2020-07-26, 15:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
i Brasilien är det alltid varmt. Trots detta ökar de registrerade fallen varje dag i Brasilien. Jag tror inte riktigt på att vädret påverkat smittspridningen särskilt mycket.
Vet du vad, jag hoppas att du har rätt. Men det behöver ju inte vara antingen eller. Hur vi beter oss och hur tätbefolkade vi är borde ju rimligtvis betyda mycket. Om klimatet spelar roll då det ändrar våra sociala mönster och ev. påverkar andra saker också är det ju inte bra för oss i norden. I Sydafrika pratar man ju också om att de har en något högre ålder på befolkningen osv., inte bara att det är kallare en övriga Afrika. De har väl mer industri och handel också? Att det går dåligt för Brasilien är kanske inte så förvånande, de har ju missköt pandemin från dag 1.

Jag tänkte mest på klimatet som en förklaring till varför Sydafrika drabbas hårdare en övriga Afrika, samt till varför det går sämre för Australien nu.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-07-26 kl. 15:46.
Citera
2020-07-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag har fått för mig att T-celler är att föredra då jag också fått för mig att det tyder på starkare immunförsvar. Kanske helfel. Dock är det häpnadsväckande vad lite vi idag känner till om immunitet. Trodde att läkarvärlden visste mycket mer om denna funktion i allmänhet. Visar att det måste forskas mycket mer om generell immunitet. Tänker att vi i framtiden kommer att kunna påverka och skräddarsy en individs ultimata förutsättningar kring immunitet för bättre hälsa och ökad livslängd. Vi vet ju att vissa virus utvecklar cancer etc.
Vi vet väldigt mycket om immunförsvaret. Däremot vet vi inte så mycket om SARS-CoV-2.

Å andra sidan produceras det en massa forskning om viruset, varje vecka så vi får bättre och bättre kunskap om det.
Citera
2020-07-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
i Brasilien är det alltid varmt. Trots detta ökar de registrerade fallen varje dag i Brasilien. Jag tror inte riktigt på att vädret påverkat smittspridningen särskilt mycket.

Brazil is still having their “winter” dry season.
Citera
2020-07-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Givetvis så spelar det in med flera olika faktorer.

Nu påstår jag inte att det är den enda anledningen, men fortfarande en dominerade när man ser hur vart det har brutit ut och hur det såg ut innan. Majoriteten av alla länder som har utbrott just nu kan kopplas till BLM, och de länder som inte har haft något utbrott är just de som aldrig har haft BLM.

Klart det inte finns något facit ännu för då skulle alla gå efter det.

Du har ju Tegnell att skylla på när han medvetet försöker skylla allting på andra. Varenda PK så står han och jämför med enbart de få länder som har det värre än Sverige. Har han ens nämnt Taiwan en enda gång?

I Tegnells värld så existerar bara 7 olika länder.

Svårt att få en nyanserad bild när vi har en regering plus myndighet som gör allt i deras makt med att framställa sig som den enda rätta.

Det är inte Tegnell du debatterar mot här, utan andra tänkande individer..
Citera
2020-07-26, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
BLM ger effekt i sverige. sätt på rolling 3 day i länken nedan så ser du att vi precis börjat vår uppgång..

man får tänka på att effekterna av BLM ska smitta i 2-3 led innan vi börjar se dödsfall, det kommer om någon vecka.

vi vänder också uppåt nu.

Enligt vilka siffror då? Antalet nya smittade går iaf inte uppåt.
Citera
2020-07-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Sverige har redan offrat sina riskgrupper.

Japp. Tur att vi bara hade 5000-6000 i riskgrupp i Sverige.
Men nu är vi av med dom. Då borde vi ju kunna köra på som vanligt..
Citera
2020-07-26, 15:52
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad tror vi om årstider då? Syd Afrika har ju vinter nu och om jag inte har fel ska det vara den kallaste vintern på 10 år. I bilder från Melbourne ser det kallt ut, inga löv på träden och jackor på folket, dödligaste dagen i dag för dem.

Det beror på hur länge immuniteten sitter i. Därför måste de forska stenhårt på detta. Har vi under 1 års immunitet så blir vintern ett helvete. En tröst är iallafall att vi har vissa läkemedel nu som fungerar hyfsat. Men lägg till vårdköerna, fy fan. Min farhåga är också hur viruset påverkar kroppen långsiktigt.
Citera
2020-07-26, 15:54
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Japp. Tur att vi bara hade 5000-6000 i riskgrupp i Sverige.
Men nu är vi av med dom. Då borde vi ju kunna köra på som vanligt..
Vi kör ju på som vanligt? Jag tycker det är jävligt fånigt när svenskar bölar om ”karantän” och skit som om vi hade haft lockdown här... Jag anser att alla jävla offerkoftor ska skruva av stödhjulen och sluta yla som bortskämda skitungar, vi har alldeles för många döda jämfört med våra grannländer, punkt slut.
Citera
2020-07-26, 15:54
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Varför har Sverige det så mycket värre än Danmark, Norge, Finland och Tyskland?

Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Löfvén & Tegnell. Behöver jag säga mer?

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, det behöver du inte.

Jo, det tycker jag faktiskt. De nordiska länderna må ha många likheter, men även olikheter som blivit större de senaste decennierna. Ländernas demografiska struktur skiljer sig åt en hel del, och det måste också tas i beaktande. Det är bara att titta på vilka grupper som är överrepresenterade bland smittbärarna och vilka som jobbar inom hemtjänst och på äldreboenden. Att bara skylla på Löfven och Tegnell räcker inte, det är många, många fler som ska ha sin släng av sleven.
Citera
2020-07-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Bra inlägg ! Det är ingen luftburen smitta det bevisas av spridningsmönstren men det förstår inte alla.
Den sprids i huvudsak av vätskedroppar från när folk nyser, hostar, sjunger, skriker eller pratar men kan också (mindre vanlig) spridas av aerosoler (mindre vätskedroppar) som bildas när man pratar eller andas. Aerosolerna stannar i luften betydligt längre, därför är det viktigt med bra ventilation.

https://www.erinbromage.com/post/the-risks-know-them-avoid-them

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/faq.html#Spread
Senast redigerad av fabbe2 2020-07-26 kl. 16:19. Anledning: vätskedroppar bildas även när man pratar. Lade till CDC-länk
Citera
2020-07-26, 15:58
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vi vet väldigt mycket om immunförsvaret. Däremot vet vi inte så mycket om SARS-CoV-2.

Å andra sidan produceras det en massa forskning om viruset, varje vecka så vi får bättre och bättre kunskap om det.

Ok då kanske du kan förklara hur lång immunitet vi har efter genomgången sjukdom samt om T-celler är bättre än antikroppar? Och vilka grupper utvecklar antikroppar kontra T-celler? Jag köper inte riktigt ditt argument att vi vet så mycket om immunitet då vi står så handfallna inför immuniteten kring C-19.
Citera
2020-07-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Den vanliga influensan och vinterkräksjukan stendog i mars när vi började med social distans och att tvätta händerna. Sjukt att så många människor inte tvättar händerna i vanliga fall.
Ännu mer skrämmande är ju att man inte verkar sprita händerna i sjukvården mellan patient besöken innan, det krävdes tydligen en dödlig pandemin för att sjukvården köpte in handsprit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in