2020-07-29, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Medelåldern för dom som dör med covid är 82,6 år medans normal genomsnittsålder är 83,1 år. Enda skillnaden i Norge är att dom nu dör några månader senare utan covid. Vill du visa solidaritet så bör du sluta röka och avstå alkohol, äta bra mat och motionera, det dödar mångdubbelt fler människor, varje år. År ut och år in.

Ändå så är det dryga 500 döda som är under 70 år som anses vara gränsen däröver åldern i sig är en riskfaktor. Det kan vi jämföra med totalt döda i våra grannländer, 613 i Danmark, 329 i Finland, 10 på lilla Island och 255 i Norge. Tycker du att det ser bra ut? Eller tror du att de alla var 69 år och var bara griniga då de inte fick leva till 75-80? Konstigt förresten att sos klipper vid 70 och redovisar inte de yngre döda.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Citera
2020-07-29, 15:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Jag håller givetvis med dig!
Ja, det förstod jag!🙋🏼‍♀️
Citera
2020-07-29, 15:03
Medlem
Larasofts avatar
Jag arbetar hemifrån, men måste kanske in till kontoret ibland. Då kommer jag bära munskydd i allmänt färdmedel och på kontoret. Oavsett vad Tegnell anser.
Citera
2020-07-29, 15:05
Medlem
Munskydd hemma? Naturen spöar sannerligen mänskligheten på KO.

Är det egoistiskt att inte krypa med munskydd i sitt eget hem, då är jag stolt egoist.
Citera
2020-07-29, 15:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Detta tycker jag flera här ska läsa och lära er något av:

https://twitter.com/StinaOveDahl/status/1288438949648781314

Vi kan hjjälpas åt att rädda liv som andra länder, varför vill inte ni hjälpa till?
Sverige behöver exempel inte ha 18 gånger mer döda än Finland, 5741 döda svenskar hade inte behövt hända.
Vad ska vi göra åt det nu, menar du? Enda sättet få samma antal döda som Finland är om flera tusen till dör där. Är det vad du vill?

Faktum är att vara siffror sjunker som en sten. Varför ändra på något som fungerar? Tror du verkligen idealet är att leva i en så steril miljö som möjligt?
Citera
2020-07-29, 15:12
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Munskydd hemma? Naturen spöar sannerligen mänskligheten på KO.

Är det egoistiskt att inte krypa med munskydd i sitt eget hem, då är jag stolt egoist.
Det är väl ytters få som har munskydd hemma. Den enda anledningen som jag har hört att man använder munskydd hemma är om man vet att man är sjuk och så trångbodd att man inte kan unika att möta sina friska familjemedlemmar. Då används munskydd av den som är sjuk. På så vis minskar mängden virus till de friska familjemedlemmarna. Det kan handla om liv eller död för dem om de är sköra. T.ex. om man har en äldre släkting som bor hos en.
Citera
2020-07-29, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag arbetar hemifrån, men måste kanske in till kontoret ibland. Då kommer jag bära munskydd i allmänt färdmedel och på kontoret. Oavsett vad Tegnell anser.

Du för göra precis som du vill. Schysst va?!
Citera
2020-07-29, 15:17
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Du för göra precis som du vill. Schysst va?!

Ja, personligt ansvar har jag ju enligt Tegnell, för att minska smittspridningen. Hur gör han förresten när han pendlar Linköping-Stockholm?
Citera
2020-07-29, 15:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Du tror inte att heltäckande dräkt gör det ännu svårare att identifiera brottslingar?

"Tänkte inte på det" som den korkade uppfinnaren i Lorry brukade säga.

Ditt off-topicdravel kan ingen ta på allvar.
Nej, jag undrar varför du vill stanna vid mesiga läckande munskydd om du nu är så angelägen att stoppa viruset. Du resonerar faktiskt på exakt samma sätt som FHM, att "hit men inte längre". De tycker inte munskydd är motiverat, och du tycker inte heldräkt är motiverat. De är nöjda med den låga nivå vi har nu, du skulle vara nöjd med munskyddsnivå, men ingen av er tycker det är värt besväret att ta ett steg till. Du bör alltså ha en utmärkt förståelse för hur FHM resonerar, för ni är av samma skrot och korn. Ingen av er vill gå "all in" for det kostar mer än det smakar.

Facit är att våra nivåer sjunker rejält med de åtgärder vi har nu. Tycker du vi ska gå ett steg längre, då frågar jag dig varför inte två steg längre. Eller varför inte vara nöjda med utvecklingen som den är.
Citera
2020-07-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ja, personligt ansvar har jag ju enligt Tegnell, för att minska smittspridningen. Hur gör han förresten när han pendlar Linköping-Stockholm?

Personligt ansvar. Lapar i sig viruset iom ej riskgrupp. Så han bygger immunitet och inte sprider vidare, solidariskt.
Citera
2020-07-29, 15:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad ska vi göra åt det nu, menar du? Enda sättet få samma antal döda som Finland är om flera tusen till dör där. Är det vad du vill?

Faktum är att vara siffror sjunker som en sten. Varför ändra på något som fungerar? Tror du verkligen idealet är att leva i en så steril miljö som möjligt?
Men vi kommer ju att ändra på allting och det mycket snart. Skolorna, arbetena kommer att börja. Samtidigt kommer de de som varit turister i drabbade länder hem och vi börjar åka lokaltrafik igen.
Det handlar ju om att förbereda sig inför det. Gör vi inga förändringar, inte öppnar skolorna igen och återgår till arbetet, ja då funkar det väl. Men vi har ju haft en light sommar ned stängning, den tar ju slut nu.
Citera
2020-07-29, 15:21
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Personligt ansvar. Lapar i sig viruset iom ej riskgrupp. Så han bygger immunitet och inte sprider vidare, solidariskt.

Hm, fast han kan bära virus utan att insjukna eller hur, trots t-celler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in