2020-07-27, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold248
Polisen klumpade sig och hittade inte huvudet från början, nån annan kan ha lagt dit efter T blev häktad!
Allt tyder på att Wilma blev mördad i lägenheten av T, men finns inte mycket som bevisar att det var just han som gjorde det.
Kan lika gärna varit hans pappa som kommit över och dödat och styckat Wilma.

Ska det inte vara bortom allt tvivel för att bli dömd?
Känns lite som när chefsåklagare Krister Petersson presenterade skandiamannen som Olof Palmes mördare, jo, ja det låter troligt, men hur gick det till?
Hur lyckades T stycka och forsla bort Wilmas kropp utan nån såg det, och varför och vem lämnar ett huvud i sin egna garderob?
Skumt fall som blandas med skickligt undanröjande av bevis och helidiotiska misstag.
Känns som T och nån mer ksk pappan gjort det!
Nej fast då får man ju tänka : vem annan än Tishko has haft ett motiv att döda henne? Det var HAN som hade ett förhållande med henne och han kontrollerade henne och behandlade henne dåligt under deras förhållande enligt vänner till W. Om hans pappa mördat henne är det fortfarande T som haft ett finger med i spelet. Han kan ha betalat någon för att få henne mördad, men det är fortfarande hans fel att hon dött. Han har ju delat kroppen så då kan man flytta den i en vanlig väska lätt utan att omvärlden reagerar. Han verkar vara en psykopat, han hade köpt böcker I USA om hur man bäst manipulerar och påverkar folk. Jag tror helt enkelt han anser sig vara smartare än de flesta, så pass smart att han skulle kunna döda sin flickvän i sin egen lägenhet och sedan komma undan med det. Det som även tyder på att det är han är att han inte försökt kontakta W efter hennes försvinnande, som en normal person hade gjort, tex snapchat samt att han inte verkar ha upp visat tecken på sorg. Han är inte ledsen, för han ville att hon skulle dö!
Citera
2020-07-27, 09:01
Medlem
Citat:
Polisen klumpade sig och hittade inte huvudet från början, nån annan kan ha lagt dit efter T blev häktad!
Allt tyder på att Wilma blev mördad i lägenheten av T, men finns inte mycket som bevisar att det var just han som gjorde det.

Känns lite som när chefsåklagare Krister Petersson presenterade skandiamannen som Olof Palmes mördare, jo, ja det låter troligt, men hur gick det till?
Hur lyckades T stycka och forsla bort Wilmas kropp utan nån såg det, och varför och vem lämnar ett huvud i sin egna garderob?
Skumt fall som blandas med skickligt undanröjande av bevis och helidiotiska misstag.

Men det heter inte bortom all tvivel. Det heter bortom rimlig tvivel. Dessutom har ju TR redan gått ut med att han bedöms skyldig till mord så vilken sten du har varit under dom senaste tre veckorna förstår jag inte.
Citera
2020-07-27, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det vet vi. Nu är det påföljden vi väntar på. 18 år? Livstid?

Att man styckar en minderårig (för minderårig var hon fortfarande, 17 år) i hennes egen bostad, av sin egen pojkvän. Borde det räcka för livstid? Är väl så pass allvarligt att komma långt över 14 år, men att passera 18 år?

Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas om gärningen föregåtts av (noggrann planering(?), präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös.
Citera
2020-07-27, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Förstod det men citerade dig av bara farten för att det hörde ihop.

Ja jag håller med dig. Det ska bli intressant att läsa domen med tanke på att det är ett indiciemål oavsett vad det blir för tid men jag håller med, hoppas på livstid.
Är det verkligen ett indiciemål? Jag tycker man har läst att det inte skulle vara det och därför skulle aldrig HD ta upp det. Har jag missuppfattat något?
Citera
2020-07-27, 09:14
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Domen läses inte upp. Den meddelas av TR. Dvs den går att hämta ut i pappersform från 14 imorgon. Möjligen kommer domare, åklagare och advokat intervjuas eller önskas kommentar ifrån men det är ingen som står och läser upp domen så att säga.
Nej men det blir väl som rättegång dvs Tishko, anhöriga mm är närvarande i Tingsrätten?
Citera
2020-07-27, 09:14
Medlem
Oljehamnsvägen
https://maps.app.goo.gl/zRoWuBMgFEuApKUz6

Hoppas länken blir rätt.
Vad jag kan tyda ser det ut som en gammal grund där, vid parkeringen. Om ni söker på samma ställe på Eniro, och kollar deras gatuvy kan man gå in på parkeringen. Hur som haver, vet någon om det är nån "ingång" under den? Har man kollat den?
Citera
2020-07-27, 09:30
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jag vet hur det går till.
Det lär stå i media vad han får för straff av tingsrätten och sedan kan man beställa domen som pdf fil om man vill det.
Den tilltalade Tishko hoppas jag blir dömd till livstid.
Så Tishko, åklagare, advokat etc är INTE närvarande idag då domen ges?
Citera
2020-07-27, 09:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Är det verkligen ett indiciemål? Jag tycker man har läst att det inte skulle vara det och därför skulle aldrig HD ta upp det. Har jag missuppfattat något?

Ur rättssäkerhetsaspekt behövs oftast en kropp för att belägga dödsorsak och en kropp är även en viktig länk bakåt till vem som utfört mordet, men detta är ur generell aspekt.
Detta är ett indiciemål, om än ett starkt sådant.

Här finns det mer eller mindre starka pusselbitar som visar på vad som kan ha hänt, och det finns väl genom dessa pusselbitar inga andra hittade scenarion än att det är pojkvännen som är skyldig.
Jag tror att det blir livstid genom både TR och HR, och att HD skulle ta upp detta är inte aktuellt då det inte finns något prejudicerande värde.
Detta är ett ganska normallt spaningsmord med ganska stark bevisning, och det finns redan högvis med liknande tidigare avgjorda ärenden.
Citera
2020-07-27, 09:45
Medlem
Citat:

Var det inte så att det byttes lås på dörren den dagen T blev häktad? Då skulle det vara svårt för någon annan att gå in i lägenheten och lägga dit huvudet. Om extranycklar till det gamla låset hade varit i omlopp, hade det varit en annan sak. Men nu byttes det lås direkt. Att pappan kan ha varit där och hjälpt till tycker jag inte är helt uteslutet.
Han släpptes ju i brist på bevis. Men om mordet hade föregåtts av det vanliga gräl och bråk så tyder det på T. Skulle pappan ha kunnat bråka och gräla med W? Tror jag inte. Möjligtvis i så fall att T kontaktat pappan och sagt att här är bara bråk nu, kom hit och hjälp mig. Han kan ha hjälpt till att slutföra mordet efter misshandeln. Vad hade pappan för alibi den kvällen och natten? Kanske några närstående och dom är väl inte giltiga som alibin? Man kan ju inte häkta någon utan något sorts bevis, men det skulle vara intressant att få veta lite om pappans alibin den natten även om dom inte var giltiga som kommande från anhöriga.
Citera
2020-07-27, 09:55
Medlem
volvo 240s avatar
Svagt av media att de talar om brott mot griftefriden istället för att tala ur skägget och berätta att han sparade på henns huvud... Brott mot griftefriden skulle ju kunna vara att han gick till en kyrkogård och pissade på en grav. Så missledande är utrycket.
Citera
2020-07-27, 10:08
Medlem
Har jag rätt i att MGMs fingeravtryck inte hittats på huvudet men på det plastfolie som huvudet var inlindat i?
Citera
2020-07-27, 10:14
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte01
Har jag rätt i att MGMs fingeravtryck inte hittats på huvudet men på det plastfolie som huvudet var inlindat i?
Tror inte det kollats/kunnat kollats eftersom det var i förruttnelse men på lagren av aluminiumfolien samt på båda sidor av tejp fanns hans fingeravtryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in