2020-07-29, 21:50
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Då borde du rimligen referera till ett papper som behandlar det ämnet, istället för något helt annat.

Det finns INGENTING som talar för att SARS-CoV-2 skulle trigga en ADE. Det har inte ens observerats i något djurförsök på apa. Det har däremot observerats för SARS och MERS, men inte med just det här Coronoviruset.

Återigen: det betyder inte att det inte är något man inte skall ha respekt för (det har man också), men det är som sagt ett teoretiskt fenomen i samband med SARS-CoV-2, inget annat.

Det finns således INGENTING som just nu talar för att ADE är en faktor. Att som du ljuga ihop en massa trams om att forskningen pekar på det bevisar bara att du är helt okunnig.

Herregud...

jag trodde du hängt med i matchen och läst dom papper som kommit ut, det där var ju bara en sak för att förklara vad orsaken kan vara

du verkar inte intresserad av att förstå men är du det så finns allt tillgängligt för dig bara du orkar söka

du kan ju börja här: (FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

annars kan ju du och nurse ratchet clank gå och gråta tillsammans
Senast redigerad av AndersTengell 2020-07-29 kl. 21:54.
Citera
2020-07-29, 21:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, jag tolkar det också så.

Det innebär i så fall att den positiva spiralen bryts med skolstarten, inte minst med tanke på att gymnasiet, universitet och högskolor också är tänkta att öppna upp då.

Jag är rädd för att vi spelar bort våra kort nu, samtidigt som vi närmar oss nästa virussäsong som dessutom ur ett Covid-perspektiv kommer att bli betydligt längre än den föregående.
Lockdown med dess stängda skolor och arbetsplatser fick ner smittspridningen ordentligt i många länder. Att då inte skolstängning och arbetsledighets skulle spela någon roll i Sverige är ju inte rimligt. Det är klart att det gör!

Om det blir en tydlig förändring till det sämre när skolorna öppnar kommer då FoHM backa om att skolor och barn inte driver smittan?

Som det är nu ska covid sjuka föräldrar låta barn utan symptom gå till skolan, fast vi vet att barn sällan uppvisar symptom fast de bär på smittan och kan smitta. Detta är idioti och det minsta vi kan ändra på innan skolstart.
Citera
2020-07-29, 21:58
Medlem
Så svenska UD tar bort reserekommendationen gentemot Schwiez då Sverige inte längre ses som ett riskland. Så nu slipper man karantän även där som svensk. Gjordes tydligen redan 22 juli. Det intressanta blir hur EU hanterar nationer som "bannlyser" personer från nationer där smittrycker nu ökar igen. Sverige är inte speciellt kontroversiellt att hålla utanför. Blir jobbigare för EU nu när det ökar i Spanien,Belgien och Frankrike. Det är väldigt många känsliga tår som trampas på. Spanjorerna verkar redan upprörda på UK.
Citera
2020-07-29, 22:04
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Lockdown med dess stängda skolor och arbetsplatser fick ner smittspridningen ordentligt i många länder. Att då inte skolstängning och arbetsledighets skulle spela någon roll i Sverige är ju inte rimligt. Det är klart att det gör!

Om det blir en tydlig förändring till det sämre när skolorna öppnar kommer då FoHM backa om att skolor och barn inte driver smittan?

Som det är nu ska covid sjuka föräldrar låta barn utan symptom gå till skolan, fast vi vet att barn sällan uppvisar symptom fast de bär på smittan och kan smitta. Detta är idioti och det minsta vi kan ändra på innan skolstart.
Ingen har väl påstått att en lockdown inte skulle minska smittspridning även här?
Citera
2020-07-29, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
I grunden tycker jag det var korrekt av Sverige att inte stänga ner och istället lyfta fram generella rekommendationer, man förlitade sig i något avseende på att folks allmänna vett och hälsomedvetenhet skulle göra sitt. Inte lockdowns, isolering, tvång och automatvapen. Rådgivaren Johan Gissecke brukade uttrycka detta när han var på tapeten en gång i tiden.
Men att i detta läge nu, och istället dumförklara svensken när det kommer till användningen av munskydd går helt stick i stäv med detta mantra.
Det är rätt tydligt att gått prestige i munskyddsfrågan i Sverige vilket är extremt synd då åtgärden är EXTREMT enkel. Anställ några arbetslösa stackare som delar skiten i kollektivtrafiken. DONE.
Samma dag som det börjar användas i kollektivtrafiken, så kommer folket i denna tråd börja propagera för att det ska användas på alla allmänna platser.
Citera
2020-07-29, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, att hålla avstånd är ju det allra viktigaste. Dock blir det färre och färre som gör det allteftersom tiden går varför jag tycker att det vore lämpligt med munskydd nu.
Efterlevnaden på vårens restriktioner har ju sjunkit som en sten i samhället sen i juni. Folk dräller hur som helst på lunchrestauranger där handsprit är ett minne blott, och bordsservering är något totalt bortglömt. Man får springa undan när äldre 75+ kvinnor tränger sig fram i affärer som om ingen morgondag fanns. Finns en viss poäng i liknelsen med snuttefilt, men munskydd skulle åtminstone inskärpa allvaret hos befolkningen i höst när vi kommer få se makalös smittspridning igen. Man uppmanas inte ens att handsprita sig själv som patient på vårdcentralen. Finns inte ens någon att tillgå!

Överväger faktiskt att köpa munskydd själv nu innan de tar slut igen.
Citera
2020-07-29, 22:11
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Eftersom siffrorna är på väg åt rätt håll utan munskydd ser jag inte behovet av att tvinga människor att göra något de inte vill. Inte heller våra grannländer har något tvång, vilket också talar emot ett tvång i Sverige.
Betyder det att du är emot att FHM rekommenderar användandet av munskydd där avstånd inte kan hållas?
Varför i så fall?
Citera
2020-07-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det stämmer väl ändå inte?

Jag riskerar inte att dö av en överdos eftersom jag inte knarkar.

Jag kommer inte att få lungcancer pga rökning eftersom jag inte röker.

Jag kommer inte att få prostatabesvär, jag har ingen pille.

Jag kan fortsätta i det oändliga men jag hoppas att du begriper?

Lungcancer kan du visst få. Du kan börja knarka, eller någon smyger i dig en överdos. Du kanske byter kön!

Min mening är att man kan inte undvika alla risker. Så kan man inte leva. Och risken under 50 för covid-19 är minimal, så släpp sargen, ta emot smittan, gör din plikt. Och skydda de äldre/svaga.
Citera
2020-07-29, 22:16
Medlem
I Brasilien anklagades regeringen där för folkmord för att inte ha stoppat Corona och låtit så många dö.
Citat:
Jair Bolsonaro is denounced in The Hague for genocide and crimes against humanity
https://pendect.com/categories/politics/american/brazil/jair-bolsonaro-is-denounced-in-the-hague-for-genocide-and-crimes-against-humanity
Citera
2020-07-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Jaså, nu ska vi vänta på att andra länder gör studier som vi kan dra nytta av. De andra länderna väntar fortfarande på att Sverige ska bidra med erfarenheterna av att låta förskolor och grundskolor vara öppna - när alla andra stängde ner.

https://www.sciencemag.org/news/2020/05/how-sweden-wasted-rare-opportunity-study-coronavirus-schools
Sverige drar redan sitt lass, forskningsmässigt, gånger tio. Vi är mindre än 1% av västvärlden.
Citera
2020-07-29, 22:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ingen har väl påstått att en lockdown inte skulle minska smittspridning även här?
Det har jag inte påstått heller!
Vad jag skev är att skolstägning och arbetsledighet har minskat smittspridningen på samma vis som en lock down hade gjort. Jag vill påstå att vi har en light sommar lockdown nu och som snart är slut.
Citera
2020-07-29, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Varför infördes rekommendationen för ökad handhygien utan studier på befolkningsnivå i Sverige före rekommendationen?
Handhygien har vi alltid ägnat oss åt, för att undvika att sprida sjukdom.

Jag, i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in