2020-07-29, 13:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag är av åsikten att äldre, folk i riskgrupper osv troligtvis lättare drar på sig covid och blir sjuka av det, medans en frisk 30 åring kanske snarare stöter bort det innan det ens leder till en snuva. Så resonerar jag, därför tycker jag det är en väsentlig del i historian hurvida kunderna alla var friska 30 åringar eller en pensionärsklubb som åkte dit samma dag och klippte sig..
Du har ju helt fel i ditt resonemang. Du behöver bara titta på hur många smittade det finns i världen i de olika åldersgrupperna.

Det som skiljer dem åt är att de äldre blir svårare sjuka om de blir smittade. Inte att man blir lättare smittad bara för att man är äldre. Var har du fått det ifrån?

Sedan var det ju så att frisörerna smittade sina familjemedlemmar, de består ju naturligtvis inte av 70+ utan är make och barn.

Att ha ett sådant felaktigt tänk som du är det som leder till större smittspridning. Det är farligt att tro att bara för att man är under 30 blir man inte lika lätt smittad! Herre gud!

Just nu i världen ökar dessutom smittan markant bland yngre åldrar!
Citera
2020-07-29, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-antagligen-ingen-andra-vag/

Känns ju bra.

Det var väl senast förra veckan som Tegnell oroade sig över en andra våg....

Har han börjat lyssna på WHO och Björn Olsen's sommarprat mån tro?

Citera
2020-07-29, 13:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Något jag önskade alla i den här tråden och i resten av samhället kunde äntligen begripa.
Resten av världen har fel, du har rätt. Ser du några problem med den tankegången?
Citera
2020-07-29, 13:32
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Visst är det evidensbaserat att munskydd minskar omkretsen kring en smittad person där Coronavirus sprids.
Munskydd stoppar inte smittspridning men minskar den, kombinera med socialdistansering så blir effekten kraftig.

Flera saker samverkar?

Lite som att bromsa en bil är nåt man gör med en broms på vardera av de fyra hjulen som samverkar i kombination med motorbromsen,

Bra uttryckt!
Citera
2020-07-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det var väl senast förra veckan som Tegnell oroade sig över en andra våg....

Har han börjat lyssna på WHO och Björn Olsen's sommarprat mån tro?

Han förkastar även sina tidigare uttalanden där han baserar strategi på tidigare spridning av influensa.
Citera
2020-07-29, 13:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Malin Wollin på Aftonbladet är ju bara för härlig. "Jag backar när Anders Tegnell gör det". Får ändå ge henne lite cred för att hon är så ärlig. Det viktiga är alltså inte sakfrågan (huruvida filtrerad luft är renare än ofiltrerad) utan vem som tycker vad.

Vetenskap är också något som bara Folkhälsomyndigheten i Sverige kan besitta. Detta trots att denna "vetenskap" går emot hela omvärlden inkl WHO. Det vill då till att vara regeringstrogen. Hon hade klarat sig bra i Nordkorea.

Fantastiskt.
Citera
2020-07-29, 13:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vilket jävla tjatter fram & tillbaka om denna ”evidens”. Det är lättare för dem att acceptera att Elvis lever än att munskydd skulle göra nytta. Vän av ordning undrar var all ”evidens” för att de inte skulle funka finns? Kan någon länka till vetenskapen som debunkar munskydden?

Den finns givetvis inte....
Citera
2020-07-29, 13:36
Medlem
Munskydd är onödiga, förresten har vi har inga. Glömde beställa.
Citera
2020-07-29, 13:38
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den finns givetvis inte....
Uppenbarligen inte, det verkar vara samma hemmasnickrade teorier sprungna ur autistiskt tänk som hos ledarpsykopaten Tengele. Jag är dock öppen för förslag, så jävla bekväma är inte munskydden att jag bär dem som hobby.
Citera
2020-07-29, 13:39
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracows
Munskydd är onödiga, förresten har vi har inga. Glömde beställa.
Du kan gott tillverka ett gerillamunskydd eftersom du dragit arslet efter dig. Tryck en tubsocka i käften, det hjälper din omgivning mer än ingenting. 👍🏻
Citera
2020-07-29, 13:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Jag såg på aktuellt igår. Socialdistansering är fortfarande absolut viktigaste åtgärd för att minska spridningen sen sa han att det började komma rapporter med evidens gällande masker.

Sen är det i hem och på arbetsplatser viruset sprids så borde väl vara där det blir aktuellt med skydddsmask då.
Du förstår väl att de som smittas i hemmet gör det för att någon i familjen tar med sig smittan utifrån?
Citera
2020-07-29, 13:42
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Blir inget munskydd när flockimmunitet är målet av regeringen.

https://www.friatider.se/regeringen-sager-nej-till-krav-pa-munskydd-vi-har-inte-den-kulturen

Trodde först att det var en fabrikation, men när jag gick in och kollade PK :n så säger faktiskt kärringen detta...
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/07/sommarbriefing-med-lena-hallengren-och-per-bolund-den-29-juli-2020/. Tidskod 19:07 och framåt, nämns på 2 andra ställen också.

Den här PK:n var kl 10 idag, hittills 0 om detta i MSM, ska vi gissa att locket läggs på igen.
En kommande höst med hög risk för ökad smitta igen, på det lägger vi att Regeringen inte vill ha masker på offentliga platser, tror det enda som kan få regeringen att backa är när S:t Göran och Karro:s akuter stänger dörrarna pga överbelastning, men då är det nog redan försent att växla strategi....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in