2020-07-26, 14:57
Avslutad
En (1) person inlagd på IVA i Skåne nu:
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

I stort sett inga nya fall läggs in på IVA längre:

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

(senast rapporterat vårdtillfälle var i torsdags)
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-26 kl. 15:03.
Citera
2020-07-26, 14:58
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
AnnaDea vet. För går det inte att bevisa så finns det inte.

Var ju inget jag påstod heller
Citera
2020-07-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Hej Kalle Kula. Om du inte förstår vad jag menar kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Fråga din ledsagare. Att räkna skallar när vi är en ynka tiomiljoners-befolkning är bara efterblivet. Du har fått svar på din fråga av andra i tråden.

Du skriver ordagrant att "Sverige redan offrat sina riskgrupper" och detta är ditt svar?
Citera
2020-07-26, 15:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Vad tror vi om årstider då? Syd Afrika har ju vinter nu och om jag inte har fel ska det vara den kallaste vintern på 10 år. I bilder från Melbourne ser det kallt ut, inga löv på träden och jackor på folket, dödligaste dagen i dag för dem.
Citera
2020-07-26, 15:12
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Varför har Sverige det så mycket värre än Danmark, Norge, Finland och Tyskland?
Löfvén & Tegnell. Behöver jag säga mer?
Citera
2020-07-26, 15:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Löfvén & Tegnell. Behöver jag säga mer?
Nej, det behöver du inte.
Citera
2020-07-26, 15:20
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad tror vi om årstider då? Syd Afrika har ju vinter nu och om jag inte har fel ska det vara den kallaste vintern på 10 år. I bilder från Melbourne ser det kallt ut, inga löv på träden och jackor på folket, dödligaste dagen i dag för dem.

i Brasilien är det alltid varmt. Trots detta ökar de registrerade fallen varje dag i Brasilien. Jag tror inte riktigt på att vädret påverkat smittspridningen särskilt mycket.
Citera
2020-07-26, 15:23
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
i Brasilien är det alltid varmt. Trots detta ökar de registrerade fallen varje dag i Brasilien. Jag tror inte riktigt på att vädret påverkat smittspridningen särskilt mycket.

Varmt som fan i amerikanarnas hot spots också.
Citera
2020-07-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läser att Expressen gör en stor sak att USA nu har 1000 döda om dagen. Vi hade väl över 100 om dagen under en tid? Med tanke på att USA är 35 gånger större i fråga om befolkning motsvarar ju det 3500 döda om dagen. Även om det är illa i USA var det alltså betydligt värre i Sverige under ganska lång tid. Man kan ju dela 1000 med 35 och det blir väl strax under 30 döda om dagen och det har vi haft länge. Betraktas som katastrof i USA men närmast normalt i Sverige.

Läser vidare att Mc Donalds inför krav på munskydd from 1 aug på alla deras hak i USA. Hur äter man mat med munskydd? Ska det hänga nere vid hakan ger det ju ingen större effekt...

Verkar nu finnas mer kunskap kring aerosolsmitta och Covid19. Den existerar i allra högsta grad. Artikel i inlägg ovan. Känns ju inte bra inför hösten det här med skolstart och allting. Jag tror vi kommer få en rejäl andra våg och FHM vägrar fortfarande hårdnackat att införa krav på munskydd. Fan, skulle inte svenska staten kunna förse alla medborgare med KN95/FFP2 skydd i tillräcklig omfattning och ställa som krav att de används i publika miljöer inomhus? Bör skolor och förskolor ens öppna? Känns inte säkert det här. Många är rädda och oroliga.
Ja, eller så kunden artikeln varit positivt vinklad.
T,ex , Trots massiv ökning av coronasmittade så är dödstalen bara hälften mot tidigare, alla är nyfikna på hur USA lyckas med detta.
Citera
2020-07-26, 15:32
Medlem
AnnaDeas avatar
I Danmark har man nu kommit fram till att man har istället räddat liv!

Citat:
Opsigtsvækkende studie: Coronakrisen har reddet liv i Danmark

Citat:
Årsagerne til, at færre danskere er døde, er heller ikke endeligt fastslået endnu, men forskerne ved, at færre er døde af influenza, end der plejer. Det skyldes formentlig den øgede fokus på hygiejne, og den afstand, som folk har holdt, siger Jes Søgaard. Andre smitsomme sygdomme kan også være begrænsede af, at man i Danmark holder afstand og vasker hænder i højere grad end før.

Citat:
Nedlukningen førte ligeledes til mindre trafik og aktivitet i det hele taget. Selv på neonatalafdelingerne kunne det måles, hvor antallet af ekstremt for tidligt fødte børn faldt med 90 procent under nedlukningen.

Så måske har samfundets lavere tempo haft en effekt:

»Altså, hvis danskerne er stressede over økonomien og bliver syge af det, kan man i hvert fald ikke måle det her. Og så kan man spekulere i, om den mindre aktivitet generelt har ført til færre ulykker, og dermed færre dødsfald,« siger Jes Søgaard.

Faldet i dødsfald i forhold til de forventede antal dødsfald er sket for alle aldersgrupper, men blandt én bestemt gruppe er faldet større end de andre:

Undrar hur Dr Tengele ställer sig till det~

https://www.berlingske.dk/samfund/opsigtsvaekkende-studie-coronakrisen-har-reddet-liv-i-danmark
Citera
2020-07-26, 15:37
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tror inte att årstiderna spelar någon roll. Lösningen på den här skiten kommer från annat håll, troligtvis är vaccin det enda som biter såvida viruset inte får för sig att mutera åt helvete på egen hand.
Citera
2020-07-26, 15:38
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Sannolikt båda för att vara på den säkra sidan.

Folk med milda symptom kan få låga nivåer av antikroppar eller T-celler.

Har man haft en allvarligare infektion har man troligen båda.

Tror inte immuniteten är helt klarlagd ännu. Inte återinfektion heller.

Jag har fått för mig att T-celler är att föredra då jag också fått för mig att det tyder på starkare immunförsvar. Kanske helfel. Dock är det häpnadsväckande vad lite vi idag känner till om immunitet. Trodde att läkarvärlden visste mycket mer om denna funktion i allmänhet. Visar att det måste forskas mycket mer om generell immunitet. Tänker att vi i framtiden kommer att kunna påverka och skräddarsy en individs ultimata förutsättningar kring immunitet för bättre hälsa och ökad livslängd. Vi vet ju att vissa virus utvecklar cancer etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in