Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Absolut. Du har förstås helt rätt här.
För att slänga fram en förbättringsåtgärd taktiskt: Kan ju tycka t ex Sana inte borde ner och "hämta boll" av backarna när det "spelas handboll" och jogga runt och spelfördela. Har retat upp mig en del på att han inte oftare försöker med instick eller egna genombrott via väggspel etc. Han är inte en "jogga runt och fördela-spelare" i mina ögon. Alltför ofta blir det en man för lite i/runt straffområdet pga att det är han som är i knät på backlinjen och bygger spel. Vad f-n gör han där nere överhuvudtaget? Luktar 80-tal över det, när det var populärt att stjärnan skulle ner och ta bollen av mittbackarna för att fördela ut den till en ytterback och sedan jogga uppåt igen. Som att mittbackarna inte kan slå ett pass på 15 meter, liksom. Sana är en anfallande spelartyp - inte en spelfördelare. (en annan lösning kan ju vara att han inte skall spela överhuvudtaget, men det där har jag egentligen ingen åsikt om).
Fördelarna med att ha Sana på den positionen syns nog mest mot lag som pressar lite högre, då han är så pass bolltrygg att deras presspel inte blir speciellt effektivt, han skiter lite i att han kanske har någon i hälarna och är bekväm i trånga situationer. Men ja, jag håller med, det är väldigt tålamodskrävande och jag har känt lite frustration i år över det, jag hade gärna sett att han t ex försöker göra det som Koffe försökte(men misslyckades med) mot Häcken, dvs längre passar upp på ytterbackar. Han är tillräckligt bra i passningsspelet för det och då öppnas det ju upp ytor.