över i mitten Februari
https://cdn-110.forumfiles.com/lc33hfJ6o9/b949a9c3-1596119221/Screenshot%202020-07-30%20at%2015.16.42.png

Notera att detta är en matematisk modell, inget annat. Men de tenderar att vara hyfsat korrekta.
Tack för det.
Men jag hävdar ändå att om man smittar i ett år och har en inkubationstid på två år så är det inte över så snabbt.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Trevligt! Men fortsätt krav på 6 övernattningsdagar förutom runtomliggande gränsregioner?
Ja.
Citera
2020-07-30, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Beror på inkubationstid också.
Jovisst, det är helt riktigt och ska man vara petig så beror det mycket på om man smittar presymtomatiskt eller ej.
Citera
2020-07-30, 16:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Men det kan du ju inte säga utan att veta hur länge man smittar och hur lång inkubationstiden är.
För få parametrar.
Nej, det är som sagt några av de parametrar där man får förlita sig på befintliga studier som av förklarliga skäl inte är exakta.

Man har ett hum, men alldeles oavsett hur man räknar går det OERHÖRT fort att smitta ned en hel befolkning med ett R0 på 10. Jag tror som sagt inte att folk riktigt begriper matematiken bakom reproduktiviteten vid ett så högt R0.

Ten to the power of ten = tio miljarder (fler än det finns människor på jorden)
Tro mig, det går fortare än du tror.
Citera
2020-07-30, 16:24
Medlem
Citat:
Det skulle avstanna blixtsnabbt, kan jag med säga med matematisk säkerhet till 100%
Ja jag borde tagit med inkubationstid och presymtomatiskt smitta, för att det ska vara allvarligt. Men en letalitet på 500 ÄR litet osannolikt, det medger jag.
Citera
Medlem
Citat:
Tja, det har jag inga problem att verifiera med en matematisk modell.

Själva "korridoren" i vilken ett virus kan utvecklas till en pandemi är smärtsamt trång. Blir ett virus för smittsamt blir det helt enkelt för svårt för viruset att spridas eftersom alla som insjuknat hinner dö. Ebola är ett ypperligt exempel.

Enkel epidemiologi.

Det här förstår jag inte riktigt. Ebola är ju inte alls lika smittsamt som Sars-Cov-2? Ebola är väl snarare betydligt mer dödligt än Sars-Cov-2 och får svårare att spridas av den anledningen? Du kanske skrev fel.

Men det lär väl även finnas fler faktorer att ta hänsyn till. T ex om viruset kan spridas under en längre tid utan att detta märks och att dödsfallen laggar. Eller att det blir omöjligt att undvika att bli smittad eftersom smittvägarna är så många och effektiva. Dvs att viruset kan "ligga och lura" överallt, även utanför människor/djur som då annars redan skulle ha dött. Säg att folk dör som flugor till höger och vänster men viruset sprids med alla typer av värddjur och via kroppsvätskor, luften, ja allt. Då är det rätt kört, förmodligen.

Vi vet ju inte heller vilka effekter Covid-19 får på lite längre sikt. Det publicerades någon studie för ett par dagar sedan som visade på att uppemot 80% av de som haft Covid-19 hade inflammation i hjärtat. Tänk om halva världen blivit smittad och så sakta börjar avlida inom ett par år? Det kanske inte är så sannolikt, och sambandet smittsamhet/dödlighet är säkert intakt. Men kanske är verkligheten inte fullt så enkelt som detta samband vill göra gällande?
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Tack för det.
Men jag hävdar ändå att om man smittar i ett år och har en inkubationstid på två år så är det inte över så snabbt.
Jag kan direkt säga att en inkubationstid på två år är det INGEN som räknat med, men visst.

Vad säger du om en inkubationstid på 20 år? Skall vi räkna på det också, tycker du? Eller skall vi hålla oss till det som vetenskapen dokumenterat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in