2020-07-29, 14:04
Medlem
Samuel332s avatar
Ånej andra vågen är här folk dör som flugor 😨😨😨😨😱
Citera
2020-07-29, 14:05
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Hur många är icke Östergötland?
28 - 20 = 8 fördelat på övriga regioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu får du väl ge dig? Om alla bär munskydd då socialdistans inte är möjlig kommer smittspridningen i hemmet att minska drastiskt.
Om alla i hemmet bär kommer det minska ännu mer. Är det inte det vi vill?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Zhu Hua, a virus expert at Hong Kong University, told Caixin that many viruses can remain infectious in subzero temperatures.
“The virus samples we use in the laboratory, which are stored in a liquid nitrogen environment at minus 80 degrees [Celsius], might live for decades,” Zhu said. “Even at minus 30 degrees, they can live for a few years.”
https://www.caixinglobal.com/2020-07-28/the-mystery-link-between-chinas-covid-19-outbreaks-and-seafood-101585643.html
Intressant. Det får en att undra hur länge viruset klarar sig i en vanlig frysbox på ca -18. Kan smitta ha kommit in på äldreboenden via köket, kanske?
Citera
Medlem
Oj är det verkligen +28 idag? Det var allvarligt men vi får lugna ned oss lite och försöka förstå varför det blev en så dödlig rapport idag. Som jag gapat om länge här har gapet minskat en tid för att åter börja öka igen och det är ett tecken på att man inte hinner ifatt utan eftersläpningar ligger konstant. Igår kväll var gapet 31 döda och vi får se om det minskar nu fram till fredag. Alla kalkyler är värdelösa just nu.
Citera
Medlem
Skönt att antalet fall minskar.
Citera
2020-07-29, 14:06
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Oj, nu ramlade det in dödsfall långt tillbaka. De 28 är utspridda på 21 olika dagar, så långt tillbaka som den 15 maj. Är det Östergötaland som kommit ikapp nu?

edit: såg att du skrev att det är Östergötaland. Då hoppas vi att det mesta av "laggen" är borta nu.
Skåneland hade 0 döda vad jag kan se på de olika regionernas rapportering. Norrbotten 2 döda. De senare ska nu sluta med sina presskonferenser på onsdagarna pga "läget är normalt igen". De hade också 0 på IVA sedan det blossade upp där för några veckor sedan.
Citera
2020-07-29, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du har ju helt fel i ditt resonemang. Du behöver bara titta på hur många smittade det finns i världen i de olika åldersgrupperna.

Det som skiljer dem åt är att de äldre blir svårare sjuka om de blir smittade. Inte att man blir lättare smittad bara för att man är äldre. Var har du fått det ifrån?

Sedan var det ju så att frisörerna smittade sina familjemedlemmar, de består ju naturligtvis inte av 70+ utan är make och barn.

Att ha ett sådant felaktigt tänk som du är det som leder till större smittspridning. Det är farligt att tro att bara för att man är under 30 blir man inte lika lätt smittad! Herre gud!

Just nu i världen ökar dessutom smittan markant bland yngre åldrar!
Jag har min åsikt, baserad på eget logiskt resonerande och hur det ser ut i statistiken, du kan komma fram till en egen åsikt och det är okej, men det finns inget idag som säger att du har rätt och jag fel. Du menar att ALLA som utsätts för covid-19 blir smittade, punkt slut, oavsett kön, ålder, tidigare sjukdomar osv?

Att smittan ökar bland yngre ålder är med stor sannolikhet för att man testar fler yngre nu än innan, då det av uppenbara skäl inte var de yngre som sökte vård och blev testade i början, i Sverige iaf. Antar att du går efter bekräftade fall, för när det gäller faktiskt antal smittade är det omöjligt att uppskatta idag.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Oj är det verkligen +28 idag? Det var allvarligt men vi får lugna ned oss lite och försöka förstå varför det blev en så dödlig rapport idag. Som jag gapat om länge här har gapet minskat en tid för att åter börja öka igen och det är ett tecken på att man inte hinner ifatt utan eftersläpningar ligger konstant. Igår kväll var gapet 31 döda och vi får se om det minskar nu fram till fredag. Alla kalkyler är värdelösa just nu.

Om du tittar dina älskade sidor platz och c19 så ser du att gapet nästan är borta nu. Eftersom dagens rapport i princip bara innehöll det berömda gapet.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Avlidna: 28
Nya fall: 288

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste onsdagssiffror avlidna: 21, 28, 35, 37, 47.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 338, 491, 514, 1241, 1487.
Fem nya IVA fall enligt Expressen.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Självklart fattar jag att pandemin inte är slut men du kan ju inte säga att Sverige är snitt bara för att pandemin inte är slut när den inte är slut i Sverige heller, ägghjärna.

Jo det kan jag. Det gick jättebra, men fastna du i tron att detta är det värsta som finns. Livet pågår utanför ditt fönster.
Citera
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kunde du inte tittat på fallen innan du skrev? Det går nästan lika fort som att bara läsa rubrikerna. Men du får väl köra det nya datat i dina komplexa simuleringar. Återkom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in