Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Men herregud, människa, vad har du för problem? Vilken snickare som helst skulle kunna googla fram uppgifter om vilka kriterier och mål som gäller för respektive fas. Men det misslyckades du med. Fullständigt. Istället går du runt och inbillar dig att Fas2-försök inte är 'real life'..? Du menar att det är någon form av 'science fiction' eller 'virtual reality'?
Herregud, kan någon hålla upp nivån på denna debatten...
Ge dig själv nu! Det finns ingen myndighet i något land som skulle tillåta att försökspersoner utsätts för en samhällsfarlig smitta medvetet. I de fas 2 studier som görs kan iofs en försöksperson bli utsatt för smitta i sin vardag. Men det är inte målet i fas 2. De verktyg man har till sitt förfogande är antikroppstester och andra blodtester för att se om vaccin har gett ett immunsvar.
Sedan i fas 3 utökas gruppen och först då kan man börja dra några slutsatser från real life men fortfarande utsätter man inga medvetet för smitta.
I fas 4 där man når den vanliga populationen kan man slutligen fastställa immuniteten i real life-situationer.
Inga vacciner har gått igenom fas 3 än så någon verklig effekt har man inte vetskap om.
Dessutom räcker det med den minsta allvarliga reaktion hos någon eller några av försökspersonerna under fas 1-3 för att man ska skrota vidare försök. Under fas 4 dras vaccinet tillbaka.
Sammantaget med alla indikationer på problem med immunförsvaret med antikroppar, T-celler och tidigare erfarenheter av coronavirus och allt annat så anser jag att vägen är lång till ett fungerande vaccin om vi ens kommer att nå dit. Och det var ursprungsfrågan jag svarade på.
Jag är beredd att satsa en ovikt tusenlapp på att vi inte har något vaccin före årsskiftet. Jag skulle bli angenämt överraskad om vi skulle få det dock.