2020-07-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Jag tvivlar i detta fall om vi ser till hur vissa länder åker på så mycket stryk.
Bara det att detta virus klarar 20 grader högre temp än de andra "vanliga" virusen i samma gäng pekar på att det finns mer okända överraskningar som vi inte fått kläm på än.

Att ett virus muterar för att bli starkare och blir mer potent eller vad man kan kalla det är väldigt sällsynt. Däremot försvårar det arbetet med att hitta ett vaccin och en bra behandlingsmetod.

Virus muterar och så även Covid.
Citera
2020-07-27, 14:34
Medlem
Det går undan. Moderna börjar fas 3 studie.

Moderna is the first Covid-19 vaccine developer to begin a Phase 3 trial in the U.S. The trial, which is intended to discover whether the vaccine works, will enroll up to 30,000 people. The company is conducting the trial in conjunction with the National Institute of Allergy and Infectious Diseases, and with BARDA.

https://www.marketwatch.com/articles/moderna-begins-phase-3-covid-19-vaccine-study-with-another-472-million-from-the-government-515958497 55?mod=mw_latestnews
Citera
2020-07-27, 14:36
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Frågan är ju vad du egentligen tycker om. Jag tror inte att du och andra låtsasnationalister ens vet det. Ni har bara fastnat i en loop. Sverige är något annat än du tror.

Att du inte gillar Sveriges strategi handlar nog till största del om att du bara tror att du vet bättre kryddat med en politisk animositet visavi regeringspartierna. det brukar vara valingt att rättshaverister har en sådan utgångspunkt.

Jag tycker att Sveriges strategi är bra. Däremot gillar jag varken Löfven, S, MP, C eller FHM.
Naturligtvis finns det saker att kritisera med Sveriges agerande, kan inte tänka mig att något land agerat felfritt, men man märker en tydlig agenda hos många nu när det visar sig att inga 100k+ kommer dö, och det är naturligtvis oron att Sveriges modiga och rationella agerande för en lång tid framöver puttar bort SDs möjligheter till att göra sin röst hörd.

Då måste man givetvis ta dessa brister, som i många fall funnits inbyggda i decennier, och blåsa upp till den magnitud att inget tänkt scenario värre än nuvarande kunnat funnits på kartan.

Nu jagar man på om munskydden, givetvis som ett framtida bete att kunna skylla på ifall kurvorna i framtiden skulle stiga något.
Citera
2020-07-27, 14:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Är du taxichaufför eller busschaufför? Om inte så bör undvika sådana argument och att försöka göra dig till tolk för andra. Min granne är taxichaufför och han klagar inte.

Nej, men jag är tvungen att åka buss som passagerare nästan varje dag nu igen. Vilket är ännu värre, eftersom busschaufförerna (i min stad var de faktiskt tidiga med det) har ett utrymme på några kubikmeter för sig själva (framdörrarna är avstängda och de främsta stolsraderna avspärrade). Som passagerare vet man aldrig hur trångt det kommer att bli.
Citera
2020-07-27, 14:37
Medlem
EU lista på länder med mest döda/befolkning senaste 14 dagarna
1 Sverige 1.7
2 Rumänien 1.6
3 UK 1.2
4 Bulgarien 1.0
5 Kroatien 0.4
https://i.imgur.com/qcFTXoz.png
Citera
2020-07-27, 14:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Detta är ett viktigt perspektiv.

Detta virus är inte läskigt pga att många människor dör utan för att det sprids så lätt. Ju längre detta löper kommer det bli mer tydligt hur fattiga länder är de som kommer ta mest skada, som vanligt. Att stänga ner samhällen i I-länder är ett skämt. Det betyder att man inte kan kommunicera med sin befolkning. Att bygga en strategi med munskydd är på gränsen till ett skämt pga alla osäkerheter i det.

Allt som allt har Sverige gjort det mesta rätt. Att äldrevården var piss redan innan på sina håll är en annan sak.

världen är fullkomligt galen och har tappat allt förnuft. I Vietnam förflyttar dom 200000 personer i en massiv flygkampanj för att dom hittat 4 smittade.
Citera
2020-07-27, 14:40
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, men jag är tvungen att åka buss som passagerare nästan varje dag nu igen. Vilket är ännu värre, eftersom busschaufförerna (i min stad var de faktiskt tidiga med det) har ett utrymme på några kubikmeter för sig själva (framdörrarna är avstängda och de främsta stolsraderna avspärrade). Som passagerare vet man aldrig hur trångt det kommer att bli.
Bara att du tar en tidigare buss så undviker du rusningen. Gubben får lämna ungarna.
Och glöm inte munskydd eller scarf som skydd.
Annars cykel, vi långa avstånd elcykel - ok?
Citera
2020-07-27, 14:41
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Att ett virus muterar för att bli starkare och blir mer potent eller vad man kan kalla det är väldigt sällsynt. Däremot försvårar det arbetet med att hitta ett vaccin och en bra behandlingsmetod.

Virus muterar och så även Covid.

Om du läser följande artikel så har C19 muterat till en version nu som sprider sig mycket lättare ( läs mer smittsamt). Om det då är så att viruset fortfarande har samma infektions-effekt på en person men nu smittar lättare, anser iaf jag att det blir värre - även om nu själva smittan är detsamma som då helt beror på personens fysiska/medicinska förutsättning vid smittotillfället.

https://www.sciencemag.org/news/2020/07/pandemic-virus-slowly-mutating-it-getting-more-dangerous
Citera
2020-07-27, 14:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
världen är fullkomligt galen och har tappat allt förnuft. I Vietnam förflyttar dom 200000 personer i en massiv flygkampanj för att dom hittat 4 smittade.
Sluta sprida fake news! De evakuerade 80 000 personer. Inte 200 000 som du skriver.
Citera
2020-07-27, 14:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag accepterar dagens dom på +3 men jag tror samtidigt det är en underrapportering. Jag återkommer när jag har mer kött på benen. Det är fortfarande semestertider.
I en tidigare ordväxling gissade vi om måndagens siffror. Jag hade fel och du hade rätt. Lite bättre magkänsla hos dig en hos mig tydligen.
Citera
2020-07-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du har helt fel. Om folk blev sämre för att de ligger för stilla i en säng så skulle vi väl ha tagit bort sjukhusen för länge sedan!
Att sjuka människor lättare får blodproppar och andra cirkulationssjukdomar av att ligga stilla är vida känt, givetvis vet sköterskor och läkare om detta men de hinner och klarar inte alltid av att motverka det.
Citera
2020-07-27, 14:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Har kollat lite bland dina senaste poster och min uppfattning är att du inte är AI, du har åsikter om det jag skrev men du varvar det med annat.

Det man märker i denna tråd är att relativt mångas inlägg enbart riktar in sig på dessa två saker och det mals om och om till leda.

Angående fördomar så är min uppfattning att det är något jordens alla människor har men i mindre eller större omfattning i ett brett spann.

Tack för att du inte tror att jag AI!

Speciellt på helgerna och även andra dagar när inget direkt nytt hänt kan jag kanske hålla med dig om att diskussionerna kan bli lite ensidiga. Jag tror många dok tycker om att munhuggas lite, och vist kan det vara underhållande, vi har ju också haft några ordväxlingar vid tidigare tillfällen och de har iallafall roat mig. Även om det sällan sker att någon byter åsikt.

Men när det gäller munskydd kan jag inte förstå hur man kan va så emot det. Ofta om man skriver något om det får man till svar att det inte är något som hindrar mig att bära ett, men då har man ju missat hela poängen. Saken är ju att alla måste bära det i offentliga miljöer i alla fall inomhus för att det ska ge en effekt och bevisligen gör det ju det också, mänskligheten har ju också nu en ganska lång tradition att göra det i pandemier. Ena sidan räddar det liv och andra sidan är det till besvär för bäraren men något måste vi ju kunna göra för varandra, så själviska kan vi ju inte vara. Men tyvärr är vi ju tydligen det, kolla bara på klimat förändringarna, de har vi känt till sedan 90-talet och istället för att förbättra situationen har vi bara försämrat den. För att vi gillar att överkonsumera och resa med flyg på semestern. Äta dåligt och köra bil även om det går buss eller tåg. Det finns ju till och med människor som har uppvärmda bubbel poler på vintern utomhus, fast det inte på något vis är nödvändigt. Klor har man i också så man behöver både duscha innan och efter fast vi vet att rent vatten kan komma att bli en bristvara.
Själviskheten förföljer oss och den avtecknar sig i en motvilja att bära munskydd.

Även bara måste det bli allt svårare att försvara Tegnell, den mannen kan verkligen klampa i klaveret. Som uttalandet att ”att vi förhoppningsvis kommer lindrigare undan om man får ett liknade scenarier i Sverige och i Norge ”.
Ingen normal funtad människa kan väl hoppas på död för Norge.
(Citatet kommer från presskonferensen i Tisdags. Har länkat det klippet tidigare från expressen här men det har tagits bort, men borde ju finnas på fler platser om du vill kolla upp det.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in