2020-07-29, 10:40
Medlem
Davys avatar
1) Att hävda att SE var perfekt för SB i händelse av ett militärt anfall mot Sverige pga sin yrkesroll som grafiker i Skandiahuset, är att sträcka "det ej osannolika" väldigt långt.

Att sedan få ovanstående roll att vara ett indicium för att han sköt ihjäl vår egen Statsminster i fredstid är ofantligt osannolikt och ej troligt någonstans.

2) Att tro att "juridiken" ska lösa MOP är naivt. Juridiken gäller för vanligt folk men inte de i toppen, vilket de senaste 34 åren har visat. Sen att PU, åklagare, politiker, kommissionen, utredningar, förhör, etc hänvisar till juridiken för att visa inför för folket att allt gått rätt till och att det högsta förtroende ska finnas inför detta, är en helt annan sak.
Senast redigerad av Davy 2020-07-29 kl. 10:42.
Citera
2020-07-29, 11:11
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
1) Att hävda att SE var perfekt för SB i händelse av ett militärt anfall mot Sverige pga sin yrkesroll som grafiker i Skandiahuset, är att sträcka "det ej osannolika" väldigt långt.

Att sedan få ovanstående roll att vara ett indicium för att han sköt ihjäl vår egen Statsminster i fredstid är ofantligt osannolikt och ej troligt någonstans.

2) Att tro att "juridiken" ska lösa MOP är naivt. Juridiken gäller för vanligt folk men inte de i toppen, vilket de senaste 34 åren har visat. Sen att PU, åklagare, politiker, kommissionen, utredningar, förhör, etc hänvisar till juridiken för att visa inför för folket att allt gått rätt till och att det högsta förtroende ska finnas inför detta, är en helt annan sak.
Vi ser i dagarna hur juridiken ställer till det för oss.

Söndermaskade dokument och förhör. Även helt svarta sidor förekommer. Där man tar betalt för att visa att vi medborgare inte har med detta att göra.

Offentlighetsprincipen är satt ur spel. Transparensen är minst sagt dålig. Mörkläggning har bevisligen förekommit sedan dag 1. Holmer dolde bevisligen Säpos PM från 1986. Diariefördes först 1989. Krister Peterssons digitala pressträff var ett slag under bältet på alla de som vill ha reda på sanningen.
Citera
2020-07-29, 11:27
Medlem
I förhöret med Per Häggström 20171020 hittar jag det tidigaste spåret av Thomas Petterssons ''12-åriga forskning.''

Häggström säger här, alltså 2017, att Thomas Pettersson tog kontakt med honom för 10 år sedan. Alltså 2007.

Vilket troligtvis innebär att TP redan då fastnat för SE som gärningsman. Där den enda uppmärksamheten för SE före honom var Minell 1991. Som tyckte att han borde utredas. Men som vid ett möte dem emellan framstod som ''fel typ'' som mördare. Nästa spår i tidslinjen blir då TPs kontakt med Jallai 2011.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-29 kl. 11:32.
Citera
2020-07-29, 11:29
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Det är väl självklart att SE var perfekt för en hemlig paramilitär organisation som SB. SE kände till Skandiahuset och alla gångar under huset. SE yrke var perfekt att ha i en krigsliknande situation. Fanns en anledning till att det fanns ett kontor för SB i Skandiahuset. Ett kontor som hade anslutning till allt som fanns i undergångarna. Det som skulle finnas vid krigsliknande situationer fanns under Skandiahuset.

SE rörde sig i militära och polisiära kretsar och där fanns flera som var med i SB.

Sluta och skriv att SE var ointressant för SB, så var det inte.

Jag ska villigt erkänna att jag också var inne på detta förut. Det som fick mig att svänga är hur välutredd denna man nu kan sägas vara, vilket inte varit fallet tidigare. Såväl utredningen som journalister har pratat med arbetskamrater, exfruar, barndomsvänner, bekantskapskrets et cetera. Man gick igenom hans ekonomi via gamla bankuppgifter. Han är så nära körd i botten det går att komma och man har inte funnit några kopplingar. Något borde gått att hitta om det fanns more than meets the eye.
Citera
2020-07-29, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag ska villigt erkänna att jag också var inne på detta förut. Det som fick mig att svänga är hur välutredd denna man nu kan sägas vara, vilket inte varit fallet tidigare. Såväl utredningen som journalister har pratat med arbetskamrater, exfruar, barndomsvänner, bekantskapskrets et cetera. Man gick igenom hans ekonomi via gamla bankuppgifter. Han är så nära körd i botten det går att komma och man har inte funnit några kopplingar. Något borde gått att hitta om det fanns more than meets the eye.
Precis.

Bristen på bevis är en indikation på att man kommit fram till fel person. Precis som när det gällde CP. Han utreddes i 10 år utan att kunna komma fram till någonting.

Och inte ens den mest fanatiska CP-skadade anhängaren och den mest fanatiska SE-anhängaren kan påstå att de båda är skyldiga samtidigt. Eftersom det enda som förenar dessa är just bristen på bevis. Alltså handlar det om fixering och tro. Där man fullständigt struntar i fakta. Så löser man inga mord. Palmeutredningen är ett slående exempel på det. Från PKK till SE.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-29 kl. 11:58.
Citera
2020-07-29, 11:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Sven och Berith, som såg walkie/talkie-män på Tunnelgatan ger faktiskt ett rätt bra signalement att jobba med på en av dem.

- Runt 40 år
- Krulligt hår
- Atletisk kroppsbyggnad
- Lumberjacka med hög krage
- Lik Tom Jones

Vem passar det i persongalleriet?

Bild på Tom Jones 1985 som referens

Så vitt jag sett finns krullhårig man med WT endast 21.20 strax söder om Grand. Kan vara samme man. Även en annan man sågs vid Norra Latin 22.30-23 men där har vi inget signalement.

Två andra män, lång blond och annat slags mörkt hår, finns med både i Gamla stan och kring Grand fram till 23-tiden mordkvällen. Ett 10-tal observationer på var och en. Den mörhårige kanske upp till 15, främst mordkvällen.

Sen har vi då Grandmannen.

Den utländske mannen vid Saltmätargatan efter filmen stämmer inte med Norra Latin/21.20.
Citera
2020-07-29, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Juridiken är rättsstatens sätt att avgöra vad som är rätt och fel inom dess territorium.

Kegö och Barrling har förhörts och fått lämna sitt material till PU 2016.

Säpomän pekar ut Olof Palme-mördare - Expressen 2016-06-16
Expressen kan avslöja att förhör nu hållits med de tidigare Säpo-männen Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling.

Efter klartecken från Säpo (dvs det var Säpo inte Regeringen som stod för hemlighållandet) överlämnades deras hemligstämplade material till Palme-gruppen under ett sju timmar långt förhör förra veckan.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/sapoman-pekar-ut-olof-palme-mordare/

Då var Kerstin Skarp Palmeåklagare och som vice RÅ hade hon befogenheter att utreda på Säpo, polis och SSI.

Kerstin Skarp planerar lämna Palmeutredningen - Aftonbladet 2016-02-22
Vice riksåklagare Kerstin Skarp har lett Palmeutredningen i snart 20 år.
Nu planerar hon att lämna sin post – och utse en ny Palmeåklagare.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dVqqa/kerstin-skarp-planerar-lamna-palmeutredningen

Istället för att bruka sina befogenheter utser hon en lägre åklagare som inte har dessa befogenheter att "slututreda" MOP med Kegö och Barrlings polisförhör i "tipsmassan".

Krister Petersson - Wikipedia
Palmeutredningen
Petersson tillträdde som förundersökningsledare i Palmeutredningen den 1 februari 2017.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Krister_Petersson_(jurist)

Ja, och vad KP gjorde vet vi. Han valde att begå yrkesmässig "harakiri".

KP är ju så nära pensioneringen att man inte kan betrakta det som Harakiri yrkesmässig sådan.
snarare tror jag han tog en för laget innan pensioneringen han hade ju inte så mycket kvar att förlora.
Citera
2020-07-29, 11:46
Medlem
Citat:

SE är en Red Herring, decoy. Titta här, inte där.

Det är "där" som är det intressanta.
Citera
2020-07-29, 11:48
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har sett att du påstått detta tidigare. Dags att du postar en länk till dokumentet som bevis.

Ja, det sägs där tyvärr tror jag LeWinter är huvudkälla och han tror jag är Mossad.
Citera
2020-07-29, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja, det sägs där tyvärr tror jag LeWinter är huvudkälla och han tror jag är Mossad.

Jag tror att det är att hmm " övertolka" den immunitet NATO styrkor har när de övar på annat lands territorium. För de har immunitet enligt överenskommelse.

The status of NATO International Military Headquarters under International Institutional Law - Supreme Headquarters Allied Powers Europe
Källa: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://shape.nato.int/resources/3/website/International%2520Military%2520Headquarters.pdf&ve d=2ahUKEwj81qWMmPLqAhVthosKHTVoD7QQFjAAegQIBRAC&us g=AOvVaw30IfEuzGGEtZ99ijSXF0FP
Citera
2020-07-29, 12:02
Medlem
Som på beställning!

Sammanställning över iakttagelser med personer utrustade med Walkie Talkie. 20171122. 16 sidor.

https://drive.google.com/file/d/10wphhhQ_KkUEmkZhLxhoLlcee_rarMUi/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-29 kl. 12:11.
Citera
2020-07-29, 12:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
I februari 2016 meddelade Dag Andersson följande.

1. Narkotikaspaningen är undersökt och avförd.

2. Han/PU söker identiteten på WT-bärare. Som genererat ett 80-tal observationer/vittnesuppgifter.

3. Wall hävdar att DA till honom sagt att ett par observationer är identifierade. Utan att gå in på vilka de är.

NOA/Palmegruppen 20160318.

1. Det har inte kunnat få fram uppgifter om att Stay Behind var aktiva i city mordkvällen.

2. Det har inte gått att finna dokumentation eller personer som vittnat om operationer som kunnat generera WT-observationer mordkvällen. Där man hänvisar till Säpo, MUST, FRA, FRO och FMN.

3. Finns PM och förhör avseende narkotikaspaningar . Bland annat mot Sigge Cedergren. Alltså pågick flera spaningar samtidigt. Eller? Där Dag alltså pratade om narkotikaspaningen. Underförstått Bjurärendet med Margareta i spetsen.

https://drive.google.com/file/d/1H8eLR72gqxe7hqgNjCTNmPJ27kIrM4oc/view

Thure Nässen går ut i media och hävdar att spaningen pågick när mordet skedde. En person stationerad på Tunnelgatan avvek i förtid. Observera att dessa påståenden kom efter att han blivit avslöjad av UG. Kan inte uteslutas att han ljuger av någon anledning. Samtidigt kan vi nu se att TN var djupt involverad i utredningen av Bjuhr-spaningen.

Säpo hävdar att en förhöjd aktivitet kunde iakttas 23-23,30. 2-3 personer kan urskiljas. Plus mördaren. Omgruppering?

3 spanare erkänner att de avvek i förtid. Alla 3 hävdar med emfas att de avbröt och åkte hem runt 23. Med Margareta i spetsen. Trots att de samtidigt hävdar att de jobbade fram till 01,00 enligt tjänstgöringsschema. Knepigt resonemang onekligen.

Frågan blir då om det existerar några förhör med spanarna:

Bjuhrärendet. Rolf Persson och Björn Thulin.

Kokainärendet. Anders Nylander, Bengt Segersten, Gunnar Hollstein och Hans Brolin.

Inlånad. Carina Sahlin.

Solnaärendet. Stefan Holmen, Leif Söderman och Ali Lindholm.

Inlånade. Olofsson och Janrell.

Stödpatrull. Owe Persson och Robert Andersson.

Inlånad Stefan Ahlgren.

Kan Säpos möjliga skönjande av 2-3 personer plus mördaren på något sätt kopplas ihop med en narkotikaspaning? Eller annan polisspaning?

Det som nu saknas är någon form av dokumentation i PU som kopplar ihop spanare med position Tunnelgatan. Som ''Föllinge'' eller någon annan. Eftersom de nu nyss släppta dokumenten inte nämner ett ord om Tunnelgatan.

Det kan också finnas anledning till att studera kartor över hur WT-observationerna grupperade sig kring mordplatsen. Finns 2 olika. Plus eventuella fler vittnesmål om WT vid Grand och norr därom. Förutom Robert Gustavssons.

https://moparkivet.wordpress.com/mop-arkivet/

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=18-TvBZWmGActviof_U7PMnP1VRlivR6a&fbclid=IwAR0LBuRO61 sY-W0CcJ_Jyk8NIoSd1IyE3cYlT1D0c_IK_hIxRD3CZtBP7XY&ll= 59.33606916295178%2C18.052950635176813&z=15

Jag gjorde en egen karta utifrån Säpo PM och får det till ett 15-tal observationer kring Grand 21-tiden fram till cirka 23.15. Lång blond atletisk+kraftigt byggd mörkhårig+WT-mannen 21.20+Grandmannen. Eftersom de två förstnämnda även finns i Gamla stan - även vid tunnelbanan - ser jag snarare en annan grupp än knarkspanare.

Därutöver har vi Prims WT-man + diverse springande män som är mer svårtolkade. Och några bilar i intressanta positioner med liknande signalement, bland annat vit Mercedes och mörkblå mellanstor bil.

Alla observationer vid Tunnelgatan ska vi säga ca 20-22.30 är svårare tycker jag. Där kan det vara fråga om knarkspaning gissar jag eftersom det är ologiskt att WT-män befann sig där så tidigt utan att ha en aning om att Palme skulle gå fram till Tunnelgatan.

Tom Jones-kopian med WT vid Norra Latin är svårtolkad. Vad kan värdet vara att avvisa bilister därifrån?

Då är den anatoliske mannen 23.10 och 23.17 som spanar norrut från västra hörnet mer intressant. Kan/bör vara samme man som ca 23.23 springer på Olofsgatan till bilen på AF kyrkogata. Vore bra att få Tommy Anderssons signalement mer utförligt där.

Ja och eftersom vi inte har signalement på knarkspanargrupperna (utom Föllinge) blir det svårt att länka dessa till Säpo PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in