Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Det bor 1.6 miljoner personer över 70 år i Sverige. Högt blodtryck och övervikt är ett samhällsproblem i nästan alla åldersgrupper. Det en extrem mängd människor som hade kunnat drabbats hårt av Covid-19 i landet.
Vad menar du med att "Sverige redan offrat sina riskgrupper"? Vart går alla dessa hundratusentals lik att hitta?
Stämmer det måste jag nog ringa en del folk i riskgrupp i min bekantskap och meddela att dem faktiskt är döda. Det kan eventuellt bli rätt stelt dock då jag tror dessa individer motsätter sig det faktumet.
Men vi får se.
Då har "dina" riskgruppare kanske haft möjlighet att isolera sig. Haft privilegierade arbeten, som kunnat skötas hemifrån? De kanske är rika, och har kunnat bo i en sommarstuga under hela perioden? Eller i alla fall inte behövt gå ut i stan, för att de har haft någon som har handlat åt dem?
Det är främst personer som BÅDE är i de "fysiska" riskgrupperna OCH socioekonomiskt utsatta, som har gått åt. Och det borde inte ha fått bli en sådan klasskillnad i den humanitära stormakten Sverige. Inte i en fråga som bokstavligen gällde liv och död, utan där borde vi alla ha tagit solidariskt ansvar och kvävt smittan i hela samhället. Ingen kommer någonsin att få mig att ändra mig på den punkten.