2020-07-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du begriper ju inte ens att coronapandemin inte är slut o jämför siffror för en pågående pandemi med ett påhittat tal om influensa. Så tyvärr. Du har inte många hästar hemma.....
Haha, tack för feedbacken men jag känner mig dock väldigt självsäker på att jag har fler hästar hemma än dig iaf 😂!
Precis, Covid pandemin är långt ifrån över, hur kan du tro att jag inte begriper det 😂? IFR för covid kan dock uppskattas innan pandemin är över. Men det är väl för svårt för dig att förstå. Tal och tal? IFR för säsongsinfluensan är riktiga "tal" som inte är påhittade.
Senast redigerad av jerka11 2020-07-25 kl. 19:36.
Citera
2020-07-25, 19:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det är det inte. De pågår försök med HIV- och Ebola-vaccin också från och till. Ska man utsätta försökspersonerna där för smitta?
Jo, det är det. Du begriper uppenbarligen INGENTING av det här. Varför tror du att i princip SAMTLIGA Fas3-kandidater ansökt om att få utföra sina försök i Brasilien och USA?

Herregud, sluta nu...
Citera
2020-07-25, 19:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jo, det är det. Du begriper uppenbarligen INGENTING av det här. Varför tror du att i princip SAMTLIGA Fas3-kandidater ansökt om att få utföra sina försök i Brasilien och USA?

Herregud, sluta nu...
Men det är väl vad jag säger. Vänta tills vi har real-life tester att falla tillbaka på.

Mig veterligen har inga fas 3-studier inletts.

Så vi vet inget vid det här laget.

Och för övrigt är jag tveksam till att man medvetet utsätter försökspersonerna för smitta. Det gör man i fas 4. Eller rättare sagt då först undersöker man hur vaccinet fungerar i verkligheten.

Edit:

Får lägga till att i ingen av faserna gör man detta medvetet utan det är real life som gäller.
Senast redigerad av arbetet 2020-07-25 kl. 19:25.
Citera
2020-07-25, 19:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Det är inga rykten, ALLA apor blev infekterade fast att de fick vaccinet.
Det lär komma som en komplett överraskning för dig och andra lika okunniga, men infekterad blir man om man exponeras för en patogen, alldeles oavsett immunförsvar och immunstatus.

Herregud, vad ÄR det för nivå på den här debatten...
Citera
2020-07-25, 19:20
Medlem
Fick höra att en bekantings ungar (de är runt 30) sökt finskt medborgarskap pga utvecklingen i Sverige. Mamman är finska. Läste tidigare att fler sökt norskt medborgarskap. Undrar hur det är med danskt. Hur har nordbors ansökningar av svenskt medborgarskap gått det här året?

Om vi är pestsmittade i världen och folk börjar säga att de kommer från Danmark då de är utomlands så kanske blir det en trend att bli medborgare i grannländerna för att kunna resa friare och inte bli behandlad som pestsmittad.
Citera
2020-07-25, 19:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Men det är väl vad jag säger. Vänta tills vi har real-life tester att falla tillbaka på.

Mig veterligen har inga fas 3-studier inletts.

Så vi vet inget vid det här laget.

Och för övrigt är jag tveksam till att man medvetet utsätter försökspersonerna för smitta. Det gör man i fas 4. Eller rättare sagt då först undersöker man hur vaccinet fungerar i verkligheten.
Men herregud, människa, vad har du för problem? Vilken snickare som helst skulle kunna googla fram uppgifter om vilka kriterier och mål som gäller för respektive fas. Men det misslyckades du med. Fullständigt. Istället går du runt och inbillar dig att Fas2-försök inte är 'real life'..? Du menar att det är någon form av 'science fiction' eller 'virtual reality'?

Herregud, kan någon hålla upp nivån på denna debatten...
Citera
2020-07-25, 19:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Men det är ju sant. Det enda man ser är att folk får antikroppar av vaccinet, men vad det egentligen betyder för människor är det ingen som vet. En indikation att vaccinet inte kommer fungera är att det inte fungerade hos apor.
Nej. Man ser en hel del. Du får läsa den publicerade artikeln så ser du vad de "ser". Du har säkert inte läst den, men ändå, här är länken:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31604-4/fulltext
Citera
2020-07-25, 19:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Varför du fattade fel var att du läste illustrerad vetenskap, en tidning som endast är marginellt mer vetenskaplig än respekterade publikationer som "En ding-ding värld".

Studien i fråga visar tydligt att alla apor blev infekterade.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.05.13.093195v1.full.pdf

Eller att det handlade om något kinesvaccin.
Citera
2020-07-25, 19:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Högst anekdotiskt men det är rätt intressant att prata med utländska vänner och bekanta just nu. Absolut ingen är nöjd med sin egen regerings agerande. Framförallt de britter jag pratat med verkar extremt missnöjda med hanteringen. Supporten för den svenska strategin tycker jag ökat bland de svenskar jag pratar med, även om det råder konsensus att vi fallerat fullständigt inom äldrevården.

Fast äldreomsorgen (observera att det är omsorg, inte vård) fungerade usel innan så det fanns inte en chans i världen att göra något där. Det är en omfattande process att återgå till den situation som gällde när det fanns äldrevård (före 1992).
Citera
2020-07-25, 19:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men herregud, människa, vad har du för problem? Vilken snickare som helst skulle kunna googla fram uppgifter om vilka kriterier och mål som gäller för respektive fas. Men det misslyckades du med. Fullständigt. Istället går du runt och inbillar dig att Fas2-försök inte är 'real life'..? Du menar att det är någon form av 'science fiction' eller 'virtual reality'?

Herregud, kan någon hålla upp nivån på denna debatten...
Ge dig själv nu! Det finns ingen myndighet i något land som skulle tillåta att försökspersoner utsätts för en samhällsfarlig smitta medvetet. I de fas 2 studier som görs kan iofs en försöksperson bli utsatt för smitta i sin vardag. Men det är inte målet i fas 2. De verktyg man har till sitt förfogande är antikroppstester och andra blodtester för att se om vaccin har gett ett immunsvar.

Sedan i fas 3 utökas gruppen och först då kan man börja dra några slutsatser från real life men fortfarande utsätter man inga medvetet för smitta.

I fas 4 där man når den vanliga populationen kan man slutligen fastställa immuniteten i real life-situationer.

Inga vacciner har gått igenom fas 3 än så någon verklig effekt har man inte vetskap om.

Dessutom räcker det med den minsta allvarliga reaktion hos någon eller några av försökspersonerna under fas 1-3 för att man ska skrota vidare försök. Under fas 4 dras vaccinet tillbaka.

Sammantaget med alla indikationer på problem med immunförsvaret med antikroppar, T-celler och tidigare erfarenheter av coronavirus och allt annat så anser jag att vägen är lång till ett fungerande vaccin om vi ens kommer att nå dit. Och det var ursprungsfrågan jag svarade på.

Jag är beredd att satsa en ovikt tusenlapp på att vi inte har något vaccin före årsskiftet. Jag skulle bli angenämt överraskad om vi skulle få det dock.
Citera
2020-07-25, 19:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ge dig själv nu! Det finns ingen myndighet i något land som skulle tillåta att försökspersoner utsätts för en samhällsfarlig smitta medvetet. I de fas 2 studier som görs kan iofs en försöksperson bli utsatt för smitta i sin vardag.
Men HERREGUD människa, det är ju DU som påstår att detta inte sker. Du påstår att det handlar om någon form av konstlad laboratorieverksamhet och ingenting som pågår i verkliga världen.

Är du inte medveten om vad du skriver?
Citera
2020-07-25, 19:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Jag är beredd att satsa en ovikt tusenlapp på att vi inte har något vaccin före årsskiftet. Jag skulle bli angenämt överraskad om vi skulle få det dock.
Då föreslår jag att du sätter in den tusenlappen på valfritt välgörande ändamål. Vaccin finns redan nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in