2020-07-29, 10:30
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jamenvisst, säg det till dem som jobbar på sjukhusen också...där det oftast bär mask och jobbar flera timmar övertid än de flesta andra.! Det är för jobbigt, bär inte mask...men hallå? Det är en pandemi som cirkulerar, hur svårt har folk att fatta det..bara för att man hellre ska vara bekväm?

Det faktum att en övervägande del av dödsfallen återfinns bland de över 80 år förklarar väldigt mycket av Sveriges strategi. Detta stod klart i ett tidigt skede för FHM och regeringen och påverkade vilka åtgärder som sattes in.

Hade det istället varit barnen som hade drabbats, så hade vi krigsmobiliserat och stängt ner samhället hårdare än Nordkorea.

Eftersom det bara var äldre brukare som riskerade att dö, kunde man ta pandemin med en klackspark och försöka platta till kurvan så pass mycket att sjukvården inte riskerade att överbelastas. Och försöka minimera effekterna på ekonomin.

Att tusentals äldre brukare har dött hittills kommer inte ens att ge något avtryck i dödsstatistiken för 2020. Den kan t.o.m. visa på normala siffror - som om inte covid-19 alls hade härjat i landet.

Häri skiljer sig Sverige från nästan alla andra länder. Bristen på empati, bristen på medmänsklighet, bristen att se livet som något heligt.

Våra döda är inte värda att minnas. De är inte värda någon vård. Anonyma, utan namn, med kropparna fulla med morfin, kan de snabbt forslas undan i kylvagnarna.

De närmast anhöriga får sörja i sin ensamhet - t.o.m. berövade sin chans att ta ett sista farväl.
Citera
2020-07-29, 10:30
Medlem
Otroligs avatar
En aspekt med munskydd jag tycker att debattörerna (”de 27” eller hur många de nu är) missar är att det kan vara bra att inte bränna allt krut direkt. Nu när siffrorna dalar kan det vara kontraproduktivt att införa ytterligare restriktioner och efterlevnaden lär bli sådär. Däremot, om det sätter fart till hösten kan det vara ett stort signalvärde för allmänheten att ta det på allvar igen om munskydd rekommenderas i vissa specifika situationer tillsammans med social distansering.
Citera
2020-07-29, 10:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Intressant att det nu framkommer uppgifter om att den ökade smittan i Hong Kong nu konstateras ha orsakats av sjömän som inte respekterat de undantagsregler som gäller för sjömän vid immigration. Istället har sjömän strosat runt i Hong Kong som turister i tron att reglerna inte gäller för dem.

Undrar om jag inte läste en skribent i den här tråden som uttryckligen beskrev hur han på exakt samma sätt bröt mot gällande regler, trots att han blev upplyst om att han bröt mot reglerna?

Jag undrar om det inte är dags att på något sätt försöka hjälpa Darwin och helt enkelt spärra in alternativt göra sig av med kompletta idioter...?
Citera
2020-07-29, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Tro mig, jag är högskoleutbildad i fibermaterialteknik och har jobbat 35 år med kapillära fibernätverk.

Mig veterligen finns det ingen evidens i det enskilda och isolerade fallet att det skulle vara sämre att ha mask, man är rädd för risk kompensation med mask (dvs att sjuka skulle börja röra sig i samhället just därför att de har mask).

Det handlar inte om masken som sak eller material, det handlar om beteendet som masken fett upphov till.
Citera
2020-07-29, 10:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
När beundran övergår i avgudadyrkan som övergår i ren homoerotik.

Visst är det läskigt?!

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du har inte riktigt råd att uttala dig efter Madsen..

Men jag måste erkänna att en helkväll med Olsen och Tegnell vore kul. Tänk vilka diskussioner man skulle kunna ha!
Tror inte nån av dem är småsint. Olsen lite mer förvirrad och dragen åt dominanta kvinnor, men jag får gåshud när jag tänker på "det vetenskapliga fakta" som skulle fylla rummet den kvällen.. :-)

Nåja, det står för ögonblicket 5702-1 till Tegnell... just saying.

Fast några vetenskapliga fakta skulle du ju inte få från Tegnell... Visst är det lite lustigt: för ett halvår sedan hade man aldrig kunnat tro, att några LÄKARE skulle bli våra nya idoler respektive hatobjekt, som delade svenska folket! Undrar vad nästa blir, efter coronan..?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbKdJp/emmelie-33-ar-instangd-pa-karantanhotell-kanns-som-man-ar-kriminell

Det var då ett evigt gnäll. Jag känner precis tvärtom, att jag skulle känna mig TRYGG i ett land som tog hand om sina medborgare, och försökte skydda dem mot smitta. Vad är två veckor på ett HOTELL mot det - det är ju inte precis något uppsamlingsläger..? Den regeln gynnar ju en själv också, sedan när man har kommit ut från hotellet. Då vet man att folk man träffar förmodligen inte är smittade.
Senast redigerad av Merwinna 2020-07-29 kl. 10:37.
Citera
2020-07-29, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De 23 har blivit 27 och vill ha en ny strategi!!
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e8be0y/obegripliga-inslaget-i-kampen-mot-pandemin

Först drar man alarmistens älsklingsargument att våra totala dödsfall kraftigt överstiger våra grannars. För att ändra på det behövs en ny strategi? De 27 sitter kanske och menar att den nya strategin är att hoppas att det går åt helvete för våra grannar, för våra dödstal går ju inte att göra något åt genom en ny strategi.

Ok, lite seriöst. De vill ha munskydd, det är lösningen. Men som Tegnell säger, varför ändra strategin just nu när alla data går åt rätt håll. Om det börjar röra på sig igen, då får man fundera på nästa drag. Munskydd är inte uteslutet, ens för Tegnell.

Citat:
Eller ta en dagsfärsk studie: I Springfield, Missouri fick två frisörer på en salong luftvägssymptom. Men de fortsatte att arbeta, med munskydd (som var obligatoriskt), i en vecka, tills besked kom att de hade covid-19 – och att en av dem smittat fyra familjemedlemmar
I deras artikel framgår det tydligt varför munskydd kan vara dåligt, exakt det herr Tegnell varnat för.
Citera
2020-07-29, 10:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Tro mig, jag är högskoleutbildad i fibermaterialteknik och har jobbat 35 år med kapillära fibernätverk.
Mistake. Huge mistake.
Att förklara vad du arbetar med kommer undantagslöst resultera i att du blir anklagad för att i själva verket vara städare.

Detta gäller i synnerhet om du bidrar med kunskap och empiri.

PS.
Kul att någon trots allt uppvisar kunskap på området.
Citera
2020-07-29, 10:42
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Mig veterligen finns det ingen evidens i det enskilda och isolerade fallet att det skulle vara sämre att ha mask, man är rädd för risk kompensation med mask (dvs att sjuka skulle börja röra sig i samhället just därför att de har mask).

Det handlar inte om masken som sak eller material, det handlar om beteendet som masken fett upphov till.
Isåfall har FHM baserat sin rådgivning på ett politiskt och inte ett medicinskt argument. Politikerna i Sverige har uppenbarligen abdikerat i pandemifrågan och låtit FHM ta ett politiskt beslut. Alternativt har de bakom kulisserna påverkat FHM att avråda från masker.

Med kompletterande råd att inte kompromissa med riskkompensation hade maskbärande definitivt inneburit en lägre smittspridning.

Jag kan bara spekulera i att politikerna antar att innevånare i Sverige är för korkade eller inte kan ta till sig enkla råd. Det kan i sin tur bero på att intelligensen bland svenska politiker är i paritet med landets innevånare eller att man inser att en stor del av innevånarna inte förstår svenska.
Citera
2020-07-29, 10:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Inget av dina tre argument motsäger att en mask ger ett bättre skydd för bäraren än att inte bära den.
Och full skyddsutrustning skulle ge ett ännu bättre skydd, så varför förespråkas inte det? Varför vill alarmisterna nöja sig med simpla munskydd? Min poäng är att nyttan måste stå i nån slags proportion till kostnaden/besväret. Visst, man skulle kunna införa krav på heltäckande skyddsklädsel med munskydd, visir, handskar och overall för att få åka tunnelbana men man gör det inte. Det anses inte nödvändigt. Och tydligen är inte heller munskydd nödvändigt eftersom alla våra parametrar sjunker ändå.

Alltså vill alarmisterna bara ha munskydden som en slags snuttefilt för att känna sig trygga. Hysteriker!
Citera
2020-07-29, 10:46
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Mistake. Huge mistake.
Att förklara vad du arbetar med kommer undantagslöst resultera i att du blir anklagad för att i själva verket vara städare.

Detta gäller i synnerhet om du bidrar med kunskap och empiri.

PS.
Kul att någon trots allt uppvisar kunskap på området.
Jag försöker inte verka märkvärdig och behöver inte ljuga. Man behöver inte heller vara högutbildad eller ha lång erfarenhet för att förstå vissa elementära saker.

De flesta på alarmist- eller förnekarsidan i den här tråden för fram argument som inte är baserade på sunt förnuft. Det är mest pajkastning tyvärr.
Citera
2020-07-29, 10:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och statiner kan ha en plats i den farmakologiska arsenalen mot COVID19:

Potential role of statins in COVID-19
/.../To conclude, we believe that statins might mitigate the effects of COVID-19 infection in selected patients based on our understanding of its associated coagulopathy, endothelial dysfunction, and dysregulated inflammation. However, in the absence of reliable evidence, the role of statins remains uncertain, and this undoubtedly contributes to the hesitancy to administer a yet unproven treatment. Phase 3 trials should be considered to determine which COVID-19 patients may benefit from statin therapy, and the type and dose of statin to be given.
https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(20)30422-7/fulltext
Många gamla tar ju blodförtunnande. De kunde ju titta på hur det förhåller sig med de äldre som drabbats svårt eller dött, stod de på varan eller inte?
Citera
2020-07-29, 10:48
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var visst nån i tråden som konstaterade att denna grupp kverulanter faktiskt själva befinner sig nära pensionsåldern. De talar i så fall i egen sak och inte för samhällets bästa. De bryr sig inte ett jota om att den stora massan relativt unga friska ska få möjligheten att leva så normalt som möjligt och utföra nödvändiga samhällsfunktioner och utbilda sig utan onödiga hinder. Så själviskt av dem. De måste ha drabbats av nån slags kverulansparanoia och borde tas omhand av lämplig instans.

Vi kan bara inte låta oss styras av denna klick hyperneurotiker. Vi måste göra rakryggat motstånd. Annars får vi skämmas.

Dessa hypokondriker/hyperneurotiker är samhällsfarliga. Därför är det tur att Sverige iallafall prioriterat rätt. Är du gammal och dessutom invandrare så tillför du tyvärr inte samhället så värst mycket. Det gäller naturligtvis även om du är ung och kriminell oavsett etnicitet. Men det viktigaste är att skydda landets framtid och där spelar ekonomi och utbildningsnivå en stor roll.

Skulle viruset råka ta sig in i något fängelse och leva loppan där, så hoppas jag personalen klarar sig. I övrigt skulle jag skåla i Champagne.

Men är du gammal så är det väl bara att du drar ut till stugan en bit ifrån civilisationen, ser till att förnödenheter levereras dit och lever där till dess att det blåses faran över. För det är väl inte så att du slösat bort det du haft möjlighet att bygga upp under ett helt yrkesliv och att du nu på gamla dar måste leva på statlig pension, förlita dig på hemtjänst eller sitta på hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in