2020-07-30, 11:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var inte frågan. Att Sveriges smittotal sjunker är givetvis för immunitet, inte för stt skolorna har sommarlov. Vår kurva har sjunkit längs samma bana sedan april. Långt innan sommarlovet.
Men hur förklarar du då minskningen i t ex Skåne? Hur kan immuniteten spela någon roll där?

Dessutom har ju ökningen pågått fram till slutet av juni och inte avstannat i april som du säger?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-30 kl. 11:40.
Citera
2020-07-30, 11:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att jag tog upp just Västerbotten var naturligtvis for att vi just berört situationen på Kågeskolan där en lärare dog i covid19. Det föll sig naturligt, särskilt då det faktiskt visade sig att de testat alla barn som togs in på barnavdelning i länet. Den naturliga slutsatsen blev att det sannolikt inte var barnen som smittat den lärare som dog. Kanske smittades denne inte ens på skolan. På vilket sätt anser du Jönköping har med saken att göra? Menar du kanske att du gissar att det finns fler smittade barn där? Jaha, men avlidna lärare då? Det var just skolan som var under diskussion, som jag uppfattade det, men det gillade du tydligen inte utan ville dra in diskussionen på nåt helt annat. Varför då?
Du menar alltså att barn som lagts in på sjukhus utgör ett representativt urval, eller?

Jag skulle tro att det inte är det då jag antar att många av dem har underliggande sjukdomar som cancer och annat. Det brukar man ju ha när man blir inlagd på sjukhus.

Jag antar så där helt ovetenskapligt att man har skyddat dessa barn extra från corona.

Vad tror du?
Citera
2020-07-30, 11:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Wow, inte illa, inkluderar du UV-index, luftfuktighet, K-värde och temperatur i din model?
Nej, jag har bara pysslat lite som ett hobbyprojekt mer för att försöka få en uppfattning om antalet smittade i UK. Baserat på hur många som dör, hur fort de dör, hur många de smittar, hur fort de tillfrisknar (om de gör det!), hur många som använder mask, hur många om ändrar beteende när antalet smittade skjuter i höjden, hur många som använder mask otillräckligt eller fel. Jag har med en parameter för att kunna inkludera en viss återsmittbarhet men den är satt till noll för närvarande.

Det verkar dock som jag lyckats pricka ganska bra eftersom i princip alla siffror stämmer med verkligheten i fråga om NÄR UK peakade i antal smittade samt hur många som dog och när.

Man kan naturligtvis skapa funktioner för de parametrar du nämner ovan, men det har jag inte bemödat mig med. Ännu.
Citera
2020-07-30, 11:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vad hände med flockimmuniteten..?

Ingen talar om flockimmunitet längre eller
är det så att den redan har infunnit sig.

Eftersom SARS-COV2 är en klustersmitta och alltså inte, likt t.ex en vanlig influensa, sprider smittan som en våg genom befolkningen, så lär det nog inte bli någon flockimmunitet, inte ens en partiell sådan, innan stora delar av befolkningen är vaccinerade emot att insjukna covid-19.

Däremot så minskar risken för större klusterutbrott av smitta om det ändå finns en viss immunitet ibland befolkningen. Men eftersom kluster är just kluster så finns det inga garantier. Hade det rört sig om en vanlig smitta så hade vi haft en minst 50 procentig partiell flockimmunitet hos befolkningen vid det här laget.
Citera
2020-07-30, 11:45
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Kalkylator för att räkna ut halveringstid på viruset utifrån väderlek:

https://www.dhs.gov/science-and-technology/sars-airborne-calculator?utm_source=hp_slideshow&utm_medium=web& utm_campaign=dhsgov

Lite intressant ändå.

Äntligen !!
Snacka jag längtat efter att några vetenskapare skulle samköra väder/UV-index med virus-data.
Förutom UV kan vi då räkna på marknära ozon som då påverkar viruset inomhus dit UV inte når.

Tar man nu och kollar i länken nedan för t.ex Stockhom, ser vi att på morgonen är UV-index 2, för att sen stiga till UV-index 6. På tabellen från Dhs ser vi då följande data vid 20C+ med 50% rf
Klockan 7 (UV-2) är halveringstiden på 50% för viruset 9.6min samt 32,1 min för 90%.
Klockan 12-14 (UV-6) är halveringstiden på 50% för viruset 3,7 min samt 12min för 90%
Snacka om dramatiska förändringar i livsbetingelser för viruset !!

Källa SMHI UV-index: https://www.smhi.se/data/meteorologi/uv-stralning/1.111602/1.111604/1.111606/1.7951
Källa Dhs: https://www.dhs.gov/science-and-technology/sars-airborne-calculator?utm_source=hp_slideshow&utm_medium=web& utm_campaign=dhsgov

Nu gäller det bara att hitta konverteringstabell mellan UV och markOzon-nivåer, typ som denna:
https://www.smhi.se/vadret/luftkvalitet/marknara-ozon#ws=wpt-a,proxy=wpt-a

Cred till Bunsofsteel som fiskade fram denna UV-mall.

Edit:
Kollar man på ozon-nivåer mot Covid-19 landar man på följande:
as little as 1 ppm concentration for a matter of seconds is sufficient to achieve as much as 4 logs disinfection. 2 min med 1 ppm ska visst ge log 6.

Log Reduction Reduction Factor Percent Reduced
1 10 90%
2 100 99%
3 1,000 99.9%
4 10,000 99.99%
5 100,000 99.999%
6 1,000,000 99.9999%

Källa:https://www.randrmagonline.com/articles/88901-ozones-efficacy-in-deactivating-coronavirus-like-pathogens

Så 120ug medelvärde ozon från SMHI bör då ta bort viruset sommartid inomhus på kanske 4-6min..
https://www.smhi.se/vadret/luftkvalitet/marknara-ozon#ws=wpt-a,proxy=wpt-a
Senast redigerad av vinland 2020-07-30 kl. 12:29.
Citera
2020-07-30, 11:48
Medlem
Neroes avatar
Undrar vad presskonferensen med Tegnell och Hallengren kommer handla om idag 12:30?
Citera
2020-07-30, 11:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Just den rekommendationen (som f.ö. inte var 1 utan 2 timmar) har jag för mig motiverades av att man skulle kunna ta sig hem till sin sjukvårdsinrättning om man blev snabbt dålig.

Däremot låg det säkert mer avancerade matematiska beräkningar bakom det faktum att Melodifestivalen fick genomföras med flera tusentals åskådare medan gränsen för folksamlingar sänktes till 500 några dagar senare och sedermera sänktes till ”bara” 50. (I Belgien är de nu nere på 5.)

Vilka vetenskapliga undersökningar som lett till att ledsna far- och morföräldrar inte får träffa sina barnbarn har jag tyvärr missat. Barn driver ju ändå inte smittan och allt vad det heter. Kanske därför Giesecke bröt mot rekommendationerna? Han har f.ö. hållit sig tyst länge nu.

Mitt fetade. Ja, det har jag funderat på, och kommenterat, länge. Hur kunde Sverige sända melodifestivalen inför fullsatt arena? Danmark kom samtidigt fram till att de sände sin men utan publik.

Hur kan Sveriges matematiska beräkningar skilja sig så extremt mycket åt från de danska?!?
Citera
2020-07-30, 11:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fast nu räknar du alla fall inkl. de som blivit friska. Vi diskuterar givetvis antagligen antal smittade som fortfarande är sjuka och då ligger Sverige betydligt sämre till än Spanien per capita.
Exakt så och vi kom igång sent och har fortfarande inte riktigt fått till det. Vad jag har hört så minskar PCR-provtagningen och:

Sverige:

80,200 test per 1M

Spanien:

142,835 test per 1M

Vi har nog ingen koll tyvärr.
Citera
2020-07-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du menar alltså att barn som lagts in på sjukhus utgör ett representativt urval, eller?

Jag skulle tro att det inte är det då jag antar att många av dem har underliggande sjukdomar som cancer och annat. Det brukar man ju ha när man blir inlagd på sjukhus.

Jag antar så där helt ovetenskapligt att man har skyddat dessa barn extra från corona.

Vad tror du?

Jag hoppar in och deltar. Tror att det ligger något i det du säger. Dessutom ser det ut som att barn inte får lika mycket symptom som äldre, om de kanske till och med kan vara symptomfria och då finns det ingen anledning för dem att läggas in på sjukhus. De fångas inte in i de testerna då. Att däremot inte testa efter smitta/antikroppar på barn där man vet att ett stort utbrott av covid inträffat gör att man missar att samla in värdefullt data för att kunna undersöka barnens roll i smittspridningen.
Citera
2020-07-30, 11:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
God morgon aw.
Mins du i våras då vi fick smittade från länder som själva inte hade märkt att de hade någon smita. För de smittade var centrerade runt turismen. Ett land kan ha få smittade men ändå ge i från sig många smittade turister. Den här baren i Italien, där en bartender smittade kanske så mycket som flera hundra turister.
Vi kanske kan ska lämna detta vid att vi har olika uppfattningar. Jag kan se att Norge lärt sig av sina misstag medans vi tänker göra om våra dok.

I går diskuterade vi också befolkningstäthets skillnader mellan Sverige och Tyskland. Du vet att Berlin har 3 gånger så stor mängd befolkning som Stockholm. Hamburg har mer en 3 gånger så stor befolkning som Göteborg. München har 4 gånger så stor befolkning som Malmö osv.

Köln, Tysklands fjärde största stad har till och med större befolkning en våran största stad Stockholm.

Ja, vi kan ju ta Österrike där ingen anade att smittan fanns! En mycket populär afterskibar i Isgl genererade mängder av smittade danskar, svenskar och norrmän på grund av en superspridare som arbetade som bartender.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-30 kl. 12:40.
Citera
2020-07-30, 11:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag hoppar in och deltar. Tror att det ligger något i det du säger. Dessutom ser det ut som att barn inte får lika mycket symptom som äldre, om de kanske till och med kan vara symptomfria och då finns det ingen anledning för dem att läggas in på sjukhus. De fångas inte in i de testerna då. Att däremot inte testa efter smitta/antikroppar på barn där man vet att ett stort utbrott av covid inträffat gör att man missar att samla in värdefullt data för att kunna undersöka barnens roll i smittspridningen.
Jag har även i inlägget ovan angett varför jag tror att vi inte har koll i landet. Att man uttalar sig utan underlag är verkligen märkligt.
Citera
2020-07-30, 11:56
Medlem
Efter 'flockimmunitet' blev 'klustersmitta' coronans nya hype.
Vad blir nästa hype..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in