2020-07-28, 15:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den här typen av argument får mig att ge upp allt hopp på civilisationen, sluta betala skatt, köpa massa vapen och skjuta varenda jävel som rör sig i närheten av min mark.

Varför det?
Citera
2020-07-28, 15:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jaså?

De vanliga frågorna om att bemöta Olsen och de 23 när de kommer med sin dagliga kritik, vilket Tegnell klokt håller sig ifrån.

Sedan de vanliga frågorna om munskydd, där svaret som vanligt blir att de är beredda att ändra sig om och när det kommer riktiga vetenskapliga studier på att det hjälper.
Jaha. Då var jag väl ensam om och tycka det då.
Men jag tycker faktiskt att det var en helt annan ton i frågorna denna vecka jämfört med förra.
Förutom de två du nämnde kom frågor om svenskarna resande. Troligtvis med tanke på att Sverige nu låter ev. smittade från t.ex. Spanien åka hem utan några form av nya rekommendationer. Även kom en fråga om man nu redan kan se om det kommer smittade från speciella länder. Något man oftare pratade om i våras. Om trängsel i kollektivtrafiken och hur man ser på det till hösten. Vad som kommer krävas för att ändra rekommendationer och ansvar för ålder vården.

Det är ju inte så att journalisterna brukar vara tuffa mot myndigheterna på dessa konferenser så det var kanske fel att skriva grillad, jag borde skrivit mindre lama kanske.

En speciell sak jag tänkte på i förhållande till masker och mängden virus man får i sig och att man då blir sjukare, var att Tegnell betonade att detta var viktigast när det handlade om att sköta covid sjuka personer och att det därför där är viktigt att ha bra skyddsutrustning. Jag kan då inte låta bli att tänka på hur det var i våras med utrustningen till de som skötte de sjuka inom ålder vården eller snarare brist på utrustning och vad lite FoHM gjorde för detta.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-07-28 kl. 15:29.
Citera
2020-07-28, 15:21
Medlem
gammal artikel, men att barn kan bli allvarligt sjuka
Melvin, 9, blev svårt sjuk i covid-19
https://www.aftonbladet.se/family/a/XgVVpx/melvin-9-blev-svart-sjuk-i-covid-19
Citera
2020-07-28, 15:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
På vilket sätt blev han grillad? Var väl typ samma obegåvade frågor som han alltid får? Han hade heller inga problem med att svara på dessa.
Jag fick typ ett likadant svar som ditt på mitt inlägg som jag precis svarade på. Och det blir bara dumt att upprepa sig.
Citera
2020-07-28, 15:23
Medlem
WHO säger att det inte blir en andra våg

Citat:
WHO says COVID-19 pandemic is 'one big wave', not seasonal
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-who/who-says-covid-19-pandemic-is-one-big-wave-not-seasonal-idUSKCN24T16U
Citera
2020-07-28, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jo jag fattar att du är korkad. Gå upp ur källaren och se ljuset. Använd inte pronomen »vi« när du kritiserar. Det finns inget »vi« det är bara nationalistisk smörja.
Ojoj haha, gammpöjken börjar bli putt! Inte lätt med ena foten i graven... (Ser fram mot utlägg om din vitalitet)
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är som jag skrev en klustersmitta. Sveriges resande är mer omfattande än Finland. Det är det som utgör skillnaden. Finland hade inte behövt stänga. De hade ändå legat på låga siffror i dödstal., Nu har det i stället dött personer där i annat.

Det är små dödstal i ett land där det dör 90000 varje år. När 2020 är slut kommer det inte ha dött fler i Sverige än nomalt.
Jaha, wow är det en klustersmitta? Rrreally? Det är ju precis därför tafattheten av FHM i det initiala skeendet ledde till den utveckling vi fick. Sen kan du relativisera bäst du vill.. "Vafan spelar roll om 10000k dör i trafiken, fler dör i cancer."
Citera
2020-07-28, 15:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ni har nästan lika många döda i alla åldersgrupper sett till befolkningsmängd som vi så antingen mörkar ni döda med C19 eller så hade ni bara otur
Du ljuger. Det är de äldre som de har samma procentandel döda i.
Citera
2020-07-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ok jag lyssnar inte på radio så det hade jag missat. Så Sveriges relativt öppna strategi gör alltså så att vi inte får en andra våg i just Sverige enligt Björn Olsen? Ändå är han kritisk?

Han sa väl inte varför han inte trodde vi skulle få en andra våg dock...bara att Corona-virus inte muterar på samma sätt som vanliga influensavirus.

Men jag kan ha missat något.

Att smittan uppträder i kluster var han långt före FHM att påpeka. Kan ju inte vara oberoende av vårt beteende förvisso.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo ofta är det så. De har ju konstant visat sig vara extrema snedseglare.

Björn Olsen och WHO har haft rätt i det mesta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det värsta är väl att han skyller på hemvändande resenärer för utbrotten under våren. Det är det som är det märkliga med AT. Ibland svänger han både två och tre gånger. Under samma dag.
det måste vara nån slags diagnos..när man svänger som han gör
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Coronan tufft virus för hjärtat.

Findings In this cohort study including 100 patients recently recovered from COVID-19 identified from a COVID-19 test center, cardiac magnetic resonance imaging revealed cardiac involvement in 78 patients (78%) and ongoing myocardial inflammation in 60 patients (60%), which was independent of preexisting conditions, severity and overall course of the acute illness, and the time from the original diagnosis.

https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/fullarticle/2768916
Tyvärr är väl kohorten liten och den är snedvriden vad gäller medianålder.
Citera
2020-07-28, 15:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
gammal artikel, men att barn kan bli allvarligt sjuka
Melvin, 9, blev svårt sjuk i covid-19
https://www.aftonbladet.se/family/a/XgVVpx/melvin-9-blev-svart-sjuk-i-covid-19

Ny artikel. Barn kan få hjärntumör också, men det är inte vanligt:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/70Ey7o/camilo-villegas-sorg--dottern-dod

Det är ingen som påstått att enstaka barn inte kan få C-19 eller bli allvarligt sjuka. Ingen har heller sagt att barn inte kan få en hjärntumör. Båda är dock mycket ovanligt och det finns ingen anledning att gräva ner sig i extrema undantag. Trist för de närstående dock, oavsett orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in