2020-07-30, 12:34
Medlem
Al*bas mamma i förhör:

Vidare berättar Ingri* att Alb* har hört att Tishko varit kontrollerande och aggressiv mot sina
tidigare flickvänner. Hon har även hört att han och Vilma hade strypsex.

Det kan vara så att Tishko valt just en 15-åring som flickvän för att hon var lätt att forma, lätt att kontrollera. W hade noll erfarenhet av såna här relationer. Tishko var hennes första. De andra av Tishkos flickvänner kanske protesterade och gick ifrån honom? Så han gick längre och längre ner i åldern i val av flickvän? Obs. Spekulerar här, men tror det ligger lite i det jag skriver.
Citera
2020-07-30, 12:37
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mamman visste också - syrran beskriver ju att mamman visste väldigt mycket om hur W hade det i relationen. Det är en sak att försöka tvinga en 17-åring att göra slut, eller att flytta hem - det är ju jättesvårt om W kanske var både trotsig och bestämd. Men det är en helt annan sak att vägra sin minderåriga dotter att flytta hem. Vilket mamman gjorde - och det med vetskap om att dottern blev psykiskt misshandlad i Tishkos hem.

Exakt. Det är det jag vill åt. När de levde ihop och hon var där kan det vara svårt. Men det man kan göra är just det som Alvas mamma gör, säga hon finns där och att hennes hem alltid är öppet samt regelbundet hör av sig och fråga hur det är med W. Hade hon inte mördats hade hon kanske nästa gång det hände något vänt sig till denna mamma.

Jag tycker det är märkligt och tom brottsligt att som mamma och syster inte anmäla till polisen tidigare. Han hade kunnat fällas för misshandel om det gjorts en anmälan. Jag tror också Wilma erkänt våldet om hon träffat en bra polis som förhört henne.
Citera
2020-07-30, 12:39
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Du får tycka vad du vill liksom jag gör. Du verkar inte förstå vad Poliser har för arbetsuppgifter - jag har en av mina söner som arbetar som polis - det är inte inom deras arbetsområde/arbetsuppgifter. Däremot har Socialtjänsten det inom sitt arbetsområde.

Där har du fel, polisens uppgift om de får kännedom om brott är att utreda. Poliser har t.o.m. anmälningsplikt om de får kännedom om brott på sin lediga tid.
De skulle anmält till polis. Då då hade polisen förhört Wilma. Och anhöriga, även om Wilma inte deltagit frivilligt.
Citera
2020-07-30, 12:41
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Om du har läst domen på 92 sidor - så förstår du nog att det var helheten sammantaget av förloppet av gärningen. Man har förstått att W har misshandlats och sedan har hon dött - oklart exakt vad som var/är dödsorsaken eftersom kroppen inte har återfunnits. Men att dödsorsaken har kommit efter att hon har misshandlats grovt - samt griftefriden dvs styckning av kroppen. Misshandelsförloppet har inte gått fort och det innebär lång/längre tid/stund och hon har lidit svårt under den tiden och troligtvis haft svår dödsångest. Drav domslutet om livstid.

Fast sluta prata om sånt du inte vet. De vet inte alls hur länge hon misshandlades. De kan inte ens fastställa dödsorsaken men de vet hon utsattes för trubbigt våld mot skallen. Han döms ffa för att huvudet avskiljts från kroppen.
Luckorna i detta är ju att kroppen är borta vilket gör att dödsorsak, tid för mordet inte kan fastslås helt.
Citera
2020-07-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Där har du fel, polisens uppgift om de får kännedom om brott är att utreda. Poliser har t.o.m. anmälningsplikt om de får kännedom om brott på sin lediga tid.
De skulle anmält till polis. Då då hade polisen förhört Wilma. Och anhöriga, även om Wilma inte deltagit frivilligt.
Ingen har sett några märken på henne, det skulle vara ord mot ord och utredningen lagts ner "i brist på spaningsuppslag". Även om man har namn och plats, läggs ofta sånt här ner.
Citera
2020-07-30, 12:43
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
När jag läste det första gången uppfattade jag det som att han tyckte så mycket om henne att han ville ha henne i flera exemplar. Alltså en kärleksförklaring fast lite ovanlig sådan. Men nu kan man fundera lite på vad han ville uttrycka.

Jag vet inte och inte ngn annan heller troligen. Känns oavsett väldigt makabert att uttrycka sig på det viset!
Citera
2020-07-30, 12:44
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Al*bas mamma i förhör:

Vidare berättar Ingri* att Alb* har hört att Tishko varit kontrollerande och aggressiv mot sina
tidigare flickvänner. Hon har även hört att han och Vilma hade strypsex.

Det kan vara så att Tishko valt just en 15-åring som flickvän för att hon var lätt att forma, lätt att kontrollera. W hade noll erfarenhet av såna här relationer. Tishko var hennes första. De andra av Tishkos flickvänner kanske protesterade och gick ifrån honom? Så han gick längre och längre ner i åldern i val av flickvän? Obs. Spekulerar här, men tror det ligger lite i det jag skriver.
Precis. Finns ju ett förhör med ett ex som skriver han kvävde henne med en kudde några sekunder för att hon inte visste om hon ville vara ihop. Efteråt frågade han om hon trodde han skulle döda henne eller något liknande.
Citera
2020-07-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag skämms så ovärdig kriminalteknikern i avsnitt 22 podden känns.
Men en del gör tydligen allt för pengar. Sorgligt

Håller med! Var bara pinsamt att lyssna på.
Citera
2020-07-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ok, det tror inte jag på. Allls. Varför ha huvudet på vinden, sen hem i bostaden och packa ihop i en väska?
Varför skulle påsar med tunga likdelarna bäras till vinden och därefter till soprummet? Det kan vara så att han hade inte tänkt att gömma huvudet i garderoben men gjorde det i panik.
Citera
2020-07-30, 12:45
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Alltså våldsrelatiober handlar ju bara om makt! Spara huvudet = makt.

Han är en fullbordad psykopat!

Förmodligen är det så = maktutövning. Jag skulle som lekman (dvs inte utbildad inom psykologi) nog vilja säga att RPU'n gav ETT svar: narcisistiska drag - men jag skulle också vilja tillföra att han har drag av psykopat/sociopat också.
Citera
2020-07-30, 12:47
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ingen har sett några märken på henne, det skulle vara ord mot ord och utredningen lagts ner "i brist på spaningsuppslag". Även om man har namn och plats, läggs ofta sånt här ner.

Nej stämmer inte, om hon berättat om händelser för vittnen kan de också styrka. Därav att män döms för kvinnofridskränkning som pågått i flera år för att vittnen fått saker tex berättat.
Men detta hade behövts att Wilma börjat prata. Och med tanke på hur hon gång på gång vänder sig till sin familj med saker som händer ber hon ju lite om hjälp. Jag tror hon hade kunnat skyddas och jag blir så jäkla upprörd när jag tänker på att hon istället slogs ihjäl och sen styckades och dumpades. En 17 åring flicka. Snacka om att samhället svek henne.
Citera
2020-07-30, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Varför skulle påsar med tunga likdelarna bäras till vinden och därefter till soprummet? Det kan vara så att han hade inte tänkt att gömma huvudet i garderoben men gjorde det i panik.
Han var tvungen att städa, och hade inte tillgång till bil. Han jobbade inte på fredagen ex.vis. Så han mellanlandade kroppsdelarna på vinden. Det kan vara så att han inte ville springa för många gånger i trappen och därför lade huvudet i resväskan "så länge" och lade upp det i garderoben tillsammans med passen, mobil, hans blodiga kläder etc.

Sen städade han i flera dagar tills han själv visuellt inte kunde se några spår av det hela. Sen blev det ett jäkla spring uppe på vinden av Wilmas familj. Han var tvungen att flytta på kvarlevorna. Ws mamma vittnar om att det hade skett förändringar i förrådet från hennes första besök till senare besök.

Nå, mina spekulationer bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in